De watermaatschappij in dit geval weet niet waar de nieuwe huurder naartoe verhuisd is en zal misschien een deurwaarder of zo moeten inschakelen die inzage mag vragen bij het bevolkingsregister. Want die gegevens zijn sinds de verscherpte wet op de privacy niet meer beschikbaar voor iedereen. Dus is het voor hen veel goedkoper om U verantwoordelijk te stellen.
... Maar de eigenaar weet dat nog minder John.
Ik ben het met die redenering niet eens want de watermaatschappij vraagt aan de vertrekkende huurder altijd naar welk adres de slotfactuur mag gestuurd worden. Dat adres is meestal - maar niet noodzakelijk - het nieuwe adres van die persoon. Een verhuurder heeft niet eens het recht om te weten naar waar zijn huurder verhuist. Probeer dan maar eens iets te recupereren...
Bovendien beschikken zij over een peloton van advocaten die contractueel (en daardoor goedkoper) voor hen werken.
Er zal wel wat contractueel vastliggen, maar dat maakt het nog niet fair. Watermaatschappijen maken hier misbruik van hun monopolie. Dat het voor hen de goedkoopste manier is om aan hun geld te komen, daar zijn we het over eens.
Je hoeft als eigenaar eigenlijk niet de watermeter over te nemen tussen 2 verhuringen in. Je kan de meter ook laten afsluiten als de oude huurder vertrekt en die pas terug laten openzetten door de nieuwe huurder (dan heb je ondertussen wel geen druppel water, maar het kan en kost niets). In dergelijk geval is er op dat bepaald leveringsadres geen enkel contract met de eigenaar meer en zou een dergelijk voorval mogelijk vermeden kunnen worden.
(Dit gaat natuurlijk enkel op indien de vertrekkende huurder het recht heeft de meter te laten afsluiten. Mogelijk mag enkel de eigenaar dat laten doen, ik weet het niet, ik ga er achter informeren)
Er is nog een andere reden waarom ik boos ben op onze watermaatschappij (AWW):
Wij verhuren 3 studio's, gelegen in een klein huis dat van ons is.
Tot 2 jaar geleden (en 3 jaar nadat we het kochten) werd het water nog forfetair aangerekend. Toen werden we verplicht een watermeter op het huis te zetten. Wij hebben toen besloten om in één keer individuele meters per studio te laten plaatsen. Op die manier hoefden wij niet langer de factuur op te splitsen en door te rekenen (wat altijd voor veel discussie zorgde). Elke huurder betaald dan zijn reëel verbruik en wij hebben er niks meer mee te maken. Het plaatsen van individuele meters per woonst werd aangemoedigd en daar stonden wij ook achter, want is de enige manier om aan te zetten tot zuiniger waterverbruik.
Dat heeft ons veel geld gekost. Eerts moest er eea aan de waterleidingen veranderd worden, zodat het stijgleidingen werden met voor elke studio een apart circuit.
Dan hebben hebben we 600€ aan de watermaatschappij betaald voor het plaatsen van 4 meters (1 ervan is eventueel voor later en staat afgekoppeld). Wij dachten dat we daarmee de meters gekocht hadden...
Nu blijkt dat er op elke meter een huur van 5€ per maand betaald wordt, dat is 60€ per jaar dat elke huurder betaald, enkel voor de huur van zijn meter. Wij dachten met deze eenmalige investering ook voor de huurders het beste te doen...
Ik vind dit ook schandalig. Als ze nu die meters gratis waren komen plaatsen, tot daar aan toe, maar néé,
wij hebben daarvoor moeten betalen (150€ per meter!). Je kan die meters blijkbaar niet kopen, maar wat een winst moeten ze niet maken nu er zoveel meer individuele meters geplaatst worden. Het is ook niet meteen een aanmoediging voor eigenaars die voor een dergelijk keuze staan.
Stel: een gebouw met pakweg 20 appartementen. 1 meter voor gans het gebouw of 20 meters voor elk appartement, wat een winst aan huuropbrengst van al die meters!