Ineens voor 6 jaar index herziening gekregen

NLD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ineens voor 6 jaar index herziening gekregen

#1 , 18 okt 2016 21:17

Ben op sep/2009 beginnen huren.
oktober/15 krijg ik een aangetekende brief met de verhoging huur vanwege de indexaanpassing.
Start huur prijs was 590
en op die brief stond dat het verhoogd werd naar 656 vanaf november 2015
ik heb dat gewoon gedaan, maar omdat ik nu volgende week hier vertrek zou ik willen weten of zij dit feitelijk wettelijk mochten op die manier?

Winston
    Juridisch actief: Ja
    Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
    sloeberken

#2 , 18 okt 2016 21:49

De indexeren is volledig wettelijk.
    Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

NLD
    Topic Starter
    Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2016 21:50

Met terugwerkende kracht van ineens 6 jaar??

Reclame

bosprocureur

#4 , 18 okt 2016 22:13

neen, die indexeringen van de verlopen jaren moet je niet meer betalen.

Strikt genomen mocht de verhuurder ook nog de maanden oktober, september, augustus en juli bijvragen. Augustus en juli wel aan de index van 2014.

De verhuurder mag dus de indexaanpassing vragen voor de lopende maand, en voor de drie voorafgaande maanden. De rest is pure winst. Voor u.

Als u wil narekenen : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/

sloeberken

#5 , 18 okt 2016 22:47

Je betaald zoveel jaren geen index aanpassing, en nu denk je dat je teveel betaald hebt. Denk dat de verhuurder u een dik geschenkje heeft gedaan van +- €1000

Toepassing wettelijke formule:
    Nieuwe huurprijs (september 2015) = Basishuurprijs (augustus 2009) * GI [2004] augustus 2015 / GI [2004] juli 2009
    Dit geeft in cijfers:
    655,31 EUR = 590,00 EUR * 122,71 / 110,48     deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf september 2015
    Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#6 , 19 okt 2016 12:11

Je betaald zoveel jaren geen index aanpassing, en nu denk je dat je teveel betaald hebt. Denk dat de verhuurder u een dik geschenkje heeft gedaan van +- €1000

In de huurwet staat hierover :

"• deze vraag heeft geen terugwerkende kracht,
    behalve voor de drie maand voorafgaand aan de
    maand van de aanvraag."

Je moet dus de verhoogde huurprijs betalen voor de drie maanden voor zijn vraag. Die vijf jaar en zijn een geschenkje van de verhuurder.
    Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”