erfrecht bij samengesteld gezin met startende zaak

misstiek
Topic Starter

erfrecht bij samengesteld gezin met startende zaak

#1 , 11 dec 2008 10:46

ik ben sedert enkele maanden gestart met een eenmanszaak in bijberoep
mijn vriend en ik zijn wettelijk samenwonend. hij heeft 1 kind en ik heb 2 kinderen
we hebben samen een huis gekocht.
de zaak ben ik opgestart wanneer we reeds wettelijk samenwonend waren.
de ganse zaak heb ik helemaal alleen bekostigd met mijn spaarboek
* wat gebeurt er moest mijn partner plots komen te overlijden?
blijft de zaak van mij of heeft zijn kind daar ook recht op voor een deel??
hoe kan ik mij veilig stellen?
hopend op een spoedig antwoord
met vriendelijke groeten
misstiek

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 11 dec 2008 18:33

Wettelijk samenwonenden hebben maar een beperkt erfrecht.
Als hij overlijdt, erft U enkel het vruchtgebruik (levenslang) op de 1/2 van het samen gekochte huis + hetzelfde op het daarin aanwezige huisraad (dat kan helemaal van hem geweest of de 1/2 van hem).

Zijn kind zal blote eigenaar worden van die dingen.

Uw zaak valt volleidg buiten zijn erfenis.

misstiek
Topic Starter

#3 , 12 dec 2008 11:21

mij werd verteld, als je wettelijk samenwonend bent, dat al je vermogen tijdens het samenwonen gemeenschappelijk is
zelfs al hebben we elk een eigen bankrekening dan nog is dit gemeenschappelijk
en gemeenschappelijke dingen wordt bij een overlijden voor de helft aan het kind van de overledene geschonken

Reclame

wanton

#4 , 12 dec 2008 12:23

Wettelijk samenwonenden leven in een systeem van scheiding van goederen. Ieder heeft zijn eigen goederen , eigen vermogen. Alleen dingen die samen zijn aangekocht of wat niet aan één partner kan worden toegewezen zijn gemeenschappelijk ,eigenlijk in onverdeeldheid. Het zijn alleen die goederen die eventueel verdeeld worden.
U heeft uw zaak bekostigd met uw eigen spaargelden. Die zaak is dus van U en blijft van U! Daar gebeurt niks mee als uw partner overlijdt.
Het huis heeft U samen aangekocht , dat is dus van beiden. Indien één der partners zou overlijden erft diens kind(eren) zijn helft , terwijl de andere partner wel het vruchtgebruik behoudt over de totale woning. Die kan blijven wonen , zonder uit het huis te worden gezet door de kinderen van de partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”