Huurbaas jaagt met een leugen nieuwe huurder weg.

Carlo_J
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurbaas jaagt met een leugen nieuwe huurder weg.

#1 , 30 sep 2016 19:59

Wij hebben in ons huurcontract een clausule gezet dat indien wij vroeger dan 3 jaar willen vertrekken dat wij nieuwe huurders kunnen zoeken om ons contract over te nemen.
Wij zijn na 2 jaar huren vertrokken en hadden hiervoor nieuwe huurders gevonden die voor te beginnen één jaar wou huren.

De nieuwe huurders hebben met de huisbaas een eerste kennismaken gehad en werd daarna gevraagd of ze de volgende dag konden terugkomen met de nodige documenten.
De nieuwe huurders waren ook geïnteresseerd in een aantal meubels van ons die we konden schenken aan de nieuwe huurders. Wij hebben deze stukken voor hen achter gelaten op de dag van mijn vertrek en op de dag dat zij hun contract zouden tekenen.

Die zelfde dag ben ik naar het buitenland vertrokken naar mijn nieuwe woonst. En twee dagen later krijg ik een mail van mijn huisbaas dat het nieuwe koppel nooit meer is komen opdagen om het contract te komen tekenen.

Dit verbaasde mij sterk dat de nieuwe huurders niet kwamen opdagen en dus mail ik hen met de vraag wat er is misgelopen. Tenslotte had ik voor hen een aantal meubels achter gelaten.

Een aantal dagen later krijg ik van hen een email waarin ze verduidelijken dan ze wel degelijk zijn komen opdagen met de nodige documenten. Maar dat de huisbaas hen blijkbaar vertelde dat er herstellingswerken moesten gebeuren en dat hij niet precies wist wanneer het appartement terug bewoonbaar ging zijn. Ze hadden zelf blijkbaar de indruk dat de huisbaas hen afwimpelde. En gezien ze geen duidelijkheid kregen over de datum wanneer men kon intrekken heeft men besloten het appartement niet te nemen.

Hierdoor moet ik o.a. één maand huur betalen ( 1050€ ) als schade en voor het verwijderen van onze spullen wil men nu ook kosten aanrekenen.
Ik heb een sterk vermoede dat onze vorige huisbaas na de eerste kennismaking iemand anders heeft gevonden en bij deze zo nog eens 1050€ kon opstrijken.

Telt onze email als bewijs dat we wel degelijk nieuwe huurders hadden gevonden maar dat de huisbaas tegen ons gelogen heeft door te zeggen dat het koppel niet meer is komen opdagen.
Telt deze email als bewijs dat we ons contract hebben voldaan waardoor hij ons die 1050€ al niet kan aanrekenen?

Enige input is welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 30 sep 2016 20:13

Het is niet wettelijk dat een huurder een nieuwe huurder moet zoeken indien hij wil vertrekken. Opzegvergoeding was voor u slechts 1 maand huur
Verhuurder kan nog steeds zijn verbrekingsvergoeding aanrekenen indien hij dit wil, en als het mis loopt. Je had beter de wettelijke verbreking betaald en je was van alle miserie af.

Carlo_J
Topic Starter

#3 , 30 sep 2016 21:15

In Brussel is deze regeling zeer gebruikelijk, tenslotte waren wij dit ook zo overeen gekomen in het huur contract. Dus waarom niet, tenslotte is "slechts één maand huur" veel geld voor mij.

Bovenop die één maand huur vraagt hij ook een schade vergoeding van 1009€ ( dus 2059€ in totaal ) betreffende o.a. schade die reeds aanwezig was voor ons intrede.
Dit heb ik als een apart onderwerp beschreven, lees ( Plaatsbeschrijving: Uittredende expert neemt slechte kwaliteit van intredende PB niet aan ten voordele van verhuurder. )

Reclame

sloeberken

#4 , 30 sep 2016 22:44

Dergelijke clausule in huurcontract ( huurder zoekt nieuwe huurder) heeft weinig nut, tenslotte beslist de verhuurder aan wie hij verhuurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Carlo_J
Topic Starter

#5 , 30 sep 2016 23:35

Ja goed de huurder beslist aan wie hij wil verhuren en dit stond ook in het contract, dat hij de huurders moet goedkeuren. In Brussel met alle expats is dit een normale gang van zaken om huur contracten over te nemen. Mensen komen en gaan daar.

Hij laat de huurders de volgende dag terugkomen, dat is toch een teken dat hij eerst akkoord is gegaan met de keuze van de huurders.
En waarom lieg hij twee dagen later over de feit dat de huurders niet meer zijn terug gekomen. Hij misbruikt dit verhaal en misbruikt het feit dat wij vanuit buitenland moeilijker iets kunnen ondernemen. Volgens mij heeft hij tussendoor een andere kandidaat huurder over de vloer gekregen en misbruikt hji zijn leugen en daar verdient ie nog eens 1050€ aan ook.

mava105

#6 , 01 okt 2016 09:19

Het enige wat je kan doen is naar de VR trekken.

Terug naar “Huren”