Eigen woning veilig stellen

Didier25
Topic Starter

Eigen woning veilig stellen

#1 , 28 okt 2016 13:49

Situatie:

-Vriendin had pas woning gekocht, 8 maanden later koop ik ook een woning. We betrekken momenteel mijn woning, die ik gaandeweg gerenoveerd heb en alleen afbetaal. Haar woning is ingedeeld in appartementjes en gaan opnieuw verhuurd worden, haar adres staat nog reeds daar omwille van beschrijf.

Ze weet niet goed wat ze wil doen met haar woning na problemen met slechte huurders, eerst wou ze verkopen en haar inkopen in mijn woning, maar ik ben daar niet zo voorstander van omdat ik mijn woning perfect alleen kan afbetalen. We verwachten samen een kind.

Eigenlijk is het redelijk simpel:

-Is het eigenlijk wel slim om haar zich te laten inkopen in een woning die ik bijna volledig heb afgewerkt en probleemloos zelf kan afbetalen ?

- Hoe zeer ik ook geloof in de romantiek van trouwen en het lang en gelukkig samen leven, wijzen de statistieken uit dat het in de helft van de gevallen fout afloopt. Overigens heeft zij ook al eens een huis moeten verkopen dat ze samen gekocht had met haar ex.

- Ik wil gewoon in mijn woning kunnen blijven wonen, zonder haar een cent te moeten betalen als het fout loopt, ook indien we zouden trouwen. Hoe los ik dit het beste op?

- Wat gebeurt er met mijn woning indien ik nu zou overlijden of na de geboorte van mijn kind? Heeft zij vruchtgebruik? Ik wil nl wel dat zij er kan blijven wonen na mijn dood, maar dat vooral alles naar mn kind gaat.

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 28 okt 2016 14:10

Ik mag aannemen dat u "wettelijk samenwoont"? Vermits jullie samen een kind verwachten is dat wel aangewezen. In dat geval heeft de overlevende partner ook het vruchtgebruik van de gezinswoning. dus als er u iets overkomt, dan kan uw partner en moeder van jullie kind jouw woning verdr bewonen. Jullie kind erft dan wel de woning in eigendom. Dat jullie elk een eigen eigendom bezitten is best een goede zaak. Juliie bewonen 1 woning en de andere wordt verhuurd. Als er ooit een kink in de relatiekabel komt (wat ik niemand toewens) kan elkeen naar zijn eigen woning/eigendom terugkeren. Jullie kind blijft later dan wel erven van beiden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2016 15:33

haar adres staat nog reeds daar omwille van beschrijf.

,
Woont zij daar ook effectief? Indien niet pleegt ze domiciliefraude en dat kan ernstige gevolgen hebben en hoge boetes.

Reclame

Didier25
Topic Starter

#4 , 28 okt 2016 16:25

Wat is wonen, er staan een paar spullen van haar, maar eigenlijk woont en slaapt ze bij mij. Voor alle duidelijkheid, we zijn beide werkende en hoog-opgeleide mensen en betalen elk ons huis af. Het gaat dus niet om fraude met uitkeringen, zoals vaak gebeurt ;) . Ik heb haar ook gezegd dat dit fraude is en dat het opnieuw verhuren van de appartementen het risico inhoudt dat ze er achter komen.

mava105

#5 , 28 okt 2016 16:46

, haar adres staat nog reeds daar omwille van beschrijf.

,
En dat is geen fraude, of wordt die enkel toegestaan als je hoogopgeleid bent? :evil:

Didier25
Topic Starter

#6 , 28 okt 2016 17:09

Ik heb het haar ook gezegd, in principe moet zij haar adres wijzigen en registratierechten achterdragen...

