Wat zijn de gevolgen van een faillisement ?

lolita85
Topic Starter

Wat zijn de gevolgen van een faillisement ?

#1 , 24 okt 2016 17:14

Beste,

Ik vraag mij af wat de gevolgen zijn eenmaa l een rechtbank een zaak/bvba failliet verklaart ?

Persoon heeft zelf de zaak doen zinken en extreem veel goederen in het zwart verkocht (enkel cash betalingen) dus het gevolg ervan is dat de schuldeisers die de goederen geleverd hebben naar hun geld kunnen fluiten.

Er is een curator die de zaak onderzoekt, verder las ik dit;

Voorlopige datum van staking van betaling: xx/xx/2016 Datum neerlegging van de schuldvorderingen: binnen de termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de datum van uitspraak van het vonnis, ter griffie van de rechtbank van koophandel te Gent, afdeling Brugge, Kazernevest 3, 8000 Brugge. Datum voor de neerlegging van het eerste proces-verbaal van verificatie van schuldvorderingen: xx augustus 2016. De personen die zich persoonlijk zeker hebben gesteld voor de gefailleerde (zoals o.m. de personen die zich borg hebben gesteld)

Zal de persoon nog voor de rechtbank moeten verschijnen .. Komt er een staartje aan de zaak ?
Ook krijgt de persoon in kwestie nog inkomen na een faillissement ?

Eenmaal de persoon zou werken, worden de schulden toch van het loon afgetrokken ?

Dank u om mij hierover meer duidelijkheid te schenken indien mogelijk !

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2016 19:06

Beste,

Zal de persoon nog voor de rechtbank moeten verschijnen .. Komt er een staartje aan de zaak ?
Waarom zou hij er nog moeten verschijnen ????
Die datums is enkel voor de schuldeisers die hun eisen aan de curator moeten melden, voor een attest te krijgen voor hun belastingen !

Ook krijgt de persoon in kwestie nog inkomen na een faillissement ?
Natuurlijk en waarom niet ?
Ieder zelfstandige die failliet verklaart word en die niet werkt heeft recht het faillissements-verzekering van de staat !

maximum 2 jaar
maximum 7 jaar als je daarmee de wettelijke pensioenleeftijd bereikt.

Dit is nu tussen 1070€ en 1403€ per maand
Eenmaal de persoon zou werken, worden de schulden toch van het loon afgetrokken ?
Waarom zou dit zo zijn ??, omdat u dit leuk zou vinden.
Een zelfstandige die failliet verklaart word heeft recht op verschoonbaarheid, waar mee al de schulden van voor het vonnis van het faillissement kwijt gescholden worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#3 , 24 okt 2016 19:20

U kan de fraude melden bij de curator en bij fod economie en fod financiën.

Reclame

lolita85
Topic Starter

#4 , 24 okt 2016 23:16

@fransiscus Ik ben hier niet op wraak uit zoals de ongepaste reactie van de persoon boven u blijkbaar denkt. Enkel een beetje duidelijkheid.

De persoon heeft zowel persoonlijke schulden als van zijn nu failliete BVBA.
Het is zover gekomen dat hij zijn luxe wagen verkocht heeft om op de naam van zijn moeder een andere luxe wagen te kopen (zonder gepersonaliseerde nummerplaat dit keer uiteraard)
Hij vermoedt dat er elke dag een deurwaarder aan zijn deur kan staan voor zijn inboedel in beslag te nemen ... Dus wat mijnheer denlowie hierboven allemaal zo elegant uitlegt lijkt mij niet realistisch, en als moeder van het enig kind van de gefailleerde vind ik dat ik wel wat meer duidelijkheid mag krijgen. Hij heeft tenslotte zijn onderhoudsgeld met fraudegeld betaalt !

Franciscus

#5 , 24 okt 2016 23:43

denlowie heeft volgens mijn bescheiden mening niets verkeerd geschreven.
Bij een faling wordt o.a. gekeken of persoon verschoonbaar kan worden verklaard . Als dat zo is zijn er inderdaad elementen die er voor zorgen dat ook een zelfstandige niet aan de bedelstaf komt of onder een brug moet slapen. Het is vroeger anders geweest.
Zowel persoonlijke schulden als schulden bvba .;en dan zijn of de wagen van de bvba verkopen is ontdragen vermogen en vermoedelijk strafbaar omdat men de schuldeisers - waarvan u er een bent en de pineut van zullen zijn.
Als hij correct is en zijn boekhouding in orde .... wat vermoedelijk al niet zal zijn kan het een frauduleus faillissement zijn en daar wordt hij maar ook u en ook de maatschappij niet beter van.

PS men kan ook beslag leggen op de goederen van zijn moeder als men het vermoeden heeft dat er bedrog gepleegd is.
Dus als hij let die wagen rijdt ..en dat wordt regelmatig vastgesteld kan er mogelijk een onderzoek volgen ...naar het vermogen van zijn moeder.
PSPS Hij heeft schrik van de deurwaarder maar langs de andere kant kan hij wel een luxe wagen aankopen... dat versta ik niet zo goed.

sloeberken

#6 , 25 okt 2016 00:14

Persoonlijke schulden en schulden van de bvba zijn twee aparte zaken.
Als er fraude is zal dit wel boven water komen, aan de hand van de boekhouding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#7 , 25 okt 2016 08:25

Ik kan het misschien elegant uitleggen, maar ik maak gelukkig de wet niet.

