Opzegvergoeding Mobistar

jan jehoul
Topic Starter

Opzegvergoeding Mobistar

#1 , 20 nov 2008 16:31

Beste,

Graag had ik advies gehad over volgend probleem:
Ik heb gedurende enkele jaren een abonnement gehad bij Mobistar, enkele maanden geleden stapte ik over naar Proximus.
Van Mobistar kreeg ik een factuur van 150€ opzegvergoeding omdat ze beweerden dat ik een contract had van 24 maanden. Na kontakt met hun genomen te hebben blijkt inderdaad dat op de faktuur van juli 2007 een vermelding op de achterkant stond dat ik ineens een abonnement had van juli 2007 tot juli 2009 (met als voordeel gratisbeleenheden). Dit echter zonder dat ik daar ooit om gevraagd heb. Omdat deze boodschap mij destijds niet opgevallen is en ik de factuur gewoon betaald heb, zegt Mobistar mij nu dat ik instemde met hun contract en ben hun dus een schadevergoeding schuldig.

Mijn vraag is: kan Mobistar dit zomaar doen? Volgens mij is dit op bedriegelijke wijze mensen een verbintenis opdringen die ze niet willen...
wie leest er namelijk de letters op de achterkant van een factuur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 nov 2008 10:28

‘...blijkt inderdaad dat op de faktuur van juli 2007 een vermelding op de achterkant stond dat ik ineens een abonnement had van juli 2007 tot juli 2009 (met als voordeel gratisbeleenheden).’ is geen VERLENGING vermits het lopende contract niet ten einde was.

Het is dus een nieuw contract waarvoor uw TOESTEMMING vereist was.

‘De toestemming van een partij in een overeenkomst kan in de regel hetzij uitdrukkelijk hetzij stilzwijgend tot uiting komen‘(Cass. 17 oktober 1975,Arr.Cass. 1976,224-225).

Het enkele aanvaarden van gratisbeleenheden is mijns inziens geen stilzwijgende aanvaarding van het nieuwe contract.

‘Wanneer in de door een contractpartij onderschreven tekst geen enkele verwijzing is terug te vinden naar de tekst van de algemene voorwaarden,die op de achterzijde zijn afgedrukt,bewijst de partij die ze heeft bedongen niet dat deze algemene voorwaarden deel uitmaken van de overeenkomst. De loutere mogelijkheid voor een contractpartij om van de algemene voorwaarden kennis te nemen vóór het sluiten van de overeenkomst,volstaat niet tot bewijs van de aanvaarding ervan‘[Brussel 3 december 2001(N.R.G. t. R.V.S.),R.W.2004-05,627-630].

Het betalen van een factuur houdt dan ook geen aanvaarding in van een aanbod op de achterkant van die factuur,waarnaar bovendien op de voorzijde niet verwezen werd.

Betwist aangetekend die aanvaarding en leg bij afwijzing klacht neer bij http://www.ombudsmantelecom.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”