geschil bij aankoop tweedehands iPhone

sinusjog
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

geschil bij aankoop tweedehands iPhone

#1 , 13 okt 2016 19:58

Op 2dehands.be zie ik een advertentie voor een 'iphone 5S 64 GB in perfecte staat'

Ik koop het toestel en laat het met De Post naar mijn opsturen. Nu blijkt dat je dit toestel echt niet perfect kunt noemen. Niets van de schade was te zien op de foto's en werd ook niet vermeld in de advertentie. "perfecte staat' was de aanbieding. Ik vertrouwde de verkoper omwille van de waardering die hij reeds had gekregen van vorige kopers. Dat had ik dus niet mogen doen. Ik heb al 3 iPhones op 2dehands.be gekocht (via foto en laten opsturen) in de laatste jaren en dit is echt de eerste keer dat ik me bedrogen voel.

Ik heb voor het toestel 290€ betaald. Maar 290€ is dit toestel echt niet waard. De verkoper had niet meer dan 250 - 260€ mogen vragen.
Een nieuwstaat iPhone 64gb 5s met factuur en garantie kan je reeds kopen voor 350€
Het toestel heeft meer schade dan de koper liet weten en is daarom niet zijn prijs waard, zeker niet met een oude (gebarsten) lader en beschadigde kabel + namaak iPhone oortjes en geen originele doos.

Mijn vraag naar de koper was om mijn geld terug te storten en ik (op mijn kosten) het toestel terug zou sturen.
Daar wou hij niet van weten.
Dan stelde ik voor dat hij mij tenminste een korting zou geven door 20€ terug te betalen, waardoor het toestel mij 270€ zou kosten (wat ik nog te veel vindt, maar aanvaardbaar zou vinden) Maar ook hier wil de verkoper niets van weten.

Wat kan ik nu doen?
Kan ik hier mee naar de politie?
Graag advies hoe ik hier verder mee kan gaan... Bedankt!

Mvg,
Charles

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 okt 2016 20:09

U kan hiermee niet naar de politie, dit is namelijk een burgerrechterlijke discussie. U vindt de staat gewoon niet zoals hij die vindt.

Als u weet dat een Iphone in nieuwstaat je kan kopen voor 350 euro en de advertentie zegt 290 euro, dat zeg je eigenlijk zelfs dat je de iphone voor een prijs gekocht hebt waarvan je weet dat die eigenlijk niet kan kopen. Het prijsverschil is groot, de discussie zou hoogstens voor de rechter kunnen zijn of het prijsverschil zo groot is dat je dit had moeten kunnen weten.

Als je het voor de rechtbank wil brengen, zal het je 40 euro kosten met onzekere afloop (omdat je al moeilijk kan bewijzen dat het specifiek dat toestel is dat je gekocht hebt en dat je de schade zélf niet veroorzaakt hebt).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 okt 2016 20:15

Laat dit een les zijn voor de toekomst, voor €60 meer had je een nieuw toestel met 2 jaar garantie.
Je kan de verkoper een AS sturen en hem erop wijzen dat dit geen eerlijke handelwijze is, maar of de politie hier iets kan betekenen vrees ik voor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

sinusjog
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2016 20:18

Dag JPV en sloeberken,
Wauw bedankt voor de reactie en het advies!
@sloeberken, sorry mar wat is een AS?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 okt 2016 20:21

Aangetekend schrijven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sinusjog
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2016 20:25

Wat mij vooral stoort is dat hij het toestel niet wil terug nemen.
Ik sta versteld dat hij het recht heeft om dit te doen. Ik las op de website van bescherming van de consumenten (www.http://economie.fgov.be)

Voor tweedehandsgoederen kunnen de verkoper en de consument een andere termijn in de overeenkomst afspreken die evenwel niet minder dan
1 jaar mag bedragen.

Elk gebrek aan overeenstemming vastgesteld binnen 6 maanden vanaf de levering van het goed wordt vermoed te hebben bestaan vanaf de levering van het goed. De verkoper moet het tegendeel bewijzen als hij niet akkoord gaat.

Na het verstrijken van de eerste 6 maanden, in het geval de verkoper de niet-overeenstemming betwist, moet de consument bewijzen dat het gebrek aan overeenstemming bestond op het tijdstip van de levering van het goed.

Nu ik heb foto's van tijdens het uitpakken van de telefoon.
Detail foto's dat het aan het tijdstip te zien is dat ze meteen bij het openmaken zijn getrokken.
De verkoper beloofde een toestel in perfecte staat... daar is toch niet over te twijfelen dat een kappote lader, beschadigde telefoon en namaak oortjes niet toe doen?

Bedankt!
Charles

sinusjog
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 okt 2016 20:26

@ sloeberken bedankt :)

LeenW

#8 , 13 okt 2016 20:30

Die wetgeving die jij linkt, geldt enkel voor professionele verkopers, een particulier hoeft zich hier niet aan te houden.

sinusjog
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 okt 2016 20:34

@LeenW Aha!
Bedankt!
Dus zoals eerder gezegd, het is gewoon woord tegen woord...
Niet veel aan te doen.

sinusjog
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2016 20:35

@LeenW Aha!
Bedankt!
Dus zoals eerder gezegd, het is gewoon woord tegen woord...
Niet veel aan te doen.

LeenW

#11 , 13 okt 2016 20:35

Je kunt het proberen met dreigement via AS, maar daar zou ik het ook bij laten.

En slechte waardering geven he!

sinusjog
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 okt 2016 20:39

hahaha ja is goed mijn pen laten vloeien...

Het is mij meer een principe kwestie. Ik verkoop ook regelmatig tweedehands en zou nooit een koper bedriegen.
Het is mij meer van te weten wat ik KAN doen.
Maar het is dus duidelijk... niet veel :)

Meeboo
Berichten: 1545

#13 , 14 okt 2016 09:13

een tip als je online koopt: ga altijd zelf het product ophalen. Zo kan je het eerst bekijken alvorens je beslist te kopen.
Is het te ver? dan moet je wat langer zoeken.

Terug naar “Consumenten Koop”