Sportwagen aankopen via vennootschap of niet ?

SomTingWong
Topic Starter

Sportwagen aankopen via vennootschap of niet ?

#1 , 21 sep 2016 10:19

Stel ik koop een wagen +120k, 224 CO2, 512 pk.
Volgens een online berekening komt dat neer op +20k VAA per jaar !
Klopt het dat ik privé hier voor 50% op belast zal worden ?

Kan ik dan niet veel beter privé kopen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland

#2 , 21 sep 2016 10:29

Laat het een keer door je boekhouder uitrekenen, maar normaal gezien gaat het inderdaad goedkoper uitkomen om de wagen privé aan te kopen en dan aan de vennootschap een kilometervergoeding aan te rekenen.

Fortuin

#3 , 21 sep 2016 12:16

Moest je geen zin hebben in de hele administratie van kilometers is een roerende verhuur aan je vennootschap ook een optie.

Reclame

Roeland

#4 , 21 sep 2016 13:41

Roerende verhuur heeft wel een hoger risico op miserie met de fiscus. Niet dat het persé fout is, maar bij de fiscus zijn ze er geen fan van en gaan ze hun best doen om het je lastig te maken ;)

Fortuin

#5 , 21 sep 2016 16:01

Roerende verhuur heeft wel een hoger risico op miserie met de fiscus. Niet dat het persé fout is, maar bij de fiscus zijn ze er geen fan van en gaan ze hun best doen om het je lastig te maken ;)
Ja? Het fiscaal resultaat komt het toch op hetzelfde neer ongeveer, niet? Persoonlijk vind ik een roerende verhuur makkelijker, vooral omdat je minder administratie dient bij te houden. Ook nog niet echt problemen met gehad. Heb wel al een paar keer een vonnis zien passeren waar men het attractiebeginsel bovenhaalde, maar op zich acht ik de kans niet reëel dat ze het daarmee gaan winnen.

Roeland

#6 , 21 sep 2016 16:05

Ze kunnen er inderdaad niet veel mee winnen, maar tegen dat de uitspraak er is ben je weer ettelijke maanden/jaren en veel advocatenkosten verder... Vandaar dat ik zeg dat het niet persé fout is, maar ze zien het niet graag.

kilometervergoeding aanrekenen is meer administratieve rompslomp maar minder gecontesteerd.

Beide zijn valabele opties, alleen moet je bij roerende verhuur wat meer risico incalculeren.

SomTingWong
Topic Starter

#7 , 21 sep 2016 18:09

thx voor de reacties.

Een kilometervergoeding lijkt me het beste dan indd. Ik heb de fiscus in 20 jaar nt op mijn dak gehad en dat wil ik ook zo houden, niet dat ik iets te verbergen heb (dienstensector) maar dat gaat slecht zijn voor mijn bloeddruk.

basejumper

#8 , 22 sep 2016 19:19

SomeTingWong of Some Thing Wrong?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”