kosten basiskte

LDB
Topic Starter
Berichten: 102

kosten basiskte

#1 , 13 nov 2016 20:28

Heb een appartement gekocht en in de basisakte staat vermeld dat deelname kosten in basisakte bij de eerste verkoop van ieder privatief deel een forfaitair bedrag van duizend tweehonderd vijftig euro ten laste wordt gelegd van de koper als bijdrage in de kosten van deze statuutakte en de opmaak van de plannen. Aangezien het verlijden van de akte volgende week plaats vindt hebben wij nu van de notaris alle te vereffenen afrekeningen gekregen, waaronder van de aannemer een factuur m.b.t. kosten basisakte waarvoor hij tweeduizend en dertig euro aanrekent (zonder BTW weliswaar). Dit is zomaar een verschil van zevenhonderd tachtig euro meer (zonder BTW). Dit komt erop neer dat wij zomaar negenhonderd drieënveertig euro en tachtig cent meer moeten betalen. Nu is mijn vraag : kan hij dit op eigen initiatief zelf aanpassen en moet het bedrag vermeld in de basisakte niet gerespecteerd worden en blijven?
Graag uw mening a.u.b. Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2016 23:10

Wat staat er in de compromis vermeld m.b.t. de kosten?

LDB
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 14 nov 2016 07:35

In de compromis staat : onderhavige verkoop is gesloten mits de prijs zoals weergegeven in punt c van de bijzondere voorwaarden. Niet inbegrepen : partijen komen uitdrukkelijk overeen de kosten van de basisakte, meting, plannen en de bouwtaksen ten laste van de koper te leggen die dit aanvaardt, dit in afwijking van de wettelijke doch aanvullende regelgeving. Tevens verklaren partijen dat volgende kosten niet inbegrepen zijn in voormelde prijs en ten laste van de koper zijn: de kosten, rechten en erelonen van de aankoopakte zijn voor rekening van de koper. Het betreft onder meer het ereloon van de notaris, de registratierechten, BTW, aktekosten, kosten overschrijving en eventuele kosten kredietakte en aandeel basisakte. (hier staat wel géén bedrag bij vermeld).

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 nov 2016 10:03

Wat in de compromis staat is wettelijk bindend.
Het is immers een overeenkomst tussen koper en verkoper.
Dergelijke verbintenissen gelden als wet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2016 11:19

Op het moment van de compromis moet je weten wat voor kosten je aan je been hebt. Het is een nalatigheid geweest om de kosten van de basisakte niet te vermelden in de compromis. Iedere deftig opgemaakte compromis vermeldt het bedrag van de kosten uitdrukkelijk anders weet de koper helemaal niet hoeveel dit bedraagt.

Op het moment van de compromis heb je waarschijnlijk ook een kopie van de basisakte gekregen. Daarin staat de bijdrage van 1.250 EUR vermeld. De basisakte, die een regeling bevat waartoe jij als mede-eigenaar zal toetreden, en de compromis in samenhang gelezen, geven mij de indruk dat het de wil van de partijen (jullie) was om 1.250 EUR kosten voor de basisakte aan te rekenen. Als er geen andere afspraken gemaakt zijn dan kan de verkoper nu slechts 1.250 EUR voor de basisakte aanrekenen. Ik zou niet zomaar akkoord gaan met zijn afrekening. Anders zet dit de deur open voor willekeur.

LDB
Topic Starter
Berichten: 102

#6 , 14 nov 2016 18:49

Vandaag heeft de voorlopige oplevering van ons appartement plaatsgehad en werd het aangerekend bedrag t.b.v. 2.030.00 eur ex 21% BTW als deelname in de kosten van de basisakte ter sprake gebracht. Wij hebben kunnen aantonen en erop gewezen dat er in de basisakte als deelname hiervan sprake is van 1.250.00 euro ex 21% btw. Er werd ons beloofd dit na te kijken en wat blijkt, we hebben zojuist bericht gekregen dat we slechts 1.250.00 euro ex 21% btw moeten betalen. Dit is wel een besparing van 943.80 euro.
Dank je wel voor jullie positieve info (we hadden als het erop aan kwam toch een stok achter de deur).

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2016 21:05

Ik ben blij voor jullie dat dit verhaal eindigt met een happy ending!

Terug naar “Kopen”