Graag had ik advies over het vroegtijdig opzeggen van een handelshuur ( 9 jaar, 3 jaarlijkse opzegging ) wegens sluiting van de winkel.
De sluiting van de winkel is wegens onvoorziene gezinsomstandigheden.
De EBVBA zelf die de winkel huurt, blijft echter wel actief zonder het huren van enig ander handelspand.
De eerstvolgende opzegging van de huur kan volgens het handelshuur contract maar pas in maart 2018 met 6 maand vooropzegtermijn.
De verhuurder heb ik reeds enkele malen gecontacteerd om over een overeenkomst te praten maar heeft dit steeds nagelaten om te doen.
De verhuurder heeft wel reeds het pand terug te huur geplaatst dmv affiches op de etalage en zoekertje op Immoweb.
De verhuurder eist nu wel via zijn advocaat zogezegde laattijdige betalingen van de onroerende voorheffing maar waarvoor ik voordien nooit geen verzoek tot betaling heb ontvangen. Volgens contract is de onroerende voorheffing ten laste van de huurder.
Geen probleem, deze zal ik wel betalen maar het brengt wel onvoorziene verhoogde kosten met zich mee en toont aan dat de verhuurder waarschijnlijk niet meteen open staat voor onderlinge overeenkomst tot vroegtijdige verbreking.
Onderverhuur is alleen toegelaten mits akkoord van de verhuurder. Ik wil dit liever niet doen daar ik denk dat dit enige risico's met zich kan meebrengen bij o.a. niet betalen van huurgelden van degene die het pand onderhuurt, etc...
Welke stappen kan ik eventueel ondernemen voor het vroegtijdig beëindigen van het huurcontract ?
Kan het stopzetten van de winkel als geldige reden worden aangegeven ?
Kan ik het beste hiervoor een advocaat inschakelen ? Maar ik wil wel vermijden om dit tot voor de rechtbank te brengen.
Bedankt !
Wim