Huurwaarborg gebruiken voor herstellingen.

LynnVM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg gebruiken voor herstellingen.

#1 , 11 sep 2016 12:38

Hallo,

Wij zijn onlangs uit onze huurwoning getrokken.

Momenteel liggen we in conflict met onze huurbaas.

Om het even kort te schetsen:
Onze hond heeft aan de houten poort geknaagd, 3 dwarsplanken waarvan de rand beschadigd is.
Zelf hebben wij niet meer de tijd gehad om deze te herstellen door de werken aan onze nieuwbouw, de verhuis en een pasgeboren baby in ons gezinnetje.

Nu de huisbaas stelde voor om toch iets van onze waarborg af te houden voor deze herstelling. Ik ging hier dan ok met akkoord aangezien het onze schuld is dat deze beschadiging daar is. Ze wou nog even de tijd om rond te horen bij schrijnwerkers wat deze herstelling zou kosten. Tegelijkertijd begonnen ze onderling te 'fluisteren' om een officiele prijs aan ons door te geven en het dan door een bevriende man in het 'zwart' te laten herstellen en zo ons centen in hun zakken te stoppen.

Later wou ze met me afspreken om naar de bank te gaan, nog steeds zonder dat ik een prijs gekregen had. Wanneer ik dus om een offerte of bedrag vroeg bleek dat ze deze nog niet had. Ik maakte dan ook duidelijk dat ik eerst een offerte wou zien zodat ik kon bekijken of dit een redelijk bedrag was. Zij was hier zeer duidelijk kwaad voor.

2 dagen later krijg ik een offerte van 940 euro! Voor 3 houten planken!
In deze offerte staat ook heel weinig informatie. Geen werkuren, geen materiaalkost,...

Ze heeft me wel hiervoor geinformeerd van waar deze poort komt en komende week ga ik deze winkel zelf een bezoeken en de prijzen eens nagaan.
Voor alle duidelijkheid dit gaat om een standaard poortje dat uit komt op onze koer ong. 2meter breed, bestaande uit twee deuren, niks automatisch,...

Ik wil gerust een realistische prijs betalen maar dit weiger ik. Alleen vraag ik me af of ik dit wettelijk ook kan weigeren om deze herstelling te laten uitvoeren door de 'firma' die zij opgeven. Is het de verhuurder die bepaald wie deze herstelling doet. Al denk ik dat ik voor 940 euro gewoonweg een nieuwe poort in dat type heb.

Plus als ik me niet vergis hoef ik deze ook alleen maar te betalen wanneer ik een factuur krijg? Zij willen gewoon het bedrag van de offerte van de waarborg afhouden. De kans is groot dat de herstelling dan nooit zal gebeuren. Ik zou ook onze familiale verzekering hiervoor willen aanspreken dan heb ik ook een factuur en dergelijke nodig.

Deze verhuurder heeft hierin geen ervaring, dit is hun enige eigendom en ik was de eerste huurder. Met als gevolg dat ze kwestie van registratie met de meeste dingen niet in orde zijn. Er is dan ook bij de overgave niks op papier gezet. Nergens staat dan ook geregistreerd dat deze poort hersteld dient te worden, en op welke manier.

Iemand die weet hoe het wettelijk bepaald is omtrent herstellingen? Voor alle duidelijkheid ik wil gerust een herstelling betalen, maar een realistische prijs en liefst nog met zekerheid dat deze effectief wordt uitgevoerd.

Het is heel duidelijk dat ze van de situatie willen profiteren wetende dat ze verder niks lieten herstellen of haar 80jaar oude vader kwam er dan even aan prutsen. Een lekkend dak in de keuken, schimmel in zowat elke kamer naar het einde toe, om de maand geen warm water in de douche door de oude leidingen,... Niks van dit hebben zij degelijk hersteld. U begrijpt dan wel mijn ongeloof en wantrouwen hoop ik. Ik heb besloten om me hierin vast te bijten en dit correct op te lossen. Alle info is dan ook welkom!

Mvg Lynn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 sep 2016 13:26

Verhuurder mag u de schade aanrekenen, maar is niet verplicht deze te herstellen. Familiale zal waarschijnlijk niet tussenkomen, betaald geen huurschade.
Jij hoeft geen nieuwe planken te betalen, afhankelijk hoe oud het poortje is.

