We zijn al enkele jaren samen en hebben ook samen een huis waarvan ieder de helft eigenaar (dit met beding van aanwas, maar dit valt weg bij huwelijk).
Onze rekeningen zijn afzonderlijk en we willen dit ook zo houden.
Ik heb geen kinderen en hij heeft een biologische zoon die reeds op zichzelf woont. Het contact vader zoon is met ups en downs, soms zien we hem een jaar ofzo niet, maar de band is wel ok. Mijn man wil zijn zoon ook niet benadelen en ik ook niet, maar we willen wel een beetje controle en zekerheid voorwat we gewerkt hebben.
We hebben ook beide een testament waarbij we elkaar onze volledige nalatenschap in volle eigendom schenken, in zijn geval zal er rekening moeten gehouden worden met het gereserveerde deel van zijn zoon en in mijn geval zijn er geen kinderen maar zet ik wel zijn zoon in mijn testament omdat ik hem ook en deel als eigen zoon heb mee opgevoed en hem wanneer we beide er niet meer zouden zijn hem alles willen nalaten en niet mijn broer of tantes en nonkels..
Hij wil graag de zekerheid dat een deel van het huis na onze dood naar zijn zoon gaat maar niet de helft van het geheel, maar de helft van zijn helft ... en ook van de spaarcenten de helft in volle eigendom naar mij en de helft naar zijn zoon (en niet in vruchtgebruik) en de inboedel en huisraad volledig in volle eigendom naar mij (en ook niet gedeelte vruchtgebruik). Kan dit en hoe?
Nu willen we trouwen en lijkt ons het meeste geschikte een hk met scheiding van goederen.
Onze notaris stelt voor in onze situatie scheiding van goederen met beperkte gemeenschap waarbij de woning in de beperkte gemeenschap wordt ingebracht, dan zou er een toebedeling ( = verblijvingsbeding) kunnen worden voorzien van de beperkte gemeenschap (in casu ; woning) in volle eigendom aan de langstlevende, ....maar kan dit wel? Zijn zoon heeft toch recht op zijn gereserveerde deel 1/2, ik vrees dat deze regel enkel kan als het ook mijn zoon zou zijn. Ik vrees dat op deze manier toch de helft van de woning naar zijn zoon gaat in blote eigendom en dat ik hier dan enkel het vruchtgebruik op zal hebben. Dit willen we niet. Als ik het huis dan ooit zou willen verkopen om naar een apartemend ofzo te verhuizen, dan heb ik maar de helft van de verkoop en ik zal waarschijnlijk ook zijn toestemming nodig hebben.
Zijn we hier niet beter dat er geen beperkte gemeenschap is en we een contractuele erfstelling aan ons hk toevoegen? Dit is hetzelfde als in ons testament maar dan veiliger denk ik omdat we dit dan niet zomaar kunnen wijzigen nadien.
Kunnen we alle dingen die we dan willen in deze contractuele erfstelling vermelden?
ik vraag veel maar wil later echt niet voor verrassingen komen te staan.
Alvast bedankt voor alle advies en suggesties