een goedkope advocaat vinden

artemis
Topic Starter

een goedkope advocaat vinden

#1 , 27 nov 2008 09:53

Mijn man is een kleine zelfstandige aannemer.

Nu is er een klant die zijn factuur niet betaald. We hebben al aangetekend geschreven, zonder gevolg. Er zijn totaal geen klachten noch problemen met de uitgevoerde werken. We weten dat we niet de enige zijn, een schildersbedrijf dat terzelfder tijd voor die klant werkte werd ook nog niet betaald.

Het gaat niet over een groot bedrag (net geen 2000€) maar wij hebben dat geld nodig en verdiend (het grootste deel van dat bedrag zit trouwens in materialen).

De volgende stap is dus een advocaat een brief te laten sturen en daarin te dreigen naar de rechtbank te gaan. Hopelijk komt het nooit zo ver maar zal die brief de klant voldoende afschrikken.

Hoe vinden wij een advocaat in Antwerpen die geen woekertarieven aanrekent? Hoeveel zou het schrijven van een dergelijke brief mogen kosten?

alvast badankt
Laatst gewijzigd door artemis op 27 nov 2008 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 27 nov 2008 11:11

Bij de wetswinkel kost een consultatie 15 Euro: http://www.dewetswinkel.be/

Uit de FAQ:

'Elke zelfstandige heeft vroeg of laat eens een probleem met slechte betalers, ruzie in de vennootschap, een schadegeval..., te veel belastingen... Je wil (later) misschien wel naar een advocaat maar je wil het eerst proberen zo veel mogelijk zelf op te lossen. Zoek je hierin steun, dan kan je bij ons terecht.'

Succes!

artemis
Topic Starter

#3 , 27 nov 2008 11:42

Bedankt Tope, daar was ik ook al gaan kijken maar ik vermoed dat ze wel advies geven maar dat zij in dit geval niet de nodige brief gaan schrijven. Of vergis ik me daarin?

Als we dan uiteindelijk toch naar een andere advocaat moeten voor die brief, dan is die 15 Euro ook weer weggegooid geld.

Reclame

Tope

#4 , 27 nov 2008 11:53

Ik heb de Wetswinkel al eens geraadpleegd voor een probleem met mijn hospitalisatieverzekering en de advokate heeft voor mij een brief opgesteld, die ik uit eigen naam verzonden heb.
Zo heb ik de som van 1900 Euro kunnen recupereren.
Zorg dat je alle mogelijke papieren rond die zaak kan voorleggen.

artemis
Topic Starter

#5 , 27 nov 2008 13:22

OK Tope, maar vermits we al 2 rappels en 1 aangetekende ingebrekestelling hebben verstuurd, hebben we nu - denk ik - toch wel echt een brief met hoofding van een advocaat nodig, die een ultimatum stelt en zegt naar de rechtbank te zullen gaan.

Bij jou ging het misschien eerder om de formulering van een procedure of interpretatie van een artikel uit een polis. Als een verzekering dat inziet, dan zullen ze wel betalen.

Hier is het zo simpel: klant (een consul notabene) betaalt haar factuur niet (met een bedrag gelijk aan een goedgekeurde offerte) en zij speculeert er waarschijnlijk op dat die 'kleine zelfstandige' voor een dergelijk bedrag niet naar de rechtbank zal gaan of een incassobureau zal inschakelen. Een brief van een advocaat is volgens ons nu de enige manier om haar te tonen dat het wel menens is en haar zo hopelijk tot betaling aan te zetten.

toch bedankt!
Misschien komt de wetswinkel wel eens voor iets anders van pas..

artemis
Topic Starter

#6 , 27 nov 2008 13:50

Ook moeten we in gedachte houden dat we eventueel met die advocaat verder moeten, indien zijn/haar schrijven niet helpt. Want dan gaan we naar de rechtbank.

artemis
Topic Starter

#7 , 28 nov 2008 17:11

Effe een update, ik vond het nuttig dit te melden voor mensen met een gelijkaardig probleem.

Ik heb enkele advocaten gebeld die bij ons in de buurt zitten (lijst te vinden op advocaat.be) en hen het probleem voorgelegd.

-De eerste vroeg 100€ om de brief te sturen (ben niet op details ingegaan)
-De tweede vroeg 75€ om het dossier op te starten + 25€ om de brief te sturen (komt op hetzelfde neer)
-De derde vroeg 25€ om enkel de brief te sturen en zal pas een dossier openen (en daar kosten voor aanrekenen) indien verdere procedure nodig is, anders niet.

Ik heb nu een afspraak gemaakt met de derde advocaat, of hij goed is zullen we moeten afwachten..
Los van de kwaliteiten van de advocaat, komt het er dus op aan een advocaat te vinden die de benodigde brief wil schrijven en versturen zonder ook meteen al een dossier te openen.
25 of 100€ is toch een groot verschil. Nu maar hopen dat deze 'ultieme brief' het beoogde resultaat zal opleveren ;-)

Bedankt Tope, voor het meedenken.

ZeddLeppelin

#8 , 28 nov 2008 18:21

Geachte,
Maak best afspraken met de advocaat omtrent de tarieven, want kans bestaat dat er achteraf nog zaken opduiken (zoals uw afspraak die ge met de advocaat in kwestie hebt).

artemis
Topic Starter

#9 , 13 dec 2008 11:56

Het heeft gewerkt :D

De advocaat van 25€ heeft zijn brief gestuurd en de klant heeft daarop onmiddellijk betaald.
Inmiddels hebben we zijn ereloonnota gekregen voor het afgesproken bedrag.

Dat de ene advocaat 100€ voor zoiets vraagt en de andere 25€ is toch een groot verschil...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 dec 2008 18:07

ps en wat laat

als je lid bent vanb UNIZO .
.. deze hebben een 'incassodienst' wel zo handig voor leden
en
ook een gans gamma van voorbeeldbrieven

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”