Aangetekend schrijven niet afgehaald

Darliiien
Topic Starter

Re: Aangetekend schrijven niet afgehaald

#16 , 06 nov 2016 12:33

Zou geen AS meer sturen, als je toch binnen 2 weken op bezoek gaat, neem die niet verlengging mee in tweevoud en laat hun beiden tekenen.
Dan zal je al snel merken welk vlees je in de kuip hebt, ik vrees er voor dat ze gaan moeilijk doen.
Al die brieven werken bij sommige als een rode lap.
Ja, maar de huurder kennende zal ze de afspraak eerst 5 keer verzetten, dus best AS toch nog sturen?
En wat doe ik als ze weigert te tekenen?
Dan weet je dat de kans heel groot is dat er op eind van de huur problemen zullen zijn.
Wie stuurt nu twee AS voor hetzelfde, is zinloos en nutteloos. Wat belangrijk is heb je u beide huurders apart een AS gestuurd.
Is niet de eerste keer dat een vrederechter de opzeg nietig verklaart, omdat één van de partners geen opzeg had gekregen.
Ik heb, na niet afhalen van het eerste as een nieuwe, aangespatse, AS gedaan en een gewone brief. In de gewone brief staat vermelding naar de twee AS, zo kan ons niet verwijt worden dat wij geen moeite deden om de huurder iets te laten weten!
Er zit maar 1 persoon in het huisje, een alleenstaande dame, dus ik hoef maar 1 AS per keer te doen. In de opzegbrief en huurcontract staat ook dat als ze de opzeggingstermijn overschrijd, wij haar aansprakelijk kunnen stellen voor geleden schade (vb: moeten blijven huren in de huidige woonst,...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De bezige bij
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 nov 2016 12:58

1. Misschien via uw bevriende advocaat bij gewone brief een afschrift van die aangetekende zending versturen ???

2. Wat staat er in jouw aankoopakte omtrent dit specifiek aspect.
Zijn alle lasten en lusten overgegaan naar jou als nieuwe eigenaar ?
Misschien daarover jouw notaris nog eens gratis consulteren ?

De bezige bij

#18 , 06 nov 2016 13:06

Reclame

Darliiien
Topic Starter

#19 , 06 nov 2016 16:55

1. Misschien via uw bevriende advocaat bij gewone brief een afschrift van die aangetekende zending versturen ???

2. Wat staat er in jouw aankoopakte omtrent dit specifiek aspect.
Zijn alle lasten en lusten overgegaan naar jou als nieuwe eigenaar ?
Misschien daarover jouw notaris nog eens gratis consulteren ?
Die bevriend advocaat helpt ons niet officieel, gewoon buiten zijn uren. En is nu enkel weken/maanden met vakantie.

2. Over welk specifiek aspect bedoelt u?

De bezige bij

#20 , 06 nov 2016 17:10

Het aspect dat de aangekochte woning "verhuurd" was.

bosprocureur

#21 , 06 nov 2016 18:06

......./.....
Er zit maar 1 persoon in het huisje, een alleenstaande dame, dus ik hoef maar 1 AS per keer te doen. In de opzegbrief en huurcontract staat ook dat als ze de opzeggingstermijn overschrijd, wij haar aansprakelijk kunnen stellen voor geleden schade (vb: moeten blijven huren in de huidige woonst,...)
Het is niet omdat een alleenstaande dame in het huisje woont, of alleen het huurcontract ondertekende, dat zij ook ongehuwd is.

Ga na of zij ongehuwd is (als eigenaar kan u dat opvragen), dan bent u gerust. Anders stuurt u ook de afwezige partner een opzeg, aangetekend. Waarom? omdat het verplicht is de twee echtgenoten te verwittigen als een "gezinswoning" opgezegd wordt; doet u het niet, dan is uw opzeg gewoon ongeldig.

artemis

#22 , 06 nov 2016 18:27

?
Ik zou stoppen met nog verder onnodige en volstrekt overbodige brieven te blijven sturen wat betreft de niet-verlenging van het contract.

De TS heeft al gedaan wat wettelijk nodig is om het contract niet te verlengen. Er is daarna hierover nog een brief verstuurd via gewone post, er zijn sms'en en e-mails en er volgt hopelijk weldra een bezoek. We mogen er dus gerust van uitgaan dat de boodschap overgekomen is bij de huurder. De huurder nu nog meer tegen de haren instrijken (met een overbodige brief van een advocaat) kan ook contra-productief werken, zeker wanneer TS hoopt dat de huurder vroeger wil vertrekken - iets wat deze niet hoeft te doen. Ik zou nu eerder hopen op een redelijke verstandhouding.

artemis

#23 , 06 nov 2016 18:41

@bosprocureur

Ik dacht dat de TS wat dit betreft enkel dient te communiceren met de persoon/personen met wie het huurcontract aangegaan is en in dit geval is dat met 1 huurder.

