#5 , 28 nov 2016 11:55
Bepaalt de huurovereenkomst dat u moet opzeggen met een aangetekend schrijven?
Als dat niet het geval is, is een aangetekend schrijven niet verplicht. Het is wel aangeraden, als bewijsmiddel.
U kan dan ook opzeggen per e-mail. Zie art. 2281 Burgerlijk Wetboek.
Art. 2281 BW
Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer de kennisgeving slechts daarom niet in een schriftelijk stuk resulteert aan de zijde van de geadresseerde omdat deze een andere wijze van ontvangst hanteert.
De kennisgeving gaat in bij ontvangst ervan in de vormen genoemd in het eerste lid.
Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel 1322, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.
Bij een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs bent u nog op tijd als dit schrijven woensdag nog wordt aangeboden. De termijn van de opzegging begint te lopen de eerste dag na de aanbieding, dus op 1 december.
Verstuur een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs + bevestig per e-mail of fax.
U kan ook - als de huurovereenkomst niet bepaalt dat de opzeg per aangetekend schrijven moet gebeuren - naar de verhuurder gaan en een kopie van de opzeggingsbrief 'voor ontvangst' laten aftekenen. Als dat ten laatste woensdag gebeurt bent u ook op tijd.