wijziging omgangsregeling kinderen

cinnamon
Topic Starter

wijziging omgangsregeling kinderen

#1 , 17 okt 2016 13:40

Wij zijn in september gestart met co-ouderschap, doch dit loopt niet van een leien dakje.
Hij is nl. zo'n 60km verder van de school gaan wonen, waardoor de kinderen elke dag heel vroeg dienen op te staan en 's avonds laat terug thuis zijn.
Telkens ze bij mij zijn klagen ze over de afstand en de ettelijke uren in de auto.
De jongens zijn 9 en 6 jaar en horen uiteraard op een deftig uur te eten, huiswerk te doen en te slapen...

De historiek tussen mijn ex (nooit getrouwd) en mezelf is eveneens heel chaotisch verlopen en er werden verschillende pv's opgesteld voor slagen en verwondingen met zeer agressief verbaal en fysiek geweld. Thuis dronken zijn heel de avond en onder invloed rijden....

Vandaag liet hij me verstaan dat ik de kinderen telefonisch niet mag contacteren de week dat ze bij hem zijn en dit heeft bij mij de druppel doen overlopen...

Mijn doel? Volledig exclusief ouderlijk gezag over de jongens, zodat ze niet meer naar hem moeten gaan.

Kan ik ergens een model terugvinden om zo'n verzoekschrift in te dienen op de rechtbank, zonder hulp van een advocaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 okt 2016 14:46

U bent in september gestart met verblijfsco-ouderschap. Co-ouderschap heeft u sowieso al standaard bij wet. Het (exclusieve) ouderlijke gezag en de omgangs/verblijfsregeling zijn twee verschillende zaken. Je zou theoretisch exclusief ouderlijk gezag kunnen hebben mét een gedeelde verblijfsregeling. Het ouderlijk gezag wordt slechts in bepaalde gevallen ontnomen. (En dan moeten er héél zware feiten gebeurd en vastgesteld zijn in direct verband met de kinderen). U kan wel proberen de verblijfsregeling te laten aanpassen. Gezien u de materie niet erg goed kent (cfr verblijfsregeling versus ouderlijk gezag) neemt u best wel een advocaat onder de arm om de procedure correct aan te pakken. De argumenten die kunnen gebruikt worden voor een frequentiewijziging is zeker de afstand/leeftijd kinderen tov de school. Ofwel past de andere ouder de afstand van zijn woonplaats aan tov de school (dichter gaan wonen) ofwel kiest hij voor een frequentiewijziging die de druk op de kinderen vermindert. Laat aan de vader ook weten dat de ene ouder in principe wél contact kan en mag hebben met de kinderen tijdens de verblijfstijd bij de ander ouder, en dat je daar inderdaad best afspraken over kan en wil maken. bijvoorbeeld dat dit op een vast moment gebeurt. Gezien de leeftijd van de kinderen is dat zelfs aan te moedigen. Nog een belangrijk detail: het is een recht én een plicht van ouders en kinderen dat ze met elkaar kunnen omgaan en dat de kinderen een relatie kunnen opbouwen en onderhouden met elk van hun ouders. Omgangsrecht is dus géén bezoekrecht, maar een fundamentele ontwikkelingsfactor in de opvoeding.

cinnamon
Topic Starter

#3 , 17 okt 2016 15:26

Bedankt voor de informatie. Een advocaat zal ik inderdaad dienen aan te stellen.
Los van het voorgaande, de kinderen komen a.s. vrijdag terug naar mij, stel dat ik ze weiger mee te geven de week nadien, kan hij daar iets tegen doen?
Er zijn hierover nooit documenten getekend.

Reclame

eylis

#4 , 18 okt 2016 09:25

weigeren mee te geven is, altijd een slechte zaak. Zelfs als er geen vonnis of EOT opgemaakt is, schaadt u een fundamenteel recht van elke ouder: recht op contact/omgang. Doe dit niet. Dat kan in een eventuele zaak voor de familierechter in uw nadeel werken. Wat je wel kan doen: vertel hem vriendelijk dat je de omgangsregeling en de afpsraken hierrond wettelijk wil laten vastleggen. Stel hem voor dat hij zich door een objectief onafhankelijk juridisch adviseur laat uitleggen wat de rechten/plichten zijn en wat de belangrijkste punten zijn waar op gelet wordt. Zeg hem dat het belangrijk is dat hij er zélf achter komt wat de zwakke punten zijn in jullie huidige regeling en wat de alternatieven zijn (cfr. verhuizen) . Leg ook uit dat een advocaat (vermits die er zijn boterham mee verdient) uiteraard ook (zijn) zwakke regeling zal verdedigen voor een familierechter, maar dat dit daarom niet de uitspraak van het vonnis zal zijn als jullie er niet samen uitkomen en de rechter moet beslissen. Laat weten dat rechters in het algmeen geneigd zijn een omgangsregeling aan te passen als één van de ouders op eigen initiatief vér is gaan wonen van de omgeving/school van jonge kinderen. Zeg dat jullie samen een EOT omgangsregeling kunnen opstellen, dat dan voor de rechtbank gehomologeerd wordt. En dat dit quasi niets kost.

Terug naar “Echtscheiding”