Checklist aanvragen faillissement

FreelancerIT
Topic Starter

Checklist aanvragen faillissement

#1 , 14 okt 2016 15:49

Ik ben aan een punt gekomen dat faillissement de enige leefbare uitweg lijkt te zijn...

Nu vraag ik me momenteel af hoe een faillissement in te zetten, hoe dit in de praktijk gebeurd.
  • Waar dien ik dit te doen.
  • Wat met mijn huidige klanten?
  • Wat met mijin onbetaalde facturen?
  • De korte termijnplanning? Wat dien ik te voorzien.
Ik heb dit door de jaren heen in stukken & brokken zien verschijnen op dit forum, maar blijf altijd maar met vragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2016 15:56

1/ ga naar de griffie van de handels rechtbank en je zegt dat je u faillissement komt aanvragen, zij zullen je apart in een bureel ontvangen.
2/Dit is dan u probleem niet meer daar je in faillissement bent .
3/Die zijn voor de curator die zal deze opeisen, daar hoeft jij je geen zorgen over te maken !
4/Voor zie dat je wat cash geld op zak heeft voor de overbrugging van een paar weken, tot je terug inkomsten heeft, uit arbeid of van de faillissementsverzekering, daar zorgt je curator voor !

En vergeet vooral niet dat dit geen sterven is, na een paar maanden zal je u al veel beter voelen, want u worstelt er al een paar jaar mee !
Laatst gewijzigd door denlowie op 14 okt 2016 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 14 okt 2016 15:58

Wat is een faillissementsverzekering.
En is er nog altijd een automatische verschoning voor eenmanszaken?

Reclame

denlowie

#4 , 14 okt 2016 16:03

Wat is een faillissementsverzekering.
En is er nog altijd een automatische verschoning voor eenmanszaken?
Faillisents verzekering is een inkomen per maand gedurende 1 jaar of tot je terug inkomsten heeft uit arbeid, ieder zelfstandige heeft daar recht op en de curator help je daarbij, dit geld komt via je sociaal kantoor !

En ja je zal nog verschoonbaar verklaart worden als er geen strafbare zaken gebeurt zijn !

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 14 okt 2016 16:07

Ik heb nooit iets strafbaars gedaan als zelfstandige.

Hoe begin ik het best opnieuw als zelfstandige?

denlowie

#6 , 14 okt 2016 16:15

Ik heb nooit iets strafbaars gedaan als zelfstandige.

Hoe begin ik het best opnieuw als zelfstandige?
Via een vennootschaapje, dit had je nu al jaren veel moeite en opoffering bespaart !

Maar zo ver ben je nog niet, eerst de stap zetten naar de griffie, en dan na een paar weken zie je wel !

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 14 okt 2016 16:19

Je verstaat me verkeerd.

Ik zie me zelf niet terug in vast dienstverband gaan. Het liefst zou ik gewoon als zelfstandige aan de slag blijven. Mijn vraag is gewoon, hoe doe ik dit?
  • Ik neem dat ik dat niet direct kan doen.. Lijkt me logisch. Maar wanneer wel?
  • Kunnen ze mij dit weigeren
  • ...

denlowie

#8 , 14 okt 2016 16:25

Als je via een kleine vennootschap vb GCV, of een CVOA zou werken kan je onmiddellijk starten, als één man zaak moet je in het begin de toestemming krijgen van de curator en die zou wel eens je winsten kunnen afnemen, dus best een kleine vennootschap oprichten, dit kost niet veel een paar honderd euro !

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 14 okt 2016 17:55

Dus ik kan bij wijze van spreken vrijdag mijn faillissement aanvragen en maandag een vennootschap opstarten en verder doen?

denlowie

#10 , 14 okt 2016 17:58

Dit kan perfect !

voor een kleine vennootschap op te richten kan je praktisch alles zelf doen kwestie van geld uit te sparen !

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”