Douane beweert vermoeden van namaak maar is toch een origineel. Wat te doen?

Milo72

Re: Douane beweert vermoeden van namaak maar is toch een origineel. Wat te doen?

#46 , 04 nov 2016 09:16

Zonder olie op het vuur te willen gooien, wel een vraag hierbij...
A. Je aanvaardt het pakket. Dan aanvaard je ook om de kosten te betalen (BTW + invoer + administrtieve kost). Bij B-post altijd te betalen bij ontvangst, bij koerierbedrijven hangt het er van af. Soms op voorhand, soms achteraf.
B. Je aanvaard het pakket niet. Het gaat terug naar afzender. In dat geval betaal je uiteraard geen BTW, invoer en administeratieve kosten. Je zal ook achteraf geen factuur hiervan ontvangen.
Impliceert dit niet dat je op zijn minst op de hoogte moet zijn van de BTW + invoer + administratiekosten op 't moment dat je het pakket krijgt ? Hoe kan je anders van "aanvaarden" spreken ?

Kan DHL (of een andere pakjesdienst) zonder enige vermelding van bijkomende kosten het pakje bij je thuis afleveren, je laten aftekenen voor ontvangst ("aanvaarden" ?) en dan een week of twee later een factuur sturen voor douane- en administratiekosten ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#47 , 04 nov 2016 09:19

Misschien kun je me eens zeggen waar ik dit geschreven heb Tom.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#48 , 04 nov 2016 09:34

Impliceert dit niet dat je op zijn minst op de hoogte moet zijn van de BTW + invoer + administratiekosten op 't moment dat je het pakket krijgt ? Hoe kan je anders van "aanvaarden" spreken ?
Dit weet je op voorhand. Als je moet betalen bij levering moet je hier zelfs geen moeite voor doen om het te weten. Als het een pakketdienst betreft die achteraf de kosten aanrekent kan je dit ook op voorhand bereken:

BTW en invoerrechten kan je hier berekenen: http://www.invoercalculator.be/
Kosten die DHL aanrekent kan je bijvoorbeeld hier vinden: http://www.dhl.nl/nl/express/douane_ond ... vices.html (voor andere pakketdiensten zal je dit ook kunnen opzoeken).

Je weet dus op voorhand wat je zal moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gebruiker21

#49 , 04 nov 2016 09:35

Misschien kun je me eens zeggen waar ik dit geschreven heb Tom.
Hierzo:
Importtaxen en BTW zijn niet voor de pakjesdienst, hé. Ik denk dat je niet helemaal mee bent in deze discussie, hoor...
Wel voor het douaneagentschap. Ook DHL is een agentschap.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#50 , 04 nov 2016 09:44

Ja als je niet weet wat een douaneagentschap is, kan het gebeuren dat je het verkeerd begrijpt.

Gebruiker21

#51 , 04 nov 2016 09:57

Ja als je niet weet wat een douaneagentschap is, kan het gebeuren dat je het verkeerd begrijpt.
sloeberken, het interesseert me eigenlijk geen moer of jij het nu al dan niet begrijpt, hoor. Ik weet hoe het werkt en kom nooit voor verrassingen te staan wat importtaxen en BTW betreft. Ik heb er waarschijnlijk 100 keer meer ervaring mee dan jij. In alle bescheidenheid denk ik ook dat mensen meer hebben aan mijn raad, dan aan uw vaag rond-de-pot-gedraai... :roll:

sloeberken

#52 , 04 nov 2016 10:05

" Ik heb er waarschijnlijk 100 keer meer ervaring mee dan jij."
Dat zou ik niet durven beweren, heb 45 jaar in de transport gewerkt bij een groot glucose bedrijf uit het Aalsterse, met in en export over gans de wereld.

mjers

#53 , 04 nov 2016 10:19

Dat zou ik niet durven beweren, heb 45 jaar in de transport gewerkt bij een groot glucose bedrijf uit het Aalsterse, met in en export over gans de wereld.
Proficiat! en nog ken je er geen moer van. (is trouwens totaal niet te vergelijken, maar bon...)
Er is een groot verschil tussen denken dat je er iets van kent en er effectief iets over weten.

Het lijkt mij toch elementaire beleefdheid om gewoon eens uw bron te vermelden?
Jij komt hier iets beweren dan niemand anders weet. Dus zeg gewoon vanwaar je die info vandaan haalt?
Hoe meer je deze vraag negeert, hoe ongeloofwaardiger je bent...

sloeberken

#54 , 04 nov 2016 10:22

de bron is uitgedroogd.

