Hallo,
ik sloot in 2014 een huurovereenkomst handelshuur af voor een kantoor. Door mijn eigen verhuis, was het niet meer opportuun om dat kantoor aan te houden, dus lichtte ik de eigenaar in dat ik graag wou vertrekken, en in ieder geval op het einde van mijn eerste drie jaar zou weggaan. Er werd overeengekomen dat een nieuwe huurder zou gevonden worden, zodat ik al vroeger weg kon. De laatste zes maand stond het kantoor leeg, terwijl een huurder werd gezocht. Tijdens die periode bleef ik correct de huur en de vaste kosten betalen.
Vorige week kreeg ik van de verhuurder het goede nieuws dat een nieuwe huurder werd gevonden, en dat wij dus tot een minnelijke vroegtijdige beëindiging konden komen. De nieuwe huurder zou het kantoor vanaf 1 november huren, dus ik was nog huur over oktober verschuldigd.
Ik betaalde dit, en tekende vandaag samen met de eigenaar de overeenkomst, die stelt dat de huurovereenkomst ' houdt op uitwerking te hebben op 31 oktober 2016'
Ook de sleutels werden overhandigd, en daarbij zou de zaak dus gesloten zijn.
Nu verneem ik echter dat de nieuwe huurder (blijkbaar de buurman) het kantoor zal gaan huren. Vanaf 1 november dus.
Intussen is de eigenaar al sinds vorige week bezig met het wegnemen van de muren zodat de buurman nog steeds 1 kantoor zal hebben, twee keer zo groot.
Leuk voor hem, maar dat betekent dus dat ik de tijd die men hiervoor nodig heeft financier.
Ik ben uiteraard niet opgezet met deze gang van zaken. Goed, ik ben gelukkig van de huur verlost, maar tegelijk betaal ik een maand huur teveel.
Ik heb geen enkele toestemming gegeven om nog tijdens mijn lopende huur (tot 31/10/2016 dus) het kantoor te verbouwen. Ook in de minnelijke overeenkomst wordt hierover met geen woord gerept.
Concreet heb ik nog recht om daar tot 31 oktober gewoon elke dag te gaan zitten. Wat ik dus niet ga doen.
Is het correct dat ik tenminste een compensatie vraag, of heb ik ook het recht om de huur van oktober terug te eisen?
Hoe sterk sta ik hier eigenlijk?
graag jullie advies.