Huurcontract appartement op 1 naam

Joker27
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract appartement op 1 naam

#1 , 20 nov 2016 15:22

Beste,

Ik heb onlangs een appartement gevonden waarin ik samen met een vriend 1 jaar plan te wonen.
Nu is het contract 2jaar, ik zou zelf dus maar 1 jaar blijven.
Het was dan ook de initiële bedoeling om het contract op 1 naam te zetten (ik ben dan dus een onderverhuurder en stort de helft van de huurprijs op mijn vriend zijn rekening) maar nu zegt da makelaar dat dit geen garantie geeft aan de eigenaar. Zelf ken ik wel een vriendin die deze regeling heeft.
Mijn vader zegt ook dat de huurprijs evt kan omhoog gaan voor mijn vriend die er dan blijft wonen aangezien er na 1 jaar dan een nieuw contract zal worden opgesteld wanneer ik dus zal verhuizen. Wat doe ik nu het beste?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 20 nov 2016 20:10

Huurcontract korte duur 2 jaar is niet opzegbaar, enkel met clausule in contract of met onderling toestemming.
Je kan u niet eenzijdig uit het huurcontract verwijderen, dit kan enkel met toestemming van de verhuurder.
Ofwel zal je beiden moeten opzeggen met betalen van schadevergoeding.
Onderverhuren is niet toegestaan als het niet in contract staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 21 nov 2016 09:48

Onderverhuren is niet toegestaan als het niet in contract staat.
Omgekeerd toch?
Toegestaan is het niet in je contract staat, het moet expliciet verboden zijn (wat vaak het geval is).

Ik kan het niet uitmaken uit het bericht, dus ik vraag het even:
Is je vriend bereid om die 2 jaar te blijven wonen, of wilt deze ook maar 1 jaar blijven?

Reclame

sloeberken

#4 , 21 nov 2016 09:53

Onderverhuring hoofdverblijfplaats
De huurder kan een woning die dient als zijn hoofdverblijfplaats niet volledig onderverhuren. Hij mag slechts een deel van de woning onderverhuren en alleen als hij het andere gedeelte als zijn eigen hoofdverblijfplaats blijft bewonen. Het gedeelte dat hij onderverhuurt, mag al dan niet als hoofdverblijfplaats dienen voor de onderhuurder.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... rverhuring

Gebruiker21

#5 , 21 nov 2016 11:34

Onderverhuring hoofdverblijfplaats
De huurder kan een woning die dient als zijn hoofdverblijfplaats niet volledig onderverhuren. Hij mag slechts een deel van de woning onderverhuren en alleen als hij het andere gedeelte als zijn eigen hoofdverblijfplaats blijft bewonen. Het gedeelte dat hij onderverhuurt, mag al dan niet als hoofdverblijfplaats dienen voor de onderhuurder.
Dit beschrijft WAT er mag onderverhuurd worden, in het geval er onderverhuurd MAG worden. Het zegt niets over het feit OF er mag onderverhuurd worden. Maar zonder expliciete toestemming van de verhuurder, mag je als huurder niet zomaar onderverhuren. (http://immo.vlan.be/m/advies/huren/1641 ... erverhuren).

Als ik het goed begrijp is er nog niet gehuurd. Als de vriend van de TS het appartemenet alleen kan huren, kan niemand de TS beletten om daar het eerste jaar ook te gaan wonen (tenzij de woning niet geschikt is om er met twee te wonen). Hoe de TS en de vriend onderling de kostenverdeling regelen, daar heeft de verhuurder niets mee te maken. Het enige waar rekening moet mee gehouden worden, is dat naar de verhuurder toe, het enkel de vriend van de TS is die de volledige verantwoordelijkheid draagt om de huur te betalen. Als de TS na 2 maand beslist om eruit te trekken, kan de vriend van de TS daar helemaal niets tegen beginnen, en zal hij opdraaien om de rest van het contract volledig zelf voor de huur op te draaien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#6 , 21 nov 2016 11:49

Als de TS na 2 maand beslist om eruit te trekken, kan de vriend van de TS daar helemaal niets tegen beginnen, en zal hij opdraaien om de rest van het contract volledig zelf voor de huur op te draaien.
Wie heeft dit huurcontract allemaal ondertekend, als enkel de vriend dit ondertekend heeft is er geen probleem.
Ik veronderstel dat TS dit ondertekend heeft, daar er gesproken word van onderverhuren.
Verhuurder wenst ook zekerheid dat er voldoende inkomsten zijn om de huur te betalen en appartement te onderhouden, en zal verlangen dat u beiden tekent.

Gebruiker21

#7 , 21 nov 2016 12:01

Ik denk dat er nog helemaal niets ondertekend is nu. Er zijn in feite drie opties:
1. TS en vriend huren samen het appartement (ondertekenen beiden het huurcontract) en spreken onderling af dat de TS na een jaar vertrekt, en dat de vriend de volledige huur zal betalen vanaf dan. Risico ligt in dat geval echter volledig bij de TS, want hij blijft dat tweede jaar ook mee verantwoordelijk om de huur te betalen (dus als de vriend zich niet aan de afspraak houdt, zal TS daar voor opdraaien).
2. De vriend van de TS huurt het appartement alleen, en TS gaat er het eerste jaar bijwonen en betaalt de helft van de huur. Om te beginnen moet de verhuurder er al mee akkoord gaan dat er maar één persoon tekenet, en het risico ligt verder volledig bij de vriend van de TS. Als de TS beslist om niets van huur te betalen, of na 14 dagen al op te stappen, kan de vriend hier niets tegen beginnen (afin, hij kan de TS uit het huis laten zetten, maar dat is ook het enige).
3. Ook hier moet de verhuurder akkoord gaan: TS en vriend tekenen nu beiden een contract voor 1 jaar, en na dit jaar tekent de vriend nog een extra huurcontract voor één jaar waarbij hij de enige huurder is. Maar ook hier is er een risico, natuurlijk: als de verhuurder na één jaar geen nieuw huurcontract aan de vriend aanbiedt, kan daar niet veel tegen begonnen worden en zal de vriend iets anders moeten zoeken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”