Faillissement

Vmetvraag
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Faillissement

#1 , 27 nov 2016 20:02

Beste,

Het bedrijf waar ik voor werk stevent af op een faillissement .
Zijn er bepaalde dingen die ik kan doen om mij te beschermen hiervoor ? Ben aangesloten bij vakbond .
Verder zit ik ook met het "probleem" dat ik met opgespaarde overuren materiaal kon aankopen via de firma . ( Gsm, tv , pc )
In hoevere kan ik hier nu last van hebben . Kunnen ze dit bij mij komen aanslaan ? In hoevere kan ik hiervoor aansprakelijk gesteld worden ?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 27 nov 2016 20:15

Als werknemer zal je weinig tot geen nadelen hebben bij een faillissement, je loon dat je dan nog moet zal je krijgen ofwel van de curator of van het fonds, best dat je toch aangesloten bent bij een vakbond.

Wat je aangekocht heeft met je overuren daar zal niks aan veranderen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vmetvraag
Topic Starter

#3 , 27 nov 2016 22:05

Worden er dan geen vragen gesteld wanneer de boekhouding wordt nagekeken hieromtrent ?

Reclame

denlowie

#4 , 27 nov 2016 22:19

Worden er dan geen vragen gesteld wanneer de boekhouding wordt nagekeken hieromtrent ?
Neen de arbeiders hebben niks met het faillissement te zien, en worden nooit verhoort, wat zou een werknemer nu kunnen vertellen wat en hoe de financiële toestand is van een zaak, sommige zaakvoerders weten het soms nog niet exact.

De zaakvoerder die heeft één onderhoud met de curator, voor het opmaken van de PV van inventaris, en daarna is het ook afgelopen voor de zaakvoerder, de curator is dan met de rechter commissaris de vereffenaars van de zaak.

Als een zaak failliet word verklaart is dit altijd via een vonnis van de rechtbank, en die weten bijna hoe en wat er met het bedrijf gebeurt is, en ook hoe groot de schulden zijn, die hebben een recente balans van activa en passiva .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”