#6 , 28 nov 2008 14:51
Ik ben een stiefmama van een peutertje van 17maanden. Mijn partner is evenzeer aan het vechten voor een bilocatieregeling. Hij is werkloos dus kan alle dagen instaan voor de opvang van zijn dochtertje. De moeder vraagt minder! dan een klassieke regeling, namelijk 1/2 dag per week, en dit terwijl het dochtertje reeds meer dan een jaar 3 dagen vd 7 bij ons was, en tot voor kort ook alle dagen werd opgevangen door de vader. Moeten wij hier dan ook voor klassiek gaan omdat zij gaat werken? Nee, kinderen hebben recht op beide ouders. Dus dat zijn wij ook van mening. Ook al wilt de moeder ons het dochtertje afpakken, toch blijven wij denken aan het belang van het dochtertje. Een werkende ouder heeft minder recht op zijn kind? Dus alle werkende, nog steeds samenwonende ouders moeten dan hun kinderen afstaan? Ik zou in jouw plaats, minder discussiëren, en trachten overeen te komen, dat er een bilocatieregeling getroffen wordt, met op papier, die dagen dat u thuis bent, dat u kan instaan voor de opvang (ik ga ervan uit dat u vaste dagen werkt). De andere dagen, kan uw ex dan alsnog voor een eigen opvang kiezen. Ik wil niet te aanvallend overkomen, want ik snap ergens je redenering ook wel. Idd wie wil een bilocatieregeling met een creche? Maar ipv tijd te steken in discussies omtrent al dan niet verblijfsco-ouderschap, zouden jullie beter constructief te werk gaan en trachten overeen te komen.
Ikzelf vind het heel jammer dat er steeds vanuit gegaan wordt door de moeders dat zij méér bepalen als de vader hoe de verdeling van het verblijf kan worden geregeld. En... verplaats je eens in zijn schoenen, jullie waren overeengekomen dat u minder zou werken dan hij om voor de opvoeding vh zoontje in te staan. Hij heeft daar een opoffering gedaan door hard te werken en zo te zorgen dat jullie financieel toch zouden rondkomen, en hiervoor straf jij hem nu af... Meer nog, als u bekomt waar u momenteel naar vraagt, d.i. een klassieke regeling, dan zal hij zien,hoe zijn eigen zoontje een sterkere band gaat ontwikkelen met een "vreemde" man, tov met zijn eigen papa... Zou je ook geen hartpijn krijgen? Hij heeft steeds aan het belang vh kind gedacht, en je het eerste levensjaar meer tijd met hem gegeven, zodat hij zich goed kon hechten aan u, gun uw zoontje alsjeblief nu ook zijn echte papa om zich aan te hechten.. dit is zo belangrijk!
Ik hoop dat je hier eventjes bij stilstaat...