woning halfopen vergund op de perceelsgrens

Meeboo
Topic Starter

woning halfopen vergund op de perceelsgrens

#1 , 23 sep 2016 11:30

Graag jullie mening

onze woning is volgens het kadaster vergund als half open bebouwing. Echter staat de halfopen muur vlak op de perceelsgrens.

Nu is er een openbaar onderzoek lopende voor het bouwen van nieuwe woningen tegen onze gevel. Ik heb hier dan ook bezwaar tegen ingediend.

Dient er geen afstand gehouden te worden tussen een half open bebouwing en een volgende ? Wat is de minimum afstand. bedoeling is niet om tegen ons husi te bouwen maar te werken met een spouw van 15 cm en dan een volledig nieuwe muur te bouwen. Weliswaar zal de woning dan een gesloten bebouwing hebben.
Kan het feit dat deze woning op de perceelsgrens staat hier iets aan veranderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2016 12:17

Halfopen wil zeggen dat de woningen 2 aan 2 staan. Buurman zal dus pal tegen uw woning mogen bouwen. De muur op de perceelgrens wordt dan gemeenschappelijk en buur zal de helft moeten overnemen.

Meeboo
Topic Starter

#3 , 23 sep 2016 12:23

ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.

aan onze linkse zijde hebben we reeds een buur. het is aan de rechtse zijde dat ze willen aanbouwen. Deze zijde staat ook op de perceelsgrens en is volgens dienst stedenbouw vergund als half open. Deze half open muur is ook volledig afgewerkt en is geen gemene muur.

Reclame

mava105

#4 , 23 sep 2016 12:29

Zijn er in die muur ramen of deuren? Is hij afgewerkt in gevelsteen?
Een halfopen bebouwing kan ook een reeks van 3 of 4 huizen zijn.

Meeboo
Topic Starter

#5 , 23 sep 2016 12:40

de open muur is afgewerkt in crepie gevelsteen. het betreft eigenlijk een "blok" van 8 woningen waarvan onze het laatste in de rij is. De eerste en laatste woning zijn vergund als half open.

de vraag blijft of hier mag tegenaan gebouwd worden indien het vergund is als half open.

ook al staat die woning tot op de perceelsgrens.

giserke

#6 , 23 sep 2016 13:58

Je zal de bouw voorschriften moeten opvragen bij de gemeente. In principe kun je geen volle muur op een perceelsgrens tussen 2 eigendommen bouwen en eisen dat er niet wordt tegen gebouwd.

Meeboo
Topic Starter

#7 , 23 sep 2016 15:04

ook niet als deze muur vergund werd als half open?

want dat is wat er volgens stedenbouw aan de hand is.

asperger

#8 , 23 sep 2016 19:15

Neen.
Enkel een gemene muur mag op de scheiding staan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Meeboo
Topic Starter

#9 , 23 sep 2016 20:25

Tja. En toch zegt de stedenbouwkundige dienst van onze stad dat onze woning half open vergund is en dat onze muur geen gemene muur is.

Dus er tegen aan bouwen kan niet. Rest de vraag of ze er langs kunnen bouwen zonder verankering in onze muur en dus met een spouw.

Of moeten ze er zowizo x aantal afstand van af blijven omdat het half open vergund is

mava105

#10 , 24 sep 2016 08:36

Bij een normale muur op zijn normale plaats mag de buur erlangs bouwen zonder zich te verankeren in uw muur en mits het laten van een minimale spouw (1 cm)
Mogelijks staat uw muur verkeerd, en staat hij pal op de scheiding, terwijl hij eigenlijk juist voor de scheiding diende te staan. Foutje van uw aannemer.

Meeboo
Topic Starter

#11 , 24 sep 2016 10:08

Bedankt mava

Mag de buur dit ook als stedenbouw de woning vergund heeft als half open?

Moet er dan niet altijd een bepaalde afstand gehouden worden van mijn woning?

Foutje van de aannemer zeg je. Kan ik hem daarvoor aansprakelijk stellen?

Bedankt

mava105

#12 , 24 sep 2016 11:58

De tijd dat er een afstand tussen 2 woningen moest worden gelaten is al lang voorbij. Vroeger werd wel eens 50 cm afstand bewaard, maar die strook grond is verloren voor iedereen en niet te onderhouden. Dus gewoon tegen bouwen of 3 meter afstand laten.
Ben je al eens gaan horen bij stedenbouw zelf? Je komt hier steeds maar weer op de proppen met de term "half open bebouwing" maar wat schrijven de stedenbouwkundige voorschriften juist voor? Dat kunnen wij hier niet rieken.
Uit uw uitleg valt enkel op te maken dat de scheidingsmuur pal op de scheiding staat. Wat zegt uw architect? Hoe oud is de woning?

giserke

#13 , 24 sep 2016 22:20

Laat me toe te stellen dat ik TS weinig geloof wat hier geschreven staat.
Om te beginnen als je bouwt tot op de perceelgrens, is het om de buur er tegen te laten bouwen.
Niemand zal toelaten dat een buurman bouwt tot tegen de perceelgrens waardoor hij zelf niet meer kan bouwen, want dit is wat TS hier schrijft. Dat betekend dat de grond van de buurman zo goed als waardeloos geworden is want hij kan technisch gezien geen woning meer bouwen op zijn grond.
Alleen daarom al geloof ik TS niet.

Er moet ook stedenbouwkundig gezien onderscheid worden gemaakt 'koppelbouw toegestaan' en 'zone voor koppelbouw'. Dit eerste kan dienen voor koppelbouw, dat 2de is bestemt voor koppelbouw. Ik vermoed dat TS in de eerste situatie zit. Maar gezien de betrokken woning tot aan de perceelgrens werd gebouwd kan hier van een half open bebouwing geen sprake meer zijn.

Meeboo
Topic Starter

#14 , 26 sep 2016 08:47

Wel, morgen heb ik een afspraak bij stedenbouw op de gemeente. Ik kan alleen maar zeggen dat de bouwaanvraag van de buren een negatief advies heeft gekregen net omdat er tegen mijn huis zou gebouwd worden. Ik heb dan ook van hen (stedenbouw) te horen gekregen dat mijn woning, ondanks dat ze op de perceelgrens staat, vergund werd als half open.

Ik zal morgen wel een update posten.

giserke

#15 , 26 sep 2016 09:46

De rechtbank veegt de vloer met die gemeente als dit waar is. Bouwen op de perceelsgrens met een volle muur waarbij een buur niet meer kan bouwen kan stedenbouwkundig gezien niet. In geen enkele gemeente.

Terug naar “Aanneming”