boekhoudkundig mogelijk ?

Monique666
Topic Starter

boekhoudkundig mogelijk ?

#1 , 29 okt 2016 12:45

Hallo, ik heb mijn domicilie op een camping, ben hier terecht gekomen door een echtscheiding en de bijkomende financiele problemen :(

De camping is een nv en heeft uiteraard een raad van bestuur. Die raad van bestuur bestaat uit bewoners van de camping die naar mijn bescheiden mening niet altijd bekwaam zijn om zo'n functie uit te voeren. De eigenaars van de woningen zijn aandeelhouders van de nv.
De kantine (die gezamelijke eigendom is van alle aandeelhouders) wordt uitgebaat door een vzw en heeft geen huurcontract omdat dit volgens de raad van bestuur onmogelijk is. Die vzw bestaat ook uit aandeelhouders van de nv of uit hun meerderjarige kinderen.
Nu wordt hier elk jaar door de vzw een haloweenrondgang gehouden, met ticketverkoop. De wegen van de camping en ook de brandweg worden tijdens dit gebeuren gebruikt om zelfgemaakte constructies, kraampjes voor eten en drank enz. te plaatsen. De kantine wordt gebruikt voor een afterparty. Het is ook moeilijk om overdag de camping nog op of af te rijden met de auto, en 's avonds wordt de slagboom dan ook geblokkeerd (van 18h tot 1h) waardoor wij niet meer binnen of buiten kunnen met de auto.

Elk jaar groeit het ongenoegen van meer en meer mensen hier voor al deze overlast en ongemakken die wij maar moeten ondergaan. De regels ivm brandveiligheid en toegang voor de hulpdiensten zijn niet inorde.

Ik heb dit dan ook voorgelegd en nu wordt er beweert dat de inkomsten voor dit haloweengebeuren ten goede komt aan de nv. Klein detail : op de jaarafrekening is daar niets van terug te vinden !

Nu is mijn vraag : is het boekhoudkundig mogelijk om inkomsten van een vzw naar een nv over te hevelen ? Of te gebruiken voor bv herstellingen in de nv ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 okt 2016 13:16

vooraleer je vraag te beantwoorden: een brandweg MOET altijd vrij zijn. Dit is notabene een camping....dit is een erstige overtreding. En ik denk maar niet aan de gevolgen bij een mogelijke brand. Meer schade, volledig uitbranden, zware kwetsuren en doden. én de verzekering die niet zal uitbetalen.
Uitbater maakt érnstige fout dit toe te staan. Sein de brandweer zélf in.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2016 16:20

Waarom zou dit niet mogelijk zijn ??

Er zijn verschillende manieren om dit te doen hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 29 okt 2016 16:24

Lijkt mij toch een vreemde constructie, is dit langs de boekhouder gepasseerd?

Monique666
Topic Starter

#5 , 30 okt 2016 08:23

Dat zou moeten gebeuren ja, maar volgens mij is dit weer één van hun leugens om de mensen hier te sussen voor de overlast.
Met het bestuur zelf kan je niet praten, dan wordt je door de voorzitter notabene fysiek bedreigd of de penningmeester (een vrouw) die luid roept en waar je geen speld tussen kan krijgen, bovendien krijg je daarbij nog scheldwoorden naar het hoofd geslingerd. De andere twee bestuursleden durven geen woord zeggen.

De andere bewoners laten begaan omdat er niemand kandidaat is om het bestuur over te nemen, er wonen hier trouwens bijna allemaal laaggeschoolde mensen die niet de capaciteiten hebben om zo'n functie te bekleden, en zij die het wel kunnen en de puntjes op de i willen zetten worden weggestemd.

Sirkii

#6 , 30 okt 2016 09:29

Je spreekt van een nv met een raad van bestuur. Is het niet eerder een vereniging van mede-eigenaars (zoals voor een appartementsgebouw) die een vzw opgericht hebben om aktiviteiten te organiseren (waaronder de kantine uitbaten) ?

Een vzw die alleen een kantine uitbaat ... Da s geen doelstelling zonder winstoogmerk. Zoek eens de in het staatsblad gepubliceerde statuten op (vind je op internet). Voorts moet een vzw die op regelmatige basis een kantine uitbaat ook de btw-verplichtingen etc respecteren. Vrijstellingen worden vrij restrictief geinterpreteerd door de btw-administratie.

Wat je nogal eens ziet is dat zelfstandigen in t bestuur van een vzw stappen (bv autoclub of wandelclub) om vervolgens veel (gefactureerde) diensten te leveren. Niets mis mee (vzw heeft doelstelling zonder winst) en de gefactureerde diensten werden effectief geleverd maar soms toch op t randje van belangenvermenging.

Voorts: als je daar uit financiele noodzaak woont heb j r ws geen belang bij dat ze je uit boosheid buitenzetten ... Dit praat onfrisse praktijken niet goed maar eigen belang is ook iets waard.

LeenW

#7 , 30 okt 2016 09:40

Anderzijds, als de NV failliet gaat na een fiscale controle, zit TS ook wel met een probleem..

Monique666
Topic Starter

#8 , 30 okt 2016 10:03

Het is wel degelijk een nv met btw-nummer en een raad van bestuur maar we waren beter afgeweest met een vereniging van mede-eigenaars met een syndicus die onze belangen eerlijk behartigt.

Ik ken hier bijna niemand die geen problemen heeft met dit bestuur en soms wordt de electriciteit afgesloten van sommige bewoners omdat zij bv hun rekeningen niet kunnen (of willen) betalen.
Hebben ze bij mij ook al mee gedreigd omdat ik een composthoop heb, maar aangezien het RIO dit niet verbied kunnen zij mij niet verplichten deze te verwijderen.

LeenW

#9 , 30 okt 2016 10:05

Het probleem zit niet bij de NV, maar bij de vzw.

Monique666
Topic Starter

#10 , 30 okt 2016 11:02

De dochter van de penningmeester van de nv is de penningmeester van de vzw. En je ziet aan alles dat de moeder de teugels in handen heeft. Verder zit er maar één ander persoon in de vzw en dat is dan weer de vriendin van de ondervoorzitter van de nv.

Met de inkomsten van de haloweenrondgang (georganiseerd door de vzw met ticketverkoop) wil men de werken aan het zwembad, dat dan weer eigendom is van de nv, betalen.

Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”