jeugdrechtbank antwerpen bilocatie

shasha
Topic Starter

jeugdrechtbank antwerpen bilocatie

#1 , 26 nov 2008 21:43

hallo
ik ben een jonge mama die graag wat meer info wilde over hoe het er in antwerpen aan toegaat omtrent bilocatie.
even schets:
mijn ex eist het verblijfs-co-ouderschap.zelf vind ik dit maar niks (nooit gevonden en dat zal zo blijven.kinderen hebben volgens mij nooit echte thuis ,ik kom zelf uit gescheiden gezin ).nu ik er zelf zo dicht bijsta heb ik echt wel redenen om dit te proberen "aanvechten".

onze situatie; onze zoontje is 15 maanden.door veel omstandigheden is het misgelopen toen hij 7 maanden was.de eerste maanden hoorde ik niks van hem .hij vond onze zoon te jong om een week bij zen mama weg te zijn en vond 1 weekend op 2 meer dan goed genoeg.
nu ik sinds enkele maanden terug een gezin probeer te vormen en die jongen mijn zoontje er met veel liefde en zorg bij neemt ,is het kot natuurlijk te klein.hij wilt bilocatie.waarom en die reden smste hij me vandaag "ik heb geen kind gekocht voor een ander"

mijn mening is de volgende : ik ben deeltijds(18 u ) gaan werken in samenspraak met hem om onze zoon groot te brengen.en volgens mij is dit niet veranderd door uit elkaar te gaan .
in zijn weken zou hij ons zoontje smorgen naar mij brengen om 8 uur (we wonen 15 km van elkaar met slechte verbinding)zodat ik voor hem zorg en een oppas vind als ik dan zelf even moet werken,hem in badje doe zodat hij hem kan oppikken om 18.30 eten geven en te slapen leggen bij hem thuis.ga ik hier niet mee akkoord dan breng hij hem deze uren naar de creche.(hoe gaat hij dit oplossen met kleuterschool)

bij mij thuis is het als volgt: opstaan ,eten ,kleedjes aan als mama moet werken (4 uurtjes) naar opvang of als stiefpapa thuis is bij hem ,thuis spelen ,eten ,badje en slapen . kortom een stbiel leven zonder veel tralala.

ik heb hem gevraagd om zen mening te herzien en via jeugdrechtbank is er beslist (tijdelijk) om 1 weekend op twee en 1 weekdag blijft hij slapen bij hem.maar nu zou ik graag weten hoe de rechters hier over denken. vooral in antwerpen.

begrijp me aub niet verkeerd . ik doe mijn best om de dagen dat men ex vrij heeft de kleine zoveel mogelijk naar hem te brengen .ook op dagen dat het niet hoeft.ik wil een band tussen men zoon en ex.ik wil gewoon geen coouderschap met de oppas.is dit zo gek .
ik heb al vernomen dat dit veel van de rechter afhangt want dat het lang niet bij iedereen week om week wordt . is dit zo en zoja zijn men argumenten dan sterk genoeg?

vele groeten een heel bange en bezorgde mama

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 27 nov 2008 12:49

Beste shasha,

In Frankrijk is een lijvig 258 blz. rapport verschenen met o.a. wetsvoorstellen ed.

Afbeelding

http://www.f4j.be/doc/pdf/081120_Enfant ... uelles.pdf

op blz. 55 ... blz.58 staat een bijdrage
Les parents en conflit ne sont plus en mesure d’assurer leurs tâches éducatives

De juiste vertaling van de titel heb ik niet bij de hand, maar zal ze later posten.
het klonk iets in de aard dat bij ouders die in conflict leven met elkaar er niet meer gegarandeerd kan worden dat ze hun ouderlijke verantwoordelijkheid nog kunnen opnemen

Vroeger was het zo dat als moeder van een baby of peuter men hevig verzet tegen de bilocatieregeling van een jong kind de juridische strijd zal winnen. Hoelang het gerecht deze slechte gewoonte nog zal gaan meeslepen weet ik niet, maar het gerecht moet wel iets gaan doen aan hun imago.
vele groeten een heel bange en bezorgde mama
Het kan moeilijk anders dat het kind van die leeftijd dit zal opmerken en er zich ook naar gaat gedragen

>> later bijgevoegd: "Ruziënde ouders zijn niet meer in staat hun opvoedingstaken waar te maken."

RR

roderidder

#3 , 27 nov 2008 19:01

nu ik sinds enkele maanden terug een gezin probeer te vormen en die jongen mijn zoontje er met veel liefde en zorg bij neemt ,is het kot natuurlijk te klein
Welke gevoelens denk je dat moeders zullen krijgen als de vaders met dit argument (Ik heb een nieuwe moeder gevonden die met veel liefde en plezier de zorg van ons kindje erbij neemt) en mede daarom van geen bilocatie wil weten?

