Ontvangen alimentatie belastbaar?

Stijndeweerdt
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontvangen alimentatie belastbaar?

#1 , 14 okt 2016 09:36

Heb een brief in de bus gekregen dat ik mijn ontvangen alimentatiegeld NIET op mijn belastingen had ingevuld (enkele jaren) met de mededeling dat ik hier daadwerkelijk nog op belast ga worden en mijn deel moet betalen (is ontvangen alimentatie niet belastingvrij?)

Iemand hier ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 14 okt 2016 09:51

http://financien.belgium.be/nl/particul ... /ontvangen

Aangezien de betaler van de alimentatie deze kan aftrekken van de belastingen, moet jij als ontvanger er belastingen op betalen.

Stijndeweerdt
Topic Starter

#3 , 14 okt 2016 09:53

Moest deze die niet in zijn belastingen opnemen dan ook? Bedankt voor de snelle reply!

Reclame

sloeberken

#4 , 14 okt 2016 10:14

Alimentatie voor uzelf is belasrbaar.
Is het alimentatie voor de kinderen dan is het niet belastbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#5 , 14 okt 2016 10:18

Alimentatie voor uzelf is belasrbaar.
Is het alimentatie voor de kinderen dan is het niet belastbaar.
Moet wel worden opgenomen in de belastingaangifte van dat kind, vanaf 12 jaar.
Als ouder moet je er dus toch wel voor kijken, want standaard krijg je geen aangiftes voor minderjarigen.

Stijndeweerdt
Topic Starter

#6 , 14 okt 2016 10:25

Het was voor mijzelf, sinds mijn 18de kreeg ik van mijn enige ouder een alimentatievergoeding tot 23jaar. Had dit nooit op mijn belastingaangifte aangegeven doordat ik niet wist dat deze belast werden. Kan ze nu dus terug betalen :)

de reden

#7 , 14 okt 2016 10:40

Het was voor mijzelf, sinds mijn 18de kreeg ik van mijn enige ouder een alimentatievergoeding tot 23jaar. Had dit nooit op mijn belastingaangifte aangegeven doordat ik niet wist dat deze belast werden. Kan ze nu dus terug betalen :)
veel kan dit niet zijn aangezien het belastingvrije gedeelte rond de 7000€ is, tenzij je ook nog een ander inkomen had
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”