huurconflict

chira
Topic Starter

huurconflict

#1 , 22 okt 2016 10:06

Verhuurder weigert nodige herstellingen te doen, waardoor ik al jaren mingenot heb.
Huurdersbond raadt vredegerecht aan tot minnelijke schikking, maar daar vermoed men dat het niet veel zal uitmaken.
Volgende stap zou opstellen van een verzoekschrift zijn...wat betekent dit?
Wat gaat me dit kosten aan gerechtskosten ed?
Ik deed aanvraag tot prodeo omdat ik invalide ben, maar met de nieuwe wet zijn ze veel strenger geworden en werd mijn aanvraag geweigerd vanwege mijn wagentje die ik nodig heb om me te kunnen verplaatsen.
Ik moet het dus alleen doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2016 15:40

Verhuurder weigert nodige herstellingen te doen, waardoor ik al jaren mingenot heb.
Kan je even wat meer info geven over deze herstellingen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#3 , 25 okt 2016 16:41

Heb je u verhuurder al in gebreke gesteld met AS, of heb je andere bewijzen dat je de gebreken gemeld hebt.
Verzoekschrift indienen kost €40.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus

#4 , 25 okt 2016 21:26

Eerst doen wat @sloeberken heeft geschreven een Aangetekende ingebrekestelling best met een Antwoord / Reponse blad erbij.
Hierin doet u melding van wat er allemaal fout is gelopen ...doe er een chronologische tijdslijn bij
In jaar en op dag A gebeld / gesproken / geschreven bewijs zie bijlage 1
In jaar en op dag B enz bewijs zie bijlage 2
In jaar en op dag C....
hierbijgevoegd inventaris van bijlagen
bijlage 1 dd jaar en dag A brief
bijlage 2 dd jaar en dag B enz enz
De vrederechter is bevoegd
eens lezen
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... ECHTER.pdf

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1967101004
HOOFDSTUK XVbis. - <W 1998-11-30/33, art. 2; Inwerkingtreding : 11-01-1999> (Rechtspleging inzake huur van goederen en inzake uithuiszetting).

Art. 1344bis. <W 29-12-1983, art. 9> Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht.
Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :
1. de dag, de maand en het jaar;
2. de naam, de voornaam het beroep en de woonplaats van de verzoeker;
3. de naam, de voornaam en de woonplaats, of bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de persoon tegen wie de vordering is ingesteld.
4. het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
5. de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat.
tevens:
Een getuigschrift van de woonplaats van de onder 3 vermelde persoon wordt bij het verzoekschrift gevoegd. (...) Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur. <W 1992-08-03/31, art. 59, 020; Inwerkingtreding : 01-01-1993>

De partijen worden door de griffier per gerechtsbrief opgeroepen om binnen vijftien dagen na de inschrijving van het verzoekschrift op de algemene rol, te verschijnen op de zitting die de rechter bepaalt. Bij de oproeping wordt een afschrift van het verzoekschrift gevoegd.

Hier kan u al mee beginnen.

chira
Topic Starter

#5 , 26 okt 2016 07:06

Dank u voor de waardevolle informatie
ramen die binnenregenen, kieren en openingen in schuifdeur, stopcontactplaatjes die van de muur vallen vanwege ouderdom, lekkende leidingen-kranen, toilet die altijd druppelsgewijs lekt vanbinnen, verborgen gebreken, kookvuur gebrekkig, metalen dampkapfilter versleten, .....een heel lijst vanwege ouderdom zoals keuken en badkamer niet meer aan de huidige behoeften voldoen (1972)
Ik betaal in dit verouderde pand meer huurgeld dan buren in hetzelfde gebouw met hedendaagse accommodatie en meer comfort!!!

Aangetekend schrijven met al deze punten werd al verstuurd, zonder reactie. Bovendien is het al 5 jaar dat ik meerder punten eerst mondeling en per mail heb gemeld. Dit omdat ik goede verstandhouding wou handhaven.
Ben momenteel bezig met huurdersbond die ook een brief zal schrijven en verwijzing naar woonkwaliteitsonderzoek. Want anders zou vrederechter een deskundige aanstellen tot een onderzoek en dat zou me honderden euro's kosten, zegt men.
Ik zal nu ook werk maken van die chronologische lijst.

Volgens gratis advocatenlijn kan ik dit allemaal zelf doen en kan ik een mingenot vragen en zelf een berekening maken op basis van percentage en tijd dat het al tot mingenot leidt. Hoe bereken ik dat?

Ook had ik vernomen dat op basis van wat ik vraag/bereken....er aan mij een rechtsplegingvergoeding moet betalen aan tegenpartij, indien ik niet gelijk krijg. Graag wat informatie daarover aub.

sloeberken

#6 , 26 okt 2016 09:21

Een woonkwaliteitsonderzoek en een procedure bij de vrederechter zijn 2 aparte zaken. Vrederechter zal overgaan tot een huisbezoek.
Een rechtsplegingvergoeding krijg je enkel als u vertegenwoordigd word door een advocaat, indien je in het gelijk gesteld word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105

#7 , 26 okt 2016 09:26

, stopcontactplaatjes die van de muur vallen vanwege ouderdom, lekkende leidingen-kranen, toilet die altijd druppelsgewijs lekt vanbinnen,.
Gewoon de kleine vijsjes even aanschroeven en het is waarschijnlijk opgelost. Deze komen na de jaren soms los te zitten. Dat is een werkje dat de huurder moet doen.
Lekkende kranen en lekkende WC zijn ook ten laste van de huurder.

Terug naar “Huren”