Belangrijk is dat je gaat overeenkomen. Heel belangrijk is dat rechters een kader maken om overeen te komen. Een tijdelijke bilocatieregeling als één ouder hierom verzoekt (en dit opvolgen!) lijkt mij het beste om dit te bereiken. Eenmaal dit principe ingeburgerd is, zal de rust tussen de ouders gemiddeld genomen het snelste weerkeren.

RR

Reclame

shasha
Topic Starter

#4 , 27 nov 2008 22:05

word er hier dan echt niet naar het kind gezien?
blijkbaar is bilocatie met een onthaalmoeder hebben normaal volgens u

met nieuwe liefde bedoel ik niet nieuwe papa!
denk dat u betr mijn tekst even leest

groetjes

mr

#5 , 28 nov 2008 07:47

Elke ouder staat in voor de zorg van zijn kinderen, losstaande van het feit of de ouders nu gescheiden of samenwonend zijn. Als jullie zoon bij u is zal jij je best doen om voor hem te zorgen. Als jullie zoon bij hem is zal ook hij zijn uiterste best doen om voor hem te zorgen.

Jij past volgende redenering toe: Hij moet gaan werken waardoor onze zoon naar de crèche moet terwijl hij bij mij kan zijn.

Wat vind jij van volgende redenering: Hij verdient meer centen dan jij dus is hij in staat om jullie zoon een betere financiële zekerheid te bieden.

Beiden zijn het vrij simplistische redeneringen!

Maar omdat je nog zo jong bent zal ik je 2 geheimen verklappen.
1. Kinderopvang is een noodzaak voor werkende ouders
2. Niet alle moordenaars, verkrachters, ... zijn vroeger naar een crèche geweest. (lachwekkend punt hé, maar steeds nog minder lachewekkend dan jouw redenering)

Als je niet te vinden bent voor bi-locatie, geen probleem ... laat jullie zoon bij zijn papa zodat jullie zoontje 1 weekend op 2 bij jou is!

kolleke

#6 , 28 nov 2008 14:51

Ik ben een stiefmama van een peutertje van 17maanden. Mijn partner is evenzeer aan het vechten voor een bilocatieregeling. Hij is werkloos dus kan alle dagen instaan voor de opvang van zijn dochtertje. De moeder vraagt minder! dan een klassieke regeling, namelijk 1/2 dag per week, en dit terwijl het dochtertje reeds meer dan een jaar 3 dagen vd 7 bij ons was, en tot voor kort ook alle dagen werd opgevangen door de vader. Moeten wij hier dan ook voor klassiek gaan omdat zij gaat werken? Nee, kinderen hebben recht op beide ouders. Dus dat zijn wij ook van mening. Ook al wilt de moeder ons het dochtertje afpakken, toch blijven wij denken aan het belang van het dochtertje. Een werkende ouder heeft minder recht op zijn kind? Dus alle werkende, nog steeds samenwonende ouders moeten dan hun kinderen afstaan? Ik zou in jouw plaats, minder discussiëren, en trachten overeen te komen, dat er een bilocatieregeling getroffen wordt, met op papier, die dagen dat u thuis bent, dat u kan instaan voor de opvang (ik ga ervan uit dat u vaste dagen werkt). De andere dagen, kan uw ex dan alsnog voor een eigen opvang kiezen. Ik wil niet te aanvallend overkomen, want ik snap ergens je redenering ook wel. Idd wie wil een bilocatieregeling met een creche? Maar ipv tijd te steken in discussies omtrent al dan niet verblijfsco-ouderschap, zouden jullie beter constructief te werk gaan en trachten overeen te komen.
Ikzelf vind het heel jammer dat er steeds vanuit gegaan wordt door de moeders dat zij méér bepalen als de vader hoe de verdeling van het verblijf kan worden geregeld. En... verplaats je eens in zijn schoenen, jullie waren overeengekomen dat u minder zou werken dan hij om voor de opvoeding vh zoontje in te staan. Hij heeft daar een opoffering gedaan door hard te werken en zo te zorgen dat jullie financieel toch zouden rondkomen, en hiervoor straf jij hem nu af... Meer nog, als u bekomt waar u momenteel naar vraagt, d.i. een klassieke regeling, dan zal hij zien,hoe zijn eigen zoontje een sterkere band gaat ontwikkelen met een "vreemde" man, tov met zijn eigen papa... Zou je ook geen hartpijn krijgen? Hij heeft steeds aan het belang vh kind gedacht, en je het eerste levensjaar meer tijd met hem gegeven, zodat hij zich goed kon hechten aan u, gun uw zoontje alsjeblief nu ook zijn echte papa om zich aan te hechten.. dit is zo belangrijk!
Ik hoop dat je hier eventjes bij stilstaat...

