Samenwoningsverklaring en erfenis

iks
Topic Starter

Samenwoningsverklaring en erfenis

#1 , 23 nov 2008 16:25

Ik heb een vraag over erfenis. Ik woon FEITELIJK samen met mijn vriend in mijn woning. Wij zijn op hetzelfde adres gedomiciliëerd. Een samenlevingscontract willen we voorlopig niet , maar toch wil ik dat mijn vriend alles zal erven mocht ik overlijden.
Ik ben een tijdje geleden bij een notaris info gaan inwinnen. Enigzins verward heb ik zijn kantoor verlaten.
Een beding van aanwas behoorde niet tot de mogelijkheid: de woning is mijn eigendom; alleen als we deze samen hadden gekocht, kon dit.
De notaris stelde voor om op het gemeentehuis een "samenwoningsverklaring " af te halen. Hiermee is reeds het vruchtgebruik voor mijn woning voor mijn vriend veiliggesteld. Vervolgens kan ik bij de notaris een testament laten opstellen, zodat mijn vriend alles zal erven. Mijn vader en zus ( mijn moeder en mijn broer zijn overleden) worden op deze manier als wettelijke erfgenamen uitgeschakeld. Klopt deze info ? Welke successierechten betaalt mijn vriend in zulks geval ?
Kan ik met een "samenwoningsverklaring " zowel roerende als onroerende goederen in het testament opnemen ?

Nog iets:wij hebben één bankrekening, zowel zijn loon als het mijne wordt hierop gestort en via die bankrekening betalen we ALLE rekeningen. Wat gebeurt er als één van ons overlijdt ?

Iemand ervaring hiermee ? Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Ik ga zo snel mogelijk deze kwestie regelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 nov 2008 18:37

Inderdaad, het eerste wat je nu moet doen is u laten registreren op het gemeentehuis als 'wettelijk samenwonenden', misschien als opstap naar een huwelijk ( wat toch uiteindelijk aan te raden is).
Als wettelijk samenwonenden erf je automatisch van mekaar het vruchtgebruik van de gezamenlijke gezinswoning: dwz. uw vriend kan steeds blijven wonen. Via testament kan je dit uitbreiden naar het ganse vermogen , wederzijds, voor zowel roerende als onroerende goederen. Door zo'n testament - als wettelijk samenwonenden- kun je zo je vader uitschakelen als erfgenaam, wat niet kan als feitelijk samenwonende.
Samenwonenden leven in een soort scheiding van goederen , dwz. inkomsten behoren tot het eigen vermogen. Indien jullie slechts een gezamenlijke bankrekening hebben wordt dit een tegoed in onverdeeldheid , zodat ieder de helft daarvan bekomt. Bij overlijden van één van U beiden wordt de rekening tijdelijk geblokkeerd tot de erefenisdokumenten zijn voorgelegd.
Wettelijk samenwonenden betalen volgende successierechten :
schijf 0 - 50.000 € : 3 %
50 - 250.000 € = 9 %
boven 250.000 € : 27 % , voor roerend en onroerende goederen apart.
Ik raad aan een aparte spaarrekening te openen op ieders naam , zodat die gelden van ieder afdzonderlijk zijn.
Weet dat een kind van U, al dan niet van uw vriend , voorrang zal krijgen in uw erfenis op uw vriend. Indien het zover komt moet je uw testament aanpassen.
Na uw verklaring van samenwoonst heeft één en ander direkt uitwerking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

iks
Topic Starter

#3 , 24 nov 2008 17:48

Ik heb geïnformeerd bij het gemeentehuis. Een samenwoningsverklaring kunnen we gaan afhalen. We moeten ons dan beiden aanmelden.
Zijn we dan WETTELIJK samenwonend ?
Wat verandert er fiscaal ? Gescheiden belastingsbrieven of slechts één gemeenschappelijk in de toekomst ?

Een samenwoningscontract is iets anders ?

Reclame

future

#4 , 24 nov 2008 17:49

Fiscaal is wettelijk samenwonen veel nadeliger dan feitelijk samenwonen. Je wordt dan niet meer apart belast

wanton

#5 , 24 nov 2008 18:14

Indien je U nog voor nieuwjaar laat registreren ben je wettelijk samenwonend per 1/1/2009. Vanaf 2010 krijg je dan maar één belastingbrief meer. Sinds de fiscale decumul van enkele jaren geleden is het resultaat uiteindelijk hetzelfde , of je nu feitelijk of wettelijk samenwonend bent.
Gezien de andere vragen en problemen in jullie geval is 'wettelijk samenwonen' zeker aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”