Staat er iets op papier, zo niet stuur een AS dat de huurwaarborg binnen de 10 dagen vrijgegeven moet word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007

#3 , 11 sep 2016 13:36

belangrijke vraag : is er een ingaande plaatsbeschrijving gebeurd?
indien niet : dan was dat poortje a"l beschadigd" toen jullie er introkken

Reclame

LynnVM
Topic Starter

#4 , 11 sep 2016 13:54

.In het contract staat een heel klein stukje plaatsbeschrijving waarin zij vermeld dat er een bepaalde kast moet blijven staan. Maar verder staat hier niks bij en is deze absoluut niet gedetailleerd. Bi het uittreden van de woning is er helemaal niks op papier gezet.

Ik weet dat ik het zo kan spelen doordat zij deze documenten niet op orde hebben. Maar dat wil ik dan ook als laatste optie houden.

Zoals ik reeds zei ik ben bereid te betalen, maar dan wel een schappelijke en realistische prijs.
Dus akkoord dat de verhuurder schade mag aanrekenen. Maar het kan toch niet dat zij daar los een prijs op mogen plakken? Dan kunnen ze evengoed een offerte laten opmaken voor een nieuwe betere poort van bv 1500 euro. (Aangezien hun offerte niks van details heeft zou dit zelfs kunnen.) Dat je dit als huurder gewoon hersenloos moet betalen?

Mvg

LynnVM
Topic Starter

#5 , 11 sep 2016 14:04

Ik heb onderstaande gekopieerd van de kbc website:

"Wat is onder andere verzekerd?

Je aansprakelijkheid zoals die geregeld is door de huurwetgeving in het Burgerlijk Wetboek. Dat betekent: we vergoeden schade aan de woning die door jouw fout is veroorzaakt.
•Woning, bijgebouwen en omheiningen
•Gehuurde garage die ergens anders mag staan
•Goederen die op een blijvende wijze vastgemaakt zijn aan het gebouw

Wat is onder andere niet verzekerd?

•Bijkomende verplichtingen die je in het huurcontract aanvaard hebt en die de wettelijke aansprakelijkheid overschrijden
•Opzettelijke vernieling of diefstal van goederen door jou of je gezinsleden
•Typische huurschade (bijvoorbeeld pluggen in de muur)
•Schade door huisdieren
•Schade tijdens het uitvoeren van een werk"

In theorie is het schade aan de omheining en is deze verzekerd, anderzijds is het schade door huisdieren dan is het niet verzekerd.
Ik ga dit deze week onderhoren bij de verzekeraar zelf wat we kunnen doen want in theorie kan niemand aantonen dat dit door de hond komt. Ik geef later nog een update aangezien dit ook interessant kan zijn voor anderen!

jef007

#6 , 11 sep 2016 14:21

waarom alles moeilijk maken??
er is geen ingaande plaatsbeschrijving
dus alles is hetzelfde bij het verlaten van de woning
indien u niet akkoord bent, ga dan naar de houthandel en (laat) monteer enkele nieuwe planken van dezelfde maat

sloeberken

#7 , 11 sep 2016 16:05

Gaat het via de verzekering niet duurder uitkomen in verband met de franchise, kijk even in u polis.
Maximum €100 voor de herstelling van de drie planken is redelijk.

KJ86

#8 , 11 sep 2016 18:36

Als het dwarsplanken zijn, moet er een volledig nieuw poort gemaakt worden. De dwarsplanken maken de structuur van de poort.
Is de poort geschilderd?
Als dat het geval is kunnen de knaagsporen weggewerkt worden met 2 componenten epoxy pasta en dan opnieuw schilderen.
Dat is een kost van drie a vierhonderd euro.

LynnVM
Topic Starter

#9 , 01 okt 2016 14:55

De verzekeringen twijfelde over dit hele geval, uiteindelijk is het dan toch afgesprongen.
Er is geen plaatsbeschrijving en het ziet er naar uit dat het contract eens niet geregistreerd is.
Sloeberke u zegt in een voorgaand bericht om een aangetekend schrijven te sturen dat ze binnen de 10 dagen de waarborg moeten vrijgeven. Deze 10 dagen is dit een wettelijke bepaling of een ultimatum dat je zelf stelt alvorens naar het vredegerecht te trekken?

mava105

#10 , 01 okt 2016 15:54

Die termijn bepaal je zelf.

sloeberken

#11 , 01 okt 2016 16:35

Sloeberke u zegt in een voorgaand bericht om een aangetekend schrijven te sturen dat ze binnen de 10 dagen de waarborg moeten vrijgeven. Deze 10 dagen is dit een wettelijke bepaling of een ultimatum dat je zelf stelt alvorens naar het vredegerecht te trekken?
Dat is een aanvaardbaar ultimatum.

Terug naar “Huren”