shasha
Topic Starter

#7 , 28 nov 2008 17:52

hallo mr
ik ben niet naar hier gekomen om me te laten uitschelden of om de volle laag te krijgen .ieder zen mening over bilocatie en jij dus ook de jouwe

ik vindt je reactie eigenlijk heel bedroevend .het is voor mij namelijk niet mijn loon of mijn huis dat telt maar de liefde die ik aan mijn kind van 1 jaar kan geven .ik denk dat dit op zijn leeftijd veel belangrijker is!

ik denk overigens ook niet dat het mijn zoontje iets kan schelen of hij nu in een ballenbad van 50 euro of in 1 van 70 euro speelt
of hij met een bal van 20 euro of eentje van 3 euro speelt.
ik koop liever 10 stuks mooie maar goedkopere kleedjes dan 1 duur stuk waar hij op drie weken is uitgegroeit.ik ben er ook wel zeker van de mijn zoontje niet daarom naar zen vader wil.

maar als dit jou redenering is dan hoop ik dat in de toekomst de mensen iets meer gaan nadenken .
het is fijn dat je kind riverwoods draagt maar denk je dat dit opweegt tegen een liefdevol leven .

groetjes en dit is geen aanval maar ik hoop vooru kinderen dat u vrouw meer aandacht in u kinderen steekt dan dat jij doet uitschijnen

roderidder

#8 , 28 nov 2008 17:58

...ik ben er ook wel zeker van de mijn zoontje niet daarom naar zen vader wil.
?

Dit wijst volgens sommige niet op geestelijke gezondheid van het kind

Bovendien schuift de rechtbank meer en meer op naar de redenering die mr hier verwoord.

In ieder geval heeft mr mijn respect

Ook dit is een waarheid als een koe en hoop dat je er over nadenkt
gun uw zoontje alsjeblief nu ook zijn echte mama om zich aan te hechten.. dit is zo belangrijk!

RR

shasha
Topic Starter

#9 , 28 nov 2008 18:22

aan kolleke

ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt vrees is.het gaat ermij gewoon om dat het in de eerste instantie om het kind moet gaan .als u man al zen tijd vrijmaakt voor zen kindje heb ik hier alle respect voor. bij ons is dit echter niet zo . even schets van het voorbije jaar

ik werkte voltijds maarw erd zeer slecht betaald .toen ik 8 maand zwanger was begon echt te voelen dat ik men kindje veel zou missen op de manier.ik stelde dit voor aan mijn vriend en die reageerde radicaal "nee , ik denk er nog niet aan ".(we verdienden samen een kleine 2500 euro en woonden in een app dat afbetaald was en van zijn ouders was ,hadden dus geen huishuur en bijna geen kosten)ik ben dan achterzijn rug toch gaan zoeken naar deeltijds werk maar waar het loon niet veel verminderde en raar maar waar verdien ik nu 50 euro meer.Toen was het voor hem wel goed.na de geboorte begon mijn vriend opeens veel meer te werken 60 uren per week (int zwart). ik vroeg hem telkens waarom .ons ventje groeide op en hij wilde er niet van weten ,ik bleef hem vragen hiermee te stoppen .we hadden het financieel echt niet nodig en ons zoontje had ons nodig.toen dit niet veranderde was voor mij de maat vol en ben ik weggegaan .

ik kan u standpunt begrijpen maar ik denk ook dat er rekening gehouden moet worden met het kindje zelf en de leeftijd .denkt u dat het zo gezond is om mijn zoontje van het leven dat hij nu heeft te veranderen in iets totaal anders . u situatie is totaal anders en heb voor jullie situatie alle respect .
een kennis van mij wil bevoorbeeld carriere maken en haar man blijft thuis voor haar zoon 16 maand .hij doet alles met het ventje.nu wil ze bij hem weg en de kleine meenemen . ik heb haar toen direct op de vingers getikt en gezegt dat ze dat haar zoon niet kon aandoen.het ventje is niet anders gewoon dan bij papa te zijn. zo zie je maar dat ik echt vind dat het om de kinderen gaat en niet om de rechten van de ouders.

ik ben ook absoluut GEEN voorstander van de klassieke regeling.
mijn voorstel was (omdat hij zei dat op zen werk alles te regelen valt,uiteindelijk blijkt dit niet zo te zijn )1 weekend op twee van vrijdag tot zondag en dan elke week van dinsdag tot woensdagavond of donderdagmorgen . zodat hij kon regelen dat hij woensdag minder uren zou doen.maar hij staat voor geen enkele andere regeling open.

