Hij staat al jaren onder begeleiding van CLB en heeft daar verschillende speciale begeleidingsprojecten gedaan. Maar telkens weet hij de antwoorden te geven die de hulpverleners willen horen en maakt hij een hoop afspraken en beloften waar hij zich niet aanhoudt. We hebben vorig jaar een psycholoog gezocht maar na 2 gesprekken heeft hij dit ook zelf stop gezet. Hij is dan in juni gestart met een project via VDAB voor ongeschoolde jongeren maar daar gezegd dat hij ging studeren zodat hij ook daar weer mocht stoppen. Iedere hulp die hem aangeboden wordt, stopt hij dus zelf. We hebben hem altijd ondersteund, mee gebabbeld en proberen te motiveren/helpen en goed gedrag te belonen. Maar ik heb de indruk dat hij van onze hulp profiteert en geen hulp wil of eigen initiatief neemt omdat dit in zijn ogen niet nodig is omdat wij er toch altijd zijn als backup.
Losa, ik vermoedde al zoiets. Zoals gezegd, ken ik je zoon niet en wil ik niets onterecht suggereren, maar is hij al getest op een ontwikkelingsstoornis? Wat je beschrijft, is een redelijk typisch patroon bij een stoornis die onder de radar is gebleven.
Zou kunnen, want kan natuurlijk aan veel andere zaken liggen.
Mss denk je dat de leerkrachten, het clb of de psycholoog het wel al zouden hebben opgemerkt als er zo'n probleem was, maar dat is zelden of nooit het geval. Ook dat je zoon tot 's nachts achter de pc zit, zou daar bij passen. Heeft hij daarbuiten nog andere zaken waar hij mee bezig is? Komt hij buiten en heeft hij sociale contacten? Hoe is hij in de omgang?
Nu in elk geval, of hij een stoornis heeft of niet, je moet er bewust aan werken om de verantwoordelijkheid voor zijn opleiding en toekomst vanaf nu resoluut bij je zoon zelf te leggen. Ik weet dat je er wakker van ligt, want je schrijft dat jullie ten einde raad zijn omdat hij zijn toekomst vergooit. Maar probeer daar wat afstand van te nemen en je voor te houden dat hij nog jong genoeg is en dat op die leeftijd niets zo definitief is.
Je schrijft dat jullie hem altijd hebben gemotiveerd, goed (studie)gedrag hebben beloond, dat je met hem naar infodagen gaat, zijn vervoer regelt, enz. Van die situatie moet je echt weg. Het mag niet meer zo zijn, dat jullie in feite alles regelen en hij dan degene is die daar pfft tegen kan zeggen.
De motivatie en het initiatief moeten bij hemzelf komen te liggen. Wss denk je: makkelijker gezegd dan gedaan, zeker na alles wat jullie al hebben geprobeerd. Maar het is al een begin als je daar een andere houding in aanneemt, waardoor je er het probleem van je zoon van maakt i.p.v. dat van jullie. Laat hem gerust in de praktijk en bij andere gelegenheden merken dat hij voortaan zijn eigen boontjes moet beginnen doppen. Laat gerust wat zaken fout lopen zonder dat je nog ingrijpt. Laat hem de gevolgen zelf ondervinden. Zie ook de suggesties van Eylis:
enkel het noodzakelijke aanschaffen, maar geen extra's en weinig geld om zelf te besteden.