En als hij een bvba had dan is hij persoonlijk veel beter vanaf, want een zaakvoerder kan enkel persoonlijk verantwoordelijk gesteld worden wanneer er een omzet van meer dan € 620.000 omzet en balanstotaal lager dan € 370.000).

En dan moet er al een kennelijk grove fout die heeft bijgedragen tot het faillissement, en moet al bewezen zijn.

Dit is de wet!
Slaap op je twee oren die man gaat vrij uit, en moet zelfs geen verschoonbaar verklaart te worden, want het is een bvba en hij is niet in faillissement maar de bvba!

denlowie

#8 , 25 okt 2016 10:24

Beste,

Ik vraag mij af wat de gevolgen zijn eenmaa l een rechtbank een zaak/bvba failliet verklaart ?
U heeft hier zelf duidelijk aan dat het om een BVBA gaat!

Wat wil een BVBA nu juist zeggen ???

B = besloten , dus gesloten dus aandelen zijn op naam.

V = vennootschap is een rechts persoon.

B = beperkte aansprakelijkheid, dus verantwoordelijk enkel voor zijn inbreng .

A = aansprakelijkheid

Dus dit wil zeggen dat hij enkel aansprakelijk is voor zijn eigen inbreng in de bvba.

Dus wat met hem gebeurt als zaakvoerder heb ik hier reeds uitvoerig beschreven.

lolita85
Topic Starter

#9 , 29 okt 2016 15:51

Hij is een persoon die houdt van een luxe levensstijl, en erg boven zijn stand leeft.
Zijn ouders die de BVBA hebben opgericht hebben een erg sobere levensstijl.

Hij heeft inderdaad een nieuwe luxe wagen aangekocht, maar opnieuw heeft hiervoor mijn naam gebruikt, en vervolgens op de naam van zijn moeder gezet.
Zijn vorige wagen snel verkocht, en gepersonaliseerde nummerplaat vervangen door simpele plaat.

Ondertussen rijdt hij met de wagen, maar bezit zogezegd geen wagen (op papier)

@denlowie Ja, mijnheer had een BVBA, maar zoals ik eerder gezegd had heeft deze heer ook een pak PERSOONLIJKE SCHULDEN en is bij verschillende banken geschrapt. Meer details weet ik niet, enkel dat hij schrik had dat een deurwaarder aan de deur zou staan, wat al veel zegt.

Voor het faillissement heeft mijn heer ook een pak luxe items op de zaak aangekocht.
Nieuwe iPhone, nieuwe PC, nieuwe tv ... Dit kan dus allemaal zomaar ?
Hij ging ook bijna elke avond op restaurant op naam van de zaak (zogezegd met klanten)

Boekhouding kan niet in orde zijn, natuurlijk is er veel verdoezeld, maar zoals ik al zei, de schuldeisers weten toch hoeveel ze geleverd hebben, dus ook hoeveel er over zou moeten zijn ?

Is een zeer jammere, gecompliceerde zaak voor mij ...

denlowie

#10 , 29 okt 2016 16:15

Boekhouding kan niet in orde zijn, natuurlijk is er veel verdoezeld, maar zoals ik al zei, de schuldeisers weten toch hoeveel ze geleverd hebben, dus ook hoeveel er over zou moeten zijn ?

Is een zeer jammere, gecompliceerde zaak voor mij ..

.
Die boekhouding kan perfect in orde zijn, dit weet u dus niet, ik denk dat de curator zal doen wat moet gedaan worden, en wat zijn persoonlijke schulden betreft daar hij een zelfstandige is kan hij ook zijn persoonlijk faillissement aanvragen, zeer veel kans dat hij verschoonbaar verklaart word en dan rest voor hem geen enkele schuld meer, en als je op een forum komt enkel voor je gal uit te spuwen is, dan zit je op een verkeerd forum.

Fortuin

#11 , 29 okt 2016 17:04

Als de boekhouding in orde is, en hij heeft destijds zijn aandelen van de BVBA volstort, én men kan niet bewijzen dat er fraude in het spel is, dan zullen de schulden van de BVBA waarschijnlijk (deels) kwijtgescholden worden. Dit zijn de spelregels, want een BVBA is een rechtspersoon met aansprakelijkheidsbescherming.

Activa die eigendom zijn van de BVBA zal hij uiteraard wel aan de curator moeten overdragen. De curator zal vervolgens alles ten gelde maken en hiermee de schuldeisers proberen betalen. Vervolgens liquideert de curator de vennootschap en als er nog iets overschiet na betaling van alle schulden keert dat terug naar de aandeelhouders. Als er onvoldoende middelen zijn zal een deel van de schuld kwijtgescholden worden, waarna men het dossier afsluit.

Persoonlijke schulden.. ja, dat is een andere zaak. Maar die staan los van de BVBA. Daarnaast is het ook niet altijd fraude wanneer je bv. een voertuig onttrekt uit een BVBA (aan een correcte marktwaarde, uiteraard) als er hierdoor extra cash terugkomt naar de vennootschap.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”