Aankoop woning nu feitelijk samenwonend of beter anders

HEATHER
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning nu feitelijk samenwonend of beter anders

#1 , 23 nov 2016 14:42

Beste,

Ik woon momenteel feitelijk samen met mijn vriendin en hebben een voorstel gekregen van de sociale woonmaatschappij, om een nieuwbouw aan te kopen,met een sociale lening.

De akten zou men laten opmaken via de afdeling vastgoedtransacties heeft men ons verteld, en zo ook veel notaris- registratiekosten besparen.

Mijn vriendin heeft 2 kinderen (die bij haar ex-man wonen) en beide hebben wij nog ouders.

Nu stel ik de vraag hoe kunnen wij elkaar het beste beschermen, mocht 1 van ons overlijden, kunnen wij dit laten opnemen in de akte ?

Ook dat het eerlijk verdeeld is mocht er een einde komen aan onze relatie, dat we niet meer samen leven, kan men dit in de akte opnemen ?

De bedoeling is dat alles(woning) naar de partner gaat mocht 1 van ons overlijden zonder nog vele kosten (belastingen, registratie ,..) , en een eerlijke verdeling als we niet meer samen zijn.

Dat onze ouders of kinderen niet moeilijk kunnen doen bij een overlijden of scheiding.

De schuldsaldoverzekering dekt al de schulden, maar nog niet het erfrecht ?

Kunnen we beter wettelijk gaan samenwonen of toch gewoon feitelijk of moet ik op de knieën en huwen ?

Hopend op een beetje verduidelijking.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
HEATHER
Topic Starter

#2 , 23 nov 2016 16:15

As ik dit goed begrijp moet er geen belasting betaald worden als we wettelijk gaan samenwonen (wonen nog geen 3 jaar officieel feitelijk samen).
http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... de-partner
En hier lees ik dat men automatisch vruchtgebruikt heeft, of klopt dit niet,dat de ouders of kinderen de achtergebleven partner niet kunnen uitzetten of hun erfdeel kunnen eisen?
https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... t-erfrecht

Is mss nuttig om mijn vraag te beantwoorden

wanton

#3 , 25 nov 2016 20:12

Jawel, bij wettelijk samenwonen ( ik raad minsstens deze stap aan) erft de overlevende partner het vruchtgebruik van de gezinswoning, zonder successierechten. Jij kan blijven wonen, niemand kan u uit huis zetten. Maar als je vriendin overlijdt, gaat haar deel in blote eigendom naar haar kinderen. Als er geen gezamenlijke kinderen zijn, kan jij in principe alles via testament aan uw partner geven - of haar kinderen. Op die manier kan je uw ouders onterven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

HEATHER
Topic Starter

#4 , 02 dec 2016 17:51

Dus bij wettelijk samenwonen en mijn vriendin sterft krijg ik het vruchtgebruik en moet ik de kinderen uitkopen ?
Begrijp het niet goed.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”