Gebruiker21

#55 , 04 nov 2016 10:33

En op welke manier is dit vergelijkbaar met particuliere aankoop uit het buitenland? :roll:

Bon, geen idee hoe we zover gekomen zijn in dit draadje, maar ik heb voor de zekerheid alles wat ik in dit draadje geschreven heb nog eens nagelezen, en alles is correct. De beweringen die jij maakt (dat DHL de BTW en invoertaxen bijvoorbeeld kan houden, aangezien ze een "agentschap" zijn, en dat DHL nooit achteraf een factuur stuurt voor invoerrechten en dergelijke), laat ik voor uw rekening, maar ik raad lezers aan deze beweringen toch met de nodige correltjes / druppeltjes glucose te nemen, hoor... :lol:

mjers

#56 , 04 nov 2016 10:39

de bron is uitgedroogd.
Voila, als je het zelf zegt... lijkt me ook duidelijk dan.

Met alle respect sloeberken, maar je moet toch ook begrijpen dat het frusterend is als je andermans onderbouwde antwoorden onderuit haalt met iets die nergens op slaat. Als je dan nog geen wetgeving of bron kan toevoegen is het hek helemaal van de dam... Is echt niet de eerste keer hé...

mjers

#57 , 04 nov 2016 10:41

En op welke manier is dit vergelijkbaar met particuliere aankoop uit het buitenland? :roll:

Bon, geen idee hoe we zover gekomen zijn in dit draadje, maar ik heb voor de zekerheid alles wat ik in dit draadje geschreven heb nog eens nagelezen, en alles is correct. De beweringen die jij maakt (dat DHL de BTW en invoertaxen bijvoorbeeld kan houden, aangezien ze een "agentschap" zijn, en dat DHL nooit achteraf een factuur stuurt voor invoerrechten en dergelijke), laat ik voor uw rekening, maar ik raad lezers aan deze beweringen toch met de nodige correltjes / druppeltjes glucose te nemen, hoor... :lol:
Doen we! ik denk dat de reputatie van sloeberken de laatste weken toch wel een serieuze deuk gekregen heeft.

denlowie

#58 , 04 nov 2016 10:55

Maar wat baat het om hier over te blijven discuteren, daar is TS ook niks mee gebaat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#59 , 04 nov 2016 11:07

Maar wat baat het om hier over te blijven discuteren, daar is TS ook niks mee gebaat !
Inderdaad. TS meldde ons dat hij nog niets van invoerrechten heeft moeten betalen. Dus ofwel heeft de douane bijvoorbeeld een waarde van $20 aanvaard voro dit hot toys figuur (wat me straf zou lijken, want ze weten normaal gezien dat de prijs rond de $200 ligt voor dergelijke figuren), en in dat geval vallen er geen kosten de betalen.

Maar waarschijnlijker is dat DHL de factuur achteraf bezorgd aan de TS. Geen idee waarom, maar sloeberken moest daar hetvolgende op reageren:
Geen enkel bedrijf gaat u invoerrechten en BTW betalen, zonder dat ze een borg hebben of de kosten betaald zijn.
Je reinste onzin, en we hadden er inderdaad beter niet op ingegaan. Misschien moet de TS het maar even laten weten als hij de factuur van de invoerkosten en BTW ontvangen heeft ;-).

mjers

#60 , 04 nov 2016 13:11

ik begrijp niet goed waarom we hier niet op zouden mogen ingaan?

Mensen die dan via wat zoekwerk op dit topic terechtkomen weten dan langs geen kanten wat het correcte antwoord dan precies is. Als het antwoord van sloeberken dan als het laatste antwoord staat nemen veel mensen dat als het "correcte" antwoord op... Of, als ze de moeite doen om het topic te doorlezen, kunnen ze de zin van de onzin niet onderscheiden. Héél slecht voor de reputatie van dit forum...
Uiteindelijk heeft dit forum het doel om mensen te helpen, dit kan het best als foute antwoorden weerlegd worden. Niet door ze te negeren. Anders krijg je toestanden zoals op het bouwforum of op livios. Men kan dan evengoed de vraag beginnen stellen op "chat.be", krijgt men ook 10 verschillende antwoorden...
Laatst gewijzigd door mjers op 04 nov 2016 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Consumenten Koop”