#7 , 21 nov 2016 12:01
Ik denk dat er nog helemaal niets ondertekend is nu. Er zijn in feite drie opties:
1. TS en vriend huren samen het appartement (ondertekenen beiden het huurcontract) en spreken onderling af dat de TS na een jaar vertrekt, en dat de vriend de volledige huur zal betalen vanaf dan. Risico ligt in dat geval echter volledig bij de TS, want hij blijft dat tweede jaar ook mee verantwoordelijk om de huur te betalen (dus als de vriend zich niet aan de afspraak houdt, zal TS daar voor opdraaien).
2. De vriend van de TS huurt het appartement alleen, en TS gaat er het eerste jaar bijwonen en betaalt de helft van de huur. Om te beginnen moet de verhuurder er al mee akkoord gaan dat er maar één persoon tekenet, en het risico ligt verder volledig bij de vriend van de TS. Als de TS beslist om niets van huur te betalen, of na 14 dagen al op te stappen, kan de vriend hier niets tegen beginnen (afin, hij kan de TS uit het huis laten zetten, maar dat is ook het enige).
3. Ook hier moet de verhuurder akkoord gaan: TS en vriend tekenen nu beiden een contract voor 1 jaar, en na dit jaar tekent de vriend nog een extra huurcontract voor één jaar waarbij hij de enige huurder is. Maar ook hier is er een risico, natuurlijk: als de verhuurder na één jaar geen nieuw huurcontract aan de vriend aanbiedt, kan daar niet veel tegen begonnen worden en zal de vriend iets anders moeten zoeken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!