Los daarvan kan het altijd nuttig en interessant zijn voor de TS om te weten of er meerdere domicilies staan op het adres (kan zelfs nog van een ex-huurder of ex-bewoner zijn). Daarom zou ik dat zeker nagaan bij de dienst Bevolking van de gemeente.

bosprocureur

#24 , 06 nov 2016 19:24

@artemis
Dat dacht ik ook, tot ik renovaties wilde uitvoeren in een pas gekocht huis. Huurster was alleenstaand (zei ze), woonde daar al twintig jaar, had als alleenstaande gehuurd, had twee inwonende volwassen kinderen, en was zgz gescheiden toen de jongste 2 jaar was.

Ze hebben me braaf alle stappen laten doen, zoals aangetekende opzeg, die niet gerespecteerd werd, nog wat over en weer gediscuteerd.... Bij procedure voor vredegerecht kwam de advocaat aandraven met het niet ontbonden huwelijk, en oordeelde de vrederechter, terecht, dat de opzeg ongeldig was wegens niet gericht tot beide partners. Dan pas ik gewoon de hele procedure opnieuw doorlopen.

Darliiien
Topic Starter

#25 , 07 nov 2016 11:36

Het is niet omdat een alleenstaande dame in het huisje woont, of alleen het huurcontract ondertekende, dat zij ook ongehuwd is.

Ga na of zij ongehuwd is (als eigenaar kan u dat opvragen), dan bent u gerust. Anders stuurt u ook de afwezige partner een opzeg, aangetekend. Waarom? omdat het verplicht is de twee echtgenoten te verwittigen als een "gezinswoning" opgezegd wordt; doet u het niet, dan is uw opzeg gewoon ongeldig.
De persoon is ongehuwd, dat weten we zeer zeker en er staat maar 1 domiciel op dit adres. Dus 1 aangetekend zenden ik geloof dat ik volgens de wet normaal ook enkel een brief dien te sturen naar de mensen die het contract hebben ondertekend en naar degenen die er gedomicilieerd staan.
Dit is dan ook allemaal correct gebeurd.

Darliiien
Topic Starter

#26 , 07 nov 2016 11:38

?
Ik zou stoppen met nog verder onnodige en volstrekt overbodige brieven te blijven sturen wat betreft de niet-verlenging van het contract.

De TS heeft al gedaan wat wettelijk nodig is om het contract niet te verlengen. Er is daarna hierover nog een brief verstuurd via gewone post, er zijn sms'en en e-mails en er volgt hopelijk weldra een bezoek. We mogen er dus gerust van uitgaan dat de boodschap overgekomen is bij de huurder. De huurder nu nog meer tegen de haren instrijken (met een overbodige brief van een advocaat) kan ook contra-productief werken, zeker wanneer TS hoopt dat de huurder vroeger wil vertrekken - iets wat deze niet hoeft te doen. Ik zou nu eerder hopen op een redelijke verstandhouding.
Ik ga ook geen nieuwe brieven meer sturen. Ik heb vandaga de huurder een sms en mail gestuurd en voicemail ingesproken , dat de 2e AS nog tot morgenavond 18u op haar postkantoor te verkrijgen zal zijn, maar dat ondanks niet afhalen vand e eerste AS, de opzegperiode op 1/11 wel al is begonnen. Ze heef tnu beloofd de 2e AS vandaag of morgen nog te zullen gaan afhalen.
We zullen dus zien :)

sloeberken

#27 , 07 nov 2016 11:44

Als je zo verder doet, zou het me niet verwonderen dat het verkeerd afloopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Darliiien
Topic Starter

#28 , 07 nov 2016 12:22

Als je zo verder doet, zou het me niet verwonderen dat het verkeerd afloopt.
En wat heb ik nou weer verkeerd gedaan?
ik heb haar enkel gemeld dat het AS nog maar tot morgen beschikbaar is en dat, zoals reeds eerder besproken werd met haar, de opzegperiode op 1/11 is beginnen lopen!
Daar is toch niets mis mee? ZO kan mij als verhuurder ook neit verweten worden dat ik geen moeite heb gedaan om mevrouw op de hoogte te brengen.

Darliiien
Topic Starter

#29 , 07 nov 2016 18:07

@artemis
Dat dacht ik ook, tot ik renovaties wilde uitvoeren in een pas gekocht huis. Huurster was alleenstaand (zei ze), woonde daar al twintig jaar, had als alleenstaande gehuurd, had twee inwonende volwassen kinderen, en was zgz gescheiden toen de jongste 2 jaar was.

Ze hebben me braaf alle stappen laten doen, zoals aangetekende opzeg, die niet gerespecteerd werd, nog wat over en weer gediscuteerd.... Bij procedure voor vredegerecht kwam de advocaat aandraven met het niet ontbonden huwelijk, en oordeelde de vrederechter, terecht, dat de opzeg ongeldig was wegens niet gericht tot beide partners. Dan pas ik gewoon de hele procedure opnieuw doorlopen.
Nu, gelukkig ben ik HEEL zeker dat het een alleenstaande dame betreft :) Ze is namelijk een ex-collega van mij en we hebben voor de officiele koop van het huis nog een controle laten doen hierop, samen met de verkoper van het pand.
We mogen dus wel zeggen dat we heel zeker zijn dat ze alleenstaande is.

bosprocureur

#30 , 07 nov 2016 18:42

Stond dat in uw originele post, of ergens daarna? Sorry, dan heb ik erover gelezen :oops:

Terug naar “Huren”