dakwerken

tacha4
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

dakwerken

#1 , 27 sep 2016 17:52

Bij werken aan de daken van de woningen van buurman en mezelf werd een stelling geplaatst. Daarvoor werden 3 verankeringsgaten in mijn voorgevel geplaatst zonder mij dit vooraf te melden of te vragen. In de muur van buurman werden geen gaten geboord. Muur is reeds gerenoveerd dus geen lelijke boorgaten. Ik voel me daardoor beetje misleid door buurman (zelf bouwvakker geweest). Ik zou het normaal gevonden hebben dat dit in overleg werd besproken zodat de boorgaten over de beide voorgevels konden worden verspreid en niet enkel op mijn meest zichtbare deel. De buurman steekt het op de dokwerker maar naaf mijn gevoel wou hij zijn muur mooi houden. Graag jullie mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 27 sep 2016 19:54

Die gaten staan er niet zomaar. Ze worden gemaakt op plaatsen waar de stelling kan omvallen; vandaar die verankeringen. Ze staan ook juist achter of in de onmiddellijke buurt van een opgaande steun van de stelling. Je kan die niet zomaar lukraak boren. Stellingbouwer is verantwoordelijk bij ongevallen met zijn stelling, en zal al helemaal geen verankering weglaten omdat het u niet bevalt op die plaats.
Die gaten worden naderhand opgevuld en zijn zo goed als onzichtbaar na uitvoering van de werken, en al helemaal niet meer van op de begane grond..

tacha4
Topic Starter

#3 , 27 sep 2016 22:25

Er zijn 5 opgaande steunen. 2 aan buurman muur, 1 midden en terug 2 aan mijn muur. Beide muren zijn gelijk in lengte. In mijn muur werden onder/boven elkaar 3 gaten geboord voor 1 verankering. De stelling werd wat aangepast zodat op een vastere plaats kon worden geboord. Linker opgaande steun werd bij de buurman verankerd, de 2 meest rechtse steunen aan mijn muur. Het ganse middenstuk van de stelling werd dus niet verankerd; toevallig? Aan de achterkant had buur ook een stelling nodig aan zijn muur doch daar werd in mijn muur geboord met 2 gebarsten stenen tot gevolg ... toevallig ... Dit is misschien kinderachtig van mijn kant maar buur heeft met zijn verbouwigen al meerdere keren schade berokkend aan mijn kant zonder deze te herstellen. Ooit wordt men het beu ...

Reclame

mava105

#4 , 28 sep 2016 11:03

Stuur hem een AS en vraag herstelling van de gebarsten stenen. Heb recent ook mijn dak vernieuwd. Stelling werd enkel aan de beiden uiteinden gezekerd, en niet in het midden. In totaal maar 2 gaten dus van diameter 15mm in de voeg, en naderhand mooi gedicht met cement in dezelfde kleur (ongeveer toch) als de andere voegen. Van op de begane grond niet waar te nemen.

Masty

#5 , 29 sep 2016 11:52

Ik heb 14 jaar als dakwerker gewerkt, talloze stellingen geplaatst en deze misschien 2 keer bij de buren moeten verankeren.
Dit doe je niet zonder toestemming van de buren te vragen en alleen als het echt niet anders kan.
De situatie die zich bij u voordoet getuigt van weing respect naar uw eigendom toe.
Eis dat dit gerepareerd of vergoed word.

waterproof

#6 , 01 okt 2016 16:52

Die gaten staan er niet zomaar. Ze worden gemaakt op plaatsen waar de stelling kan omvallen; vandaar die verankeringen. Ze staan ook juist achter of in de onmiddellijke buurt van een opgaande steun van de stelling. Je kan die niet zomaar lukraak boren. Stellingbouwer is verantwoordelijk bij ongevallen met zijn stelling, en zal al helemaal geen verankering weglaten omdat het u niet bevalt op die plaats.
Die gaten worden naderhand opgevuld en zijn zo goed als onzichtbaar na uitvoering van de werken, en al helemaal niet meer van op de begane grond..
Dus voor u moet het zomaar kunnen dat er gaten in de muur van een buurman geboord worden, zonder vraag vooraf? Hallo

mava105

#7 , 01 okt 2016 17:18

[quote="waterproof
Dus voor u moet het zomaar kunnen dat er gaten in de muur van een buurman geboord worden, zonder vraag vooraf? Hallo[/quote]
Waar heb ik ergens gezegd dat ze geen toestemming hoeven vragen? Ik heb enkel gezegd dat deze verankeringen meer dan waarschijnlijk noodzakelijk zijn om de stelling veilig te maken. .

Terug naar “Aanneming”