Voor we ons appartement huurde is er een plaatsbeschrijving gemaakt ( hier verder omschreven als “PB IN” ).
Bij onze vraag of wij aanwezig diende te zijn bij deze PB IN melde de expert dat dit niet nodig was. Weet dat de Franstalige expert was ingehuurd door de huisbaas zelf en dat wij een paar dagen daarvoor een factuur per mail kregen via onze huisbaas met het verzoek dit te betalen voor het uitvoeren van PB IN.
Wij hebben dit factuur betaald en waren niet aanwezig tijdens de PB IN. Een maand nadat we in het appartement introkken hebben wij een kopie ontvangen van de PB IN waarop wij per mail twee opmerkingen maakten waarvan wij zeker waren dat die mee in de PB IN zouden moeten staan ( een dikke kras in het bad en de loszittende toilet bril ). Maar verder hebben wij deze PB IN niet getekend voor akkoord omdat niemand hier iets over gevraagd had.
Nu tijdens de uitgaande plaatsbeschrijving ( PB UIT ) blijkt dat de eerste plaatsbeschrijving onvoldoende is opgemaakt. In PB UIT staan beschadigingen beschreven die aanwezig waren in het appartement maar geen in detail beschreven andere zaken. Bv dat de ramen wat klemde, twee gaten in tegels waar een plug in zat. Zo blijken nu zaken die wij zelf niet gezien hebben ineens gebreke te zijn waarvoor men ons tracht te beboeten, ondanks dat deze reeds aanwezig waren voor onze intrek.
Door het gebrekkige rapport en de oppervlakkige PB IN en de zeer nauwkeurig rapport van de PB UIT expert is er een duidelijk kwaliteit verschil in de controle die is uitgevoerd tussen PB IN en PB UIT. Beide plaatsbeschrijvingen werden door twee verschillende firma’s en dus ook door twee verschillende experts uitgevoerd.
Ik was wel aanwezig bij de PB UIT en die expert trok aan alles, draaide aan sleutels en trok aan de ramen. En dus weet ik niet of de expert van PB IN dit ook zo heeft gedaan vermits hij een dikke kras in het bad en de loszittende toilet bril niet had gezien.
Ik probeerde mij zo goed mogelijk te verdedigen tijdens de PB UIT maar opnieuw sprak de expert ( die de huisbaas aanstelde ) enkel Frans. Hij nam zelf de slechte kwaliteit van de foto’s uit de PB IN niet aan als duidelijk bewijs dat sommige beschadigingen reeds aanwezig waren voor we in het appartement trokken. Afgedrukte foto’s die wij zo ook hadden meegekregen met de PB IN.
Het straffe is dat ik mijn kopie van de PB IN aan de expert heb moeten afstaan omdat mijn huisbaas zijn kopie kwijt was. Dat ik die dag nog een vlucht had ben ik deze in alle drukte vergeten terug te vragen. Na verschillende mails naar mijn huisbaas en de expert met de vraag om de PB IN terug te bezorgen kreeg ik van mijn huisbaas het antwoord dat hij dit ging rechtzetten. Echter mijn PB IN nooit terug gezien.
Omdat ik wantrouwig werd gezien de expert van de PB OUT zich niet echt neutraal gedroeg en mij bijna dwong om te tekenen met "Lu et approuvé" tekende ik net onder die zin in het Nederlands "Onder voorbehoud van recht voor vertaling NL"
Ik heb hier en daar wat proberen op te zoeken en bevriende advocaten geraadpleegd betreffende de plaatsbeschrijving maar krijg hiervan tegen gestelde antwoorden waarvoor mijn volgende vragen:
- Klopt het omwille van onze twee opmerkingen per email dat dit geldig is als een akkoord zijn met de PB IN?
- Klopt het dat bij het aanstellen van een expert de huurder niet aanwezig moet zijn omdat de expert zijn onafhankelijk telt als bewijs? Ook al doet die zijn job niet volledig ten nadele van de huurders.
- Klopt het omdat wij het factuur betaalde voor de PB IN wij hierdoor ook onherroepelijk en onvoorwaardelijk akkoord gaan met de keuze van de expert?
- Klopt het omdat wij het factuur betaalde voor de PB IN wij hierdoor ook onherroepelijk en onvoorwaardelijk akkoord gaan met de keuze van de expert zonder daarvoor verder iets voor te tekenen?
- Voor de expert PB IN begon vroeg ik hem buiten of hij Nederlands sprak, hierop antwoorden hij nee en ging gewoon naar binnen. Had hij hier de plicht mij te adviseren dat ik ook de optie had om iemand anders aan te stellen?
Ik voel me erg benadeeld door de expert die de huisbaas aanstelde en gezien dit mijn eerste ervaring is met een expert wist ik niet goed wat te doen. Ik voel mij misbruikt door mijn vorige huisbaas.