Vochtproblemen

Mich369
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vochtproblemen

#1 , 19 okt 2016 11:24

Hoi iedereen,

Heb probleem met verhuurder.
Er is vochtrobleem in de huurwoning ( zie mijn vorige post ).
Vloer is opgebold en er is schimmel op onze kleren, meubels en dergelijke.

Al 4 maanden repareren ze die vloer niet en in plaats daarvan hebben ze de dakgoten komen repareren zonder mij te verwittigen. 2 weken voor de werken aan de dakgoten is wel een aannemer langsgeweest die het dak heeft bekeken, maar niemand heeft aan mij iets gezegd.

Ivm het vloer heb ik ze samen met huurdersbond een aangetekend brief opgestuurd, maar ze hebben die brief niet opgehaald en die werd aan mij terug bezorgd.

Mijn vragen:
1) Ze zijn die dakgoten komen repareren zonder mij te verwittigen. Mag dat?
2) Als ze de vloer zullen komen repareren, hoelang op voorhand moeten ze mij verwittigen?
3) Ze repareren die vloer al 4 maanden niet, mag ik voorlopig stoppen met het betalen van het huur?
4) Ik ben aan het nadenken om naar VR te stappen, maar ze zijn mij bang aan het maken dat ik de tuin slecht onderhoud ( ik maai het gras wel, maar de stuiken knip ik niet af, ze zijn langer geworden in de hoogte maar niet storend) en ook dat ik slecht het zwembad onderhoud ( Daar is een zwembad, ik zwem daar niet in en het water is groen maar de pompinstallatie liet ik wel draaien in de zomer en die werkt zonder problemen, alleen het water is groen). Ik denk dat het tuin en zwembad ik zelf mag kiezen hoe ik ounderhoud, als ik maar voor het einde van de contract alles in goede staat afgeef...

Alle tips zijn welkom.
Het zijn wel rijke mensen en ze hebben een 15tal huurwoningen die ze verhuren. En ze luisteren niet echt naar mij.

Michael

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 19 okt 2016 11:47

1) Twijfelgeval. Mijn inziens moeten ze je wel verwittigen, maar aangezien ze niet binnen moesten zijn, heb je er ook geen probleem van ondervonden.
2) Staat vziw niet gedefinieerd in de wet. Een redelijke termijn dus. Als ze je vandaag bellen dat ze morgen komen, lijkt mij dat onredelijk bijvoorbeeld.
3) Nee, blijven doorbetalen. Enkel een rechter kan bepalen dat je mag stoppen met betalen (al zal dat eerder vermindering zijn).
Een rechter vindt dit meestal zelfs niet leuk. [*]
Als je ze echt wilt raken in hun portemonnee, kun je ze wel een schrijven sturen (aangetekend) dat je vanaf heden de huur zult betalen op een derdenrekening, en vanaf de situatie in orde gekomen is, zul je dit geld vrijgeven aan hun.
Iedere storting stuur je ook terug op per post als bewijs.
De kans is namelijk groot dat zij dit voor de rechter zullen brengen, en dan heb je bewijs dat je niet van kwade wil bent.
4) Dat is een losstaand gegeven. Voor dit zou ik naar de VR gaan inderdaad. Als zij het opbrengen dat je de tuin niet goed onderhoudt, zullen ze dit moeten bewijzen, of zou de VR het zelf moeten zien tijdens het plaatsbezoek.
Als je namelijk zegt dat de verhuurders de herstellingen niet uitvoeren, komt de VR meestal op plaatsbezoek.
Als het enkel maar is dat je de struiken niet knipt, en geen chloor in het water doet, lijkt mij dat er geen probleem is (groen water los je op met chloor, niet meer).

[*] Dit is iets dat ik hier vaak gelezen heb althans. Echter moet ik zeggen dat gisteren in "De Rechtbank" de VR er niet zo lastig om deed, aangezien de huurder zei dat hij het puur deed omdat de verhuurder ook niet herstelde, en nadien alles toch wilden betalen als de problemen opgelost werden.
Echter bleek hier dat het voor 90% de huurder was die niet voldoende ventileerde, wat ook voor vochtproblemen kan zorgen.

Mich369
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2016 17:35

Dank u voor de goede uitleg.
Ik wou nog vragen, het huur betalen op een derdenrekening, welke rekening bedoelt u daarmee? Gewoon een aparte rekening opnenen op mijn naam?

Reclame

sloeberken

#4 , 19 okt 2016 18:43

Dank u voor de goede uitleg.
Ik wou nog vragen, het huur betalen op een derdenrekening, welke rekening bedoelt u daarmee? Gewoon een aparte rekening opnenen op mijn naam?
Als ik u een goede raad mag geven blijf u huur betalen zoals het contract het voorziet, ga naar de vrederechter en vraag daar huurvermindering en eis de herstelling. Maar speel niet zelf voor rechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”