Didier25
Topic Starter

#7 , 28 okt 2016 17:14

Ik mag aannemen dat u "wettelijk samenwoont"? Vermits jullie samen een kind verwachten is dat wel aangewezen. In dat geval heeft de overlevende partner ook het vruchtgebruik van de gezinswoning. dus als er u iets overkomt, dan kan uw partner en moeder van jullie kind jouw woning verdr bewonen. Jullie kind erft dan wel de woning in eigendom. Dat jullie elk een eigen eigendom bezitten is best een goede zaak. Juliie bewonen 1 woning en de andere wordt verhuurd. Als er ooit een kink in de relatiekabel komt (wat ik niemand toewens) kan elkeen naar zijn eigen woning/eigendom terugkeren. Jullie kind blijft later dan wel erven van beiden.

We wonen niet eens feitelijk samen (domicilieprobleem van haar). Indien we wettelijk zouden samenwonen, is het dan alsnog mogelijk om de scheiding der goederen in te voeren en te laten registreren dat de aflossing van mijn woning op mij valt en zij hierdoor geen aanspraak kan maken op geld of deel van de woning bij het uit elkaar gaan? We doen ook financieel alles apart, maar storten gewoon elk identiek bedrag op gemeenschappelijke rekening.

eylis

#8 , 28 okt 2016 18:39

hoog opgeleid, dan zou je toch moeten weten dat de basis van "wettelijk samenwonen" inhoudt dat er totaal geen gemeenschap van goederen is. Dat ook de zelf aangeschafte woningen en goederen eigen blijven. als u uw woning afbetaalt met uw bankrekening is en blijft uw woning van u. en regel als de donder die domiciliering op uw adres, momenteel pleegt ze echt woningfraude. En dat is strafbaar.

Sirkii

#9 , 29 okt 2016 19:23

Huis klein beschrijf dat opgesplitst is in appartementjes ... Da s dan (geplande) niet vergunde kamerverhuur waar ze in de studentensteden niet zullen mee lachen ...

Poene

#10 , 30 okt 2016 21:20

, haar adres staat nog reeds daar omwille van beschrijf.

,
En dat is geen fraude, of wordt die enkel toegestaan als je hoogopgeleid bent? :evil:
Er is toch geen probleem?

Art. 2.9.4.2.1, §2, 5°, b) Vlaamse Codex Fiscaliteit zegt:

b) in geval van de aankoop van een woning, dat hij of zijn echtgenoot de inschrijving in het
bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend zal
verkrijgen binnen een termijn van drie jaar die ingaat op de datum van de akte van verkrijging, en
die inschrijving ten minste drie jaar zonder onderbreking zal behouden;

Je moet gewoon ingeschreven zijn in het bevolkingsregister, zegt de wet. Je moet er niet effectief wonen. Eenmaal je daar gedomicilieerd bent, kun je in werkelijkheid ergens elders wonen. Voor de registratierechten is dit geen probleem. (Voor de gemeente spreek ik me niet uit.)

De Vlaamse Belastingdienst kijkt bij controle op haar pc's naar de domicilies van de mensen, op basis van het rijksregister. Als ze zien dat je daar 3 jaar gedomicilieerd bent, zullen ze geen belastingverhoging of aanvullende rechten vragen.

De wet moet niet strenger geïnterpreteerd worden dan ze is.

eylis

#11 , 31 okt 2016 09:12

Poene, je mag het niet enkel bekijken vanuit het (enge) notariël perspectief....niet onbelangrijk detail: Domiciliefraude is wel degelijk strafbaar. Valse aangifte van hoofdverblijfplaats (dus waar je effectief woont, je belangen beheert en dus gedomicilieerd bent) is een wanbedrijf tegen de wetgeving mbt. het bevolkingsregister. Kan je voor veroordeeld worden.

Franciscus

#12 , 31 okt 2016 16:48

Politie kan ten allen tijde PV opstellen en aangeven waar het werkelijke verblijfadres is ... ook al staat ze ergens anders gedomicilieerd (administratieve toestand).
Dan gaat de bal aan het rollen ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”