we gaan uit elkaar en hebben samen een woning gekocht

Oddny
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

we gaan uit elkaar en hebben samen een woning gekocht

#1 , 08 nov 2016 13:35

Hallo
Mijn partner en ik hebben besloten een punt achter onze relatie te zetten.

we zijn niet gehuwd, maar hebben wel een samenlevingscontract.

we hebben samen een huis gekocht en mijn partner heeft uit zijn vorig huwelijk een kindje.

Ik zou het huis willen verkopen, wat met de inboedel en persoonlijke spullen van voor het samenwonen. Persoonlijke rekeningen van voor het samenwonen, gezamenlijke rekeningen, lening enz.
Mijn partner zou willen dat ik in het huis blijf wonen.

Wat zijn de mogelijkheden/nadelen

Waar vraag ik het best raad, bij een notaris of neem ik een advocaat onder de arm.

dank voor de reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene

#2 , 10 nov 2016 12:31

Een advocaat is nog niet nodig. De verstandhouding is nog goed, momenteel. Je gaat best naar een notaris.

Jij wil het huis niet maar je partner wil dat je het overneemt. Dat gaat natuurlijk niet. Het beste is dan dat je het huis te koop stelt.
De rekeningen op jouw naam zijn normaal van jou. Je ex heeft hier geen controle over en kan er geen aanspraken op maken.
De gezamenlijke rekeningen worden normaal verdeeld, elk voor de helft. Op voorwaarde dat jullie evenveel hebben bijgedragen eraan.
De lening wordt vervroegd terugbetaald wanneer de woning verkocht wordt. Blijf verder afbetalen eraan, allebei.

Gebruiker21

#3 , 10 nov 2016 14:25

Ik zou het huis willen verkopen
Dat is uw goed recht. Om te kunnen verkopen, moeten zowel jij als je partner hiermee akkoord gaan. Als één van beiden niet akkoord gaat, kan je een verkoop via gerechtelijke weg afdwingen, maar mogelijk is dit nadeliger voor beide partijen (lagere verkoopprijs).
wat met de inboedel en persoonlijke spullen van voor het samenwonen. Persoonlijke rekeningen van voor het samenwonen,
Deze blijven gewoon van de respectievelijke partners. Ik zie hier het probleem niet echt?
gezamenlijke rekeningen
Deze kunnen best verdeeld worden (geld verdelen en overschrijven naar persoonlijke rekeningen, en daarna de gezamelijke rekeningen laten afsluiten).
lening
Da's een ander paar mouwen: in principe blijven jullie beiden verantwoordelijk om de lening af te betalen (ik ga er van uit dat de lening door jullie beiden is afgesloten). Je kan echter de lening op één naam laten zetten, of, indien je het huis verkocht hebt, in één keer afbetalen, zodat je van de lening "vanaf" bent.
Mijn partner zou willen dat ik in het huis blijf wonen.
Waarom wenst hij dit? Hij ken u daar niet toe dwingen. Als jij dit niet wenst, moet je daar niet blijven wonen.
Wat zijn de mogelijkheden/nadelen
Als je er blijft wonen, zou uw vriend een bezettingsvergoeding kunnen vragen. Ondertussen blijven jullie ook beiden nog verantwoordeijk om de lening af te betalen. Kan een dure zaak worden voor u. Moest ik in uw plaats zijn, ik zou één van deze opties overwegen:

1. Woning verkopen en met de opbrengst de lening afbetalen. Wat eventueel over is, verdelen onder beide partners (indien inbreng gelijk was).
2. Partner uitkopen en de woning zelf verder afbetalen (indien financiëel haalbaar).
2. Uzelf laten uitkopen door de partner (indien deze laatste dit wil / het financiëel haalbaar is voor de partner).
Waar vraag ik het best raad, bij een notaris of neem ik een advocaat onder de arm.
Als jullie alles in goede verstandhouding en op een eerlijke manier wensen af te handelen, is een advocaat niet nodig, zoals hierboven gezegd. Het zou alleen extra kosten met zich meebrengen. Een notaris zal jullie perfect kunnen uitleggen hoe je alles 100% eerlijk kan verdelen.

Maar probeer er eerst met je partner uit te raken wat er met het huis moet gebeuren. Als je dit samen kan beslissen en daarmee naar een notaris stapt, kan deze laatste alles op een nette en vlotte manier afhandelen, zodat jullie beiden dit hoofdstuk kunnen afsluiten. Succes!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”