Eenmanszaak in huurhuis

Jensdp1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak in huurhuis

#1 , 01 nov 2016 10:58

Allen,

Hierbij een klein vraagje. Zoals in mijn contract staat mag ik geen handel drijven in mijn woning die valt onder de handelshuurwet.

Ik zou echter geen werken van thuis uit voeren en ik zal telkens werken op locatie en hier dus ook geen ruimte voor gebruiken thuis.

Als ik geen huurkosten/elektriciteit/gas inbreng kan dit dan een probleem zijn voor mij of de verhuurder?

Alvast bedankt!

Met Vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 01 nov 2016 11:02

Als ik geen huurkosten/elektriciteit/gas inbreng kan dit dan een probleem zijn voor mij of de verhuurder?
Nee hier kan verhuurder geen problemen mee krijgen, en u zeker niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jensdp1
Topic Starter

#3 , 01 nov 2016 21:44

Hierbij citaat uit het huurcontract.
"Het appartement wordt verhuurd als woongelegenheid en is enkel bestemd als hoofdverblijfplaats van de huurder. Het is de huurder verboden, behoudens na daartoe de schriftelijke en uitdrukkelijke toestemming van de verhuurder te hebben ontvangen, om een andere bestemming te geven aan (een deel van) het appartement, waaronder doch niet beperkt tot de uitoefening van een beroeps activiteit en/of enige activiteit die valt onder de handelshuurwet. Het is de huurder ook verboden om welke reden ook, in of voor het verhuurde appartement over te laten gaan tot de publieke verkoping van meubelen, koopwaren, enz"

Ik heb ondertussen reeds contact gehad met de verhuurder en deze wilt hiermee akkoord gaan op voorwaarde dat ik kan aantonen dat er geen probleem is wanneer ik geen kosten aftrek.

Hoe kan ik dit schriftelijk aantonen?

Ik zal geen ruimte van de woning gebruiken. Materiaal dat ik gebruik staat hier momenteel ook opgeborgen.

Reclame

Bart Vissers

#4 , 01 nov 2016 21:54

Als je huisvestingskosten in rekening brengt in je personenbelasting (bv. door in plaats van de forfaitaire aftrek voor beroepskosten de kosten van huisvesting (huur, nutsvoorzieningen, ...) in te brengen), dan wordt de verhuurder anders = zwaarder belast (handelshuur).
Maar zolang je geen aangifte in die zin doet, maakt dit voor de verhuurder normaal niet uit.

Als je de bestemming wijzigt (handel gaat voeren), dan is vaak een andere vergunning noodzakelijk waardoor de stedenbouwkundige molen moet starten (een proces van maanden). Eveneens met fiscale implicaties voor de verhuurder.

Zou je een onderneming met rechtspersoonlijkheid starten met een maatschappelijke zetel? Op dat huuradres?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW

#5 , 01 nov 2016 21:58

Een eenmanszaak is wettelijk gezien steeds op de domicilie, bijgevolg is er sprake van een beroepsactiviteit. Zie dus maar dat u de toestemming van uw verhuurder op papier hebt.

Jensdp1
Topic Starter

#6 , 01 nov 2016 22:02

Bedoeling is een eenmanszaak op te starten in bijberoep. Deze zal na enkele maanden tot hoofdberoep omgevormd worden. Na ongeveer 1,5jaar wordt deze overgezet op mijn nieuwe adres (aankoop prive woning)

Jensdp1
Topic Starter

#7 , 01 nov 2016 22:04

Een eenmanszaak is wettelijk gezien steeds op de domicilie, bijgevolg is er sprake van een beroepsactiviteit. Zie dus maar dat u de toestemming van uw verhuurder op papier hebt.
Bedankt voor uw reactie. De verhuurder heeft er geen probleem mee en wilt dit schriftelijk bevestigen. Echter moet ik kunnen aantonen dat dit niet nefast is voor hun..

Jensdp1
Topic Starter

#8 , 02 nov 2016 15:34

Is er ergens iets waarmee ik kan aantonen dat indien ik geen kosten aftrek dit voor de verhuurder niet nefast is? Indien ik dit kan aantonen wilt deze het toestaan.

Alvast bedankt

denlowie

#9 , 02 nov 2016 15:47

Een attestje laten schrijven door de verhuurdersbond, of belastingen als ze het al willen doen.

een verhuurder die meerdere eigendommen verhuurt weet dit zelf wel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”