Beste,
Ik woon momenteel feitelijk samen met mijn vriendin en hebben een voorstel gekregen van de sociale woonmaatschappij, om een nieuwbouw aan te kopen,met een sociale lening.
De akten zou men laten opmaken via de afdeling vastgoedtransacties heeft men ons verteld, en zo ook veel notaris- registratiekosten besparen.
Mijn vriendin heeft 2 kinderen (die bij haar ex-man wonen) en beide hebben wij nog ouders.
Nu stel ik de vraag hoe kunnen wij elkaar het beste beschermen, mocht 1 van ons overlijden, kunnen wij dit laten opnemen in de akte ?
Ook dat het eerlijk verdeeld is mocht er een einde komen aan onze relatie, dat we niet meer samen leven, kan men dit in de akte opnemen ?
De bedoeling is dat alles(woning) naar de partner gaat mocht 1 van ons overlijden zonder nog vele kosten (belastingen, registratie ,..) , en een eerlijke verdeling als we niet meer samen zijn.
Dat onze ouders of kinderen niet moeilijk kunnen doen bij een overlijden of scheiding.
De schuldsaldoverzekering dekt al de schulden, maar nog niet het erfrecht ?
Kunnen we beter wettelijk gaan samenwonen of toch gewoon feitelijk of moet ik op de knieën en huwen ?
Hopend op een beetje verduidelijking.