autorijschool instructeur: wat mag en wat niet?

Blaatpraat

Re: autorijschool instructeur: wat mag en wat niet?

#16 , 15 sep 2016 11:11

Klinkt inderdaad logisch, want zelfs een voorlopig rijbewijs is niet verplicht als je met de rijschool samenwerkt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
erika2222
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 sep 2016 18:48

hallo iedereen,
het probleem is nog lang niet van de baan :evil: Het is om van te huilen
dus hier het gevolg in 20 uur les geven:
Het begint zo: ik wil mijn zoon inschrijven in juli om zo op zijn 18e (september) zijn tijdelijk rijbewijs te halen. (ik heb dertig jaar geleden ook zo les gevolgd door ongeveer 4 uur per week te nemen) dus 20 uur les is ongeveer 5 weken rijden. De rijschool vertelt mij het volgende: dat gaat zo niet. hij moet die 20 uur in twee weken tijd nemen en rijden bijna elke dag. Hij begint dus te rijden in september 10 uur per week. maar nu zijn die 20 uur voorbij en dit zijn de gevolgen:
- instructeur stopt met hem bij eerste lessen voor "boodschappen": gebeurd 2 keer