Webshop - Belastingen (Aftrekbare kosten)

Efsane 66
Topic Starter

Webshop - Belastingen (Aftrekbare kosten)

#1 , 20 sep 2016 08:36

Beste,

Ik heb onlangs een webshop opgestart. Nu zou ik graag willen weten welke aftrekbare kosten ik kan inzetten in de personenbelasting.

Woon nog bij mijn ouders (even ter detail)

Gsm-abonnement (100%?)
Internet + telefonie abonnement (Staat op de naam van mijn vader)
Auto kosten? (75% van de kosten? Welke (verzekering, tank..)?
Restaurantkosten (69% ? kastickets + betaling via de bank van onderneming voldoende?)
Hosting (factuur)
Inschrijving bij de KBO (factuur)

Zijn er nog dingen die ik kan aftrekken als beroepskosten?

Alvast bedankt,

Efsane

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2016 08:44

Hier vind je de meeste aftrekbare kosten

http://www.mesotten.be/aftrekbare_kosten.htm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Efsane 66
Topic Starter

#3 , 20 sep 2016 09:28

Ja over de aftrekbare kosten heb ik wel genoeg achtergrond informatie.

Moet er op de factuur (gsmabo bv.) het ondernemingsnummer staan?

En omdat ik bij mijn ouders nog woon, vroeg ik me af of ik kosten zoals internet (staat op de naam van mijn vader) in kosten kon nemen.

Restaurantkosten bijvoorbeeld, mogen het gewone kastickets zijn (betaald via de bank van de onderneming) of per se facturen?

Reclame

Efsane 66
Topic Starter

#4 , 20 sep 2016 09:31

En ik heb geopteerd voor de vrijstellingsregel. Stel dat ik een factuur incl. aftrekbare btw krijg.

Aangezien ik dat niet kan terugvragen, moet dat dan exclusief btw aangegeven worden in de personenbelasting ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2016 11:46

Heb je wel je bedrijfsbeheer ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Efsane 66
Topic Starter

#6 , 22 sep 2016 16:47

Yep anders had ik die niet kunnen openen he :)

basejumper

#7 , 22 sep 2016 18:43

Efsane

Retorische vraag van Denlowie geeft eigenlijk aan dat je vraagstelling getuigt van bitter weinig basiskennis terzake. ik raad je aan een degelijke boekhouder onder de arm te nemen.
Basis bvb : het is uiteraard evident dat een factuur op iemands anders naam (je vader) niet in jouw boekhouding kan in mindering gebracht worden. Alle andere kosten : enkel het beroepsmatig deel is aftrekbaar. In beginsel te bewijzen, anders in afspraak met je controleur. Bvb gsm rekening : je privé gesprekken zijn uiteraard niet aftrekbaar. Voor wagen idem. Als je die ook privé gebruikt zal je een correcte omdeling moeten maken tussen je privé gebruik en professioneel gebruik. Alle andere kosten (onderhoud, verzekering, brandstof...) dienen via dezelfde verdeelsleutel omgerekend te worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”