Alvast bedankt voor de reacties, duidelijke antwoorden.
Hoe kan ik aantonen dat ze daar geen aanspraak op kan maken?
Of welke instantie kan ik eventueel inroepen om hierin tussen te komen?
Geen, verhuurder wilt geld van jou, dus deze zal de moeite doen.
Jij kan, nadat je deze hebt laten weten dat deze geen recht op de vergoeding, alle communicatie hieromtrent verder negeren.
Enige optie die de verhuurder nog zal hebben, is het vredegerecht, en daar zullen ze eens goed lachen als de rechter het contract ziet.
Echter... Als de waarborg nog geblokkeerd zou staan, en jij hebt recht op (een deel van) dat geld, wordt het iets anders.
Dan is de vraag wie er eerder zal 'plooien': jij of de verhuurder (lees als: heb je het geld van de waarborg dringend nodig, of kan het gerust nog een tijdje geblokkeerd blijven)?
Zoals je zelf aanhaalt: het probleem is inderdaad de waarborg. Deze staat op een geblokkeerde rekening en ik krijg deze nog volledig terug. Ik heb dit zeker niet dringend nodig, maar zou gewoon alles graag afronden. Ik heb steeds aan alle voorwaarden voldaan, en dat mag ook in de andere richting zo werken. Als ik het goed begrijp, kan de verhuurder dus gewoon koppig weigeren van de waarborg vrij te geven, en kan ik daar enkel iets aan doen via het vredegerecht?
Ik heb de verhuurder ondertussen reeds beleefd gemeld dat er een vergissing moet gebeurd zijn, en dat er volgens de huurwet geen vergoeding meer te betalen is. Reactie gevraagd op mijn bericht.
Een procedure via het vredegerecht, verloopt dat vlot? Zou jammer zijn van daar mijn tijd in te moeten steken, maar als het echt niet anders kan..
Daar vreesde ik dus al voor dat dit het geval zou zijn...
Hopelijk komt het in orde voor je, en ziet de verhuurder in dat deze een fout gemaakt heeft (fouten maken is immers menselijk).
Waarborg komt pas vrij als zowel jij als de verhuurder tekenen voor akkoord vrijgave. Verhuurder zal echter de waarborg willen aanwenden voor zijn 3 maanden huur dat hij wilt, en zal dus niet tekenen voor vrijgave richting de huurder.
Daarom dat ik dus zei: plooien, als het zover komt, wie zet de eerste stap richting het vredegerecht?
Als het zover komt, kun je wel op je beide uren slapen: jij wint dit.
Met de wederverhuringsvergoeding zullen ze eens goed lachen, en voor de waarborg zullen ze dan vragen welke kosten de verhuurder wenst (die moet hij bewijzen). Het feit dat de verhuurder deze vergoeding vraagt, zal ook niet in zijn voordeel spreken tov de rechter.
Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, maar als het zover komt, is dit de procedure:
Ten eerste moet je naar de bevolkingsdienst van de gemeente van je verhuurder gaan. Hier moet je een uittreksel vragen van zijn domicilie.
Daarna moet je naar de griffie van de rechtbank gaan, samen met dit uittreksel. Daar zullen er formulieren liggen. Je neemt het formulier ivm huren, en vult deze in (zijn vinkjes).
Je geeft het formulier af, samen met het uittreksel, en je betaalt de rolrechten (zijn 40 of 80 euro).
Op dat formulier duid je dus ook aan dat je deze kosten terug wenst te vorderen van de tegenpartij.
Week erop zul je een gerechtsbrief per post krijgen met de datum en tijdstip van de openbare zitting. Verhuurder krijgt dit ook.
Daar moet je aanwezig zijn (of je laten vertegenwoordigen door een advocaat, maar dat is niet verplicht). Je legt de rechter het probleem nog eens uit (verhuurder wilt de waarborg niet vrijgeven, terwijl er geen schade is). Verhuurder kan dan repliceren. Enzovoort.
Zorg dat je je contract zeker mee hebt, zodat je kunt bewijzen wat de ingangsdatum was mocht de verhuurder beginnen over die vergoeding.
Rechter zal een datum uitkiezen waarop er een uitspraak gedaan wordt.
Die datum kun je terug keren, en wachten (is saai), of je kunt 1-2 weken langer wachten en je zult dit per gerechtsbrief thuis ontvangen.
Is het vonnis in je voordeel (normaal wel) kun je met dit vonnis naar de bank gaan en je geld opeisen. Is de bank wat ver (in mijn geval had de verhuurder een bank 100km van mijn deur gekozen) telt fax ook. E-mail meestal niet helaas.
Maar goed, eerst hopen dat het opgelost geraakt met de melding dat de verhuurder zich waarschijnlijk vergist heeft.