Huisbaas wilt zonnepanelen plaatsen

lindec
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huisbaas wilt zonnepanelen plaatsen

#1 , 05 nov 2016 14:42

Hallo

Mijn huisbaas laat me weten dat hij zonnepanelen wilt plaatsen op ons huis. Ik huur het nu al een dik jaar, met een contract van 9 jaar.
Hij vroeg ons naar ons verbruik.
Bovendien liet hij ons ook al weten dat we na het plaatsen van die zonnepanelen een extra bedrag moeten betalen aan hem. Dit omdat onze kosten van elektriciteit minder hoog zullen liggen.

Wat zijn mijn rechten? Waar moet ik zeker aan denken tijdens het bespreken van dit gebeuren? Mag de huisbaas dit zomaar leggen? Mag de huisbaas de huur verhogen voor het leggen van de panelen (buiten de indexering gerekend)?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 05 nov 2016 16:28

Ik vraag me af of je huisbaas wel handel mag drijven in energie?

Want als hij je elektriciteit verkoopt drijft hij handel in energie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#3 , 05 nov 2016 18:17

Je kan dit onderling bespreken, als je er voordeel bij hebt zou ik toch toehappen. Anderzijds kan hij dit niet tijdens de huurperiode zonder u toestemming.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 07 nov 2016 11:00

Hij kan dit enkel maar vragen omwille van de meerwaarde van zonnepanelen, niet omwille van de energie.
Daarvoor moet hij jou 6 tot 9 maanden voor het verstrijken van de driejaarlijkse periode een bericht sturen met de verhoging van de prijs, waarbij jij dit kunt weigeren.
Vanaf het ingaan van de volgende driejaarlijkse periode kan de prijs van verhoogd worden, als je akkoord zou gaan ermee.
Andere manieren zijn onwettelijk.

De bezige bij

#5 , 07 nov 2016 11:05

Misschien ook eens advies inwinnen bij jouw energieleverancier, bij een notaris en/of bij een immobiliënkantoor..... ?

Terug naar “Huren”