Omgangsregeling vader in het buitenland

Liez25
Topic Starter

Omgangsregeling vader in het buitenland

#1 , 20 okt 2016 14:07

Beste medeforummers,

Snelle vraag ivm de situatie van mijn schoonzus: zij heeft een dochter van 6 jaar. Toen haar dochter 1 jaar was is ze bij de vader weggegaan, owv huishoudelijk geweld tengevolge van drugsverslaving. Schoonzus heeft toen volledig hoederecht gekregen , vader moest allimentatie betalen en ze waren samen verantwoordelijk voor het ouderlijk gezag, maar de vader kreeg wel contactverbod.
Vader is toen terug naar zijn thuisland verhuisd (+/- 2000km van België) en in afkickcentrum gegaan. Moeder bleef met dochter in België.

Alimentatie heeft hij nooit betaald, sporadisch telefonisch contact en ongeveer 1 keer per jaar zag hij zijn dochter (telkens in bijzijn van de moeder). Altijd mooie woorden op die momenten maar daartussen telkens maandenlang geen contact, geen antwoord als mn schoonzus iets vraagt, enz enz. Haar dochter wil hem ondertussen al niet meer spreken 'omdat hij er toch nooit is'.

Nu is hij echter 'op vrije voeten', werkt hij in een buurland, heeft een nieuwe relatie, en kwam met de vraag om zijn dochter elke schoolvakantie te zien.

Mij lijkt het voordehandliggend dat hij dan terug naar de rechtbank moet gaan met zijn verzoek - alleen vroeg ik me af of iemand hier een idee heeft van wat een rechter in zo'n geval zou oordelen?
Iedereen verdient een tweede kans in mijn ogen en ik weet dat hij ook rechten heeft als vader, maar denk niet dat het in het belang is van het kind dat zij elke vakantie naar het buitenland zou moeten om tijd door te brengen met iemand waar ze geen band mee heeft?
Of dat ze bv plots ieder weekend/om de twee weken tijd met hem zou moeten doorbrengen?

Benieuwd naar jullie inzichten!
Groetjes,

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding