bijberoep

joplien
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bijberoep

#1 , 08 okt 2016 17:44

Beste,

Mijn vriend is sinds januari begonnen met zelfstandig in bijberoep. Op dit moment telkens hij iets verdient wordt dit gestort op een aparte rekening, ook indien hij kosten maakt, gebeurt dit via deze aparte rekening.

1) Nu vroeg ik mij af hoe hij kan weten hoeveel kosten hij moet maken om te zorgen dat hij zo weinig mogelijk belastingen moet betalen. Want ik kan niet geloven dat je dit gewoon maar wat 'moet gokken'.
2) Op dit moment durft hij geen geld te gebruiken van zijn rekening om vb iets te kopen in ons privéleven omdat hij niet weet hoeveel er zal afgaan met de belastingen. Zou hij hier niet na 10 maand als enig zicht op moeten hebben? En hoe kan hij weten hoeveel er ongeveer zal belast worden? Kan hij geld van zijn professionele rekening dan zonder gevolg ook overzetten naar zijn spaarrekening?

Alvast bedankt voor de informatie!

Mvg
Jolien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2016 17:55

Je heeft veel soorten bijberoep.

is het een vennootschap?, is hij vrijgesteld van BTW aangiften?

Houd hij een boekhouding bij ?

Normaal kan hij daar geld voor zijn privé gebruiken !

Maar wat nog beter is ga eens naar een gewone boekhouder en laat hem de zaak eens bekijken, wat zijn kosten zijn, en zijn bruto ontvangsten zijn, zodat men kan berekenen hoeveel rsz(22%) hij ook moet betalen, en dan pas kan men zien hoeveel belastingen het zal zijn, als het geen vennootschap is dan word de winst sowieso bij zijn ander inkomsten gevoegd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007

#3 , 09 okt 2016 10:37

ik denk dat u op een foute piste zit : u dient kosten te maken die nodig zijn voor uw bijberoep

niet zomaar kosten maken om zo weinig mogelijk belasstingen te betalen

Reclame

Sirkii

#4 , 11 okt 2016 22:36

Daar u dit soort vragen stelt bewijst dat basiskennis ontbreekt:

* operationele kosten zijn 100% aftrekbaar in t betreffende boekjaar (bv aankoop materiaal om door te verkopen als deel van een contract

* investeringen moeten afgeschreven worden over meerdere jaren (lichte vracht, toolings, ... investeringen (waarvoor je niet leent) gaan onmiddelijk van je rekening af doch genereren maar belastingsverminderingen (afschrijvingen) over meerdere jaren.

Etc. t Is al zeker een goede keuze om de verdiensten uit het bijberoep pas te beginnen uitgeven nadat je ZEKER bent dat je je belastingen/verplichtingen zal kunnen betalen.

Zoals hierboven geadviseerd: ga al eens zo goed mogelijk voorbereid langs bij een boekhouder (met overzicht inkomsten, kosten, investeringen)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”