Bij de verkoop uit de hand van een onroerend goed moet de koper blijkbaar alle mogelijke notariskosten betalen.
Meestal dringen de VERKOPERS en vooral de bouwpromotoren, veelal door bemiddeling van hun makelaarskantoor, hun eigen bevriende notaris op.
Echter, naar het schijnt kan en mag de particuliere koper, wettelijk gezien, zeker wel steeds zelf kiezen wie als notaris optreedt om de authentieke akte te verlijden, alsook waar die akte wordt verleden.
De eigenaar (verkoper) zou daarnaast ook het recht hebben om zijn eigen toezichthoudend notaris te mogen aanduiden.
1. Welke EXTRA kosten brengt de aanduiding van een tweede notaris door de EIGENAAR-VERKOPER met zich voor de betalende KOPER ?
Onder andere met betrekking tot de erelonen (+ btw), de opzoekingskosten, de verplaatsingskosten, enz.....
2. Hoe lang heeft de koper wettelijk de tijd om zelf zijn eigen notaris aan te stellen, als de compromis door de partijen zelf werd opgemaakt en daarin al dan niet iets werd voorzien ?
Wat wordt beschouwd als een "normale termijn", zodat iedere notaris van elk van de partijen (= koper en verkoper) het ereloon die de koper moet betalen, kunnen opstrijken, elk voor 1/2 onder elkaar kunnen verdelen, zodat de koper met géén extra notariskosten wordt opgezadeld.
3. Is de aanstelling van een notaris STEEDS een "wettelijk" recht voor de koper en kan hij dit steeds eisen of opdringen tegen de wil van de verkoper en tegen de wil van het immobiliënkantoor in ?
In welk concreet wetsartikel, notariswet en/of reglementaire bepaling (Koninklijk Besluit) kan men die dwingende verplichting uitdrukkelijk terugvinden ?
Dit had ik zeer graag willen vernemen.
Staat dit bijvoorbeeld ergens officieel gepubliceerd in het Belgische Staatsblad ?
Alvast bedankt.