nu doet hij normaal ploegenwerk maar heeft papier dat dit in zijn week niet zo zou zijn.maar volgens zijn ploegbaas staat dit enkel op paier voor de rechtbank want zou dit niet zo zijn . ik denk niet dat er onthaalmoeders zijn die om 5 uur beginnen he

groetjes en veel succes

mr

#10 , 28 nov 2008 20:30

Inderdaad, een kind heeft liefde nodig ... van beide ouders! Maar liefde koopt geen pampers, kledij, voeding, medicatie, ... . Liefde betaalt geen rekeningen, facturen, belastingen, ... . Liefde betaalt eveneens geen schoolrekeningen, lidgelden, ... .

Een rechtbank zal steeds beslissen in functie van het kind EN NIET in functie van de grillen van de ouders!

Als jouw redenering slechts voor één seconde zou gevolgd worden dan raad ik elke ouder (die verwikkeld is in een scheidingzaak) aan om zo snel mogelijk zijn/haar ontslag te geven onder het motto van "ik ben dan toch fulltime thuis voor onze zoon/dochter".

Wat een kind ook nodig heeft zijn zijn/haar beide ouders in zijn/haar leven!

Het zijn nog steeds de ouders die scheiden van elkaar EN NIET de kinderen die scheiden van de ouders of de ouders die scheiden van de kinderen!

Bovendien handelt elke ouder naar zijn/haar inziens in het welzijn van de/het kind(eren). Gaan werken en opvang voorzien voor je kindje maakt je nog steeds geen slechte ouder! Integendeel zelfs ... het kindje leert omgaan met andere kinderen, het kindje leert van andere kinderen, ... .

Een ouder afschrijven op basis van het feit dat hij werkt vind IK zeer bedroevend!

Een ouder afschrijven op basis van zijn handelingen (al dan niet bepaald door emoties) gedurende de eerste maanden na een breuk vind IK zeer bedroevend!

shasha
Topic Starter

#11 , 29 nov 2008 15:24

mr u denkt maar wat u wil . ik ga me er niet druk in maken.

misschien moeten die ouders in kwestie er dan maar ALTIJD zijn voor hun kind en niet enkel als het HUN uitkomt

hopelijk !!! redeneren de rechters naar wat het beste is voor een kind,tzou maar erg zijn he en nogmaals

hoe kan een ouder die tot 18.30 werkt nu veel tijd doorbrengen met zen kind.sorry maar dan ist enkel te doen om u gelijk te halen want het kind zal uiteindelijk meer geven om de vrouw van de creche of onthaalmoeder

groetjes en ik hoop dat u kids het nooit hoeven mee te maken want tzou maar triestig zijn zenne

webmaster
Beheerder

#12 , 29 nov 2008 17:02

Dames, Heren,

Probeer aub eens de persoonlijke gevoelens terzijde te schuiven en u puur te richten op de vraagstelling van de vraag-stelster.

Geen geladener en gevoeliger onderwerp dan dit, maar probeer het aub toch sereen te houden.

Dank !

mr

#13 , 01 dec 2008 12:47

@ sasha:
Een goede ouder zijn heeft niets te maken met de hoeveelheid uren die je spendeert met je kindje. Een ouder die van 12u tot 23u op een Playstation zit te spelen zou een betere ouder zijn dan iemand die tot 18u30 werkt om vervolgens quality time te hebben met zijn kindje. A ja, die Playstation ouder zit tenslotte langer bij zijn kindje. Je moet de begrippen kwaliteit en kwantiteit eens opzoeken!

Laat ons een wetsvoorstel indienen ... chemische castratie/sterlisatie voor iedereen die in ploegen werkt, voor iedereen die overuren doet, voor iedereen die in de zorgsector werkt, voor iedereen die 's morgends/'s avonds in de file staat, voor iedereen die niet part-time werkt, voor iedereen die niet binnen een straal van 5km van de school/huis werkt.

Nu we toch wetsvoorstellen aan het indienen zijn ... laat ons ineens het zomer- en winteruur aanpassen aan de eetgewoontes van jouw zoontje!

Sasha, mag ik u er aan herinneren dat jij vragende partij hoe een rechter zou redeneren, wat je kansen waren, ... Als jij je niet kan openstellen voor de mening van anderen (tenzij ze jouw mening delen) dan hoop ik voor jou dat je dit wel kan als een rechter jouw mening niet deelt.

Terug naar “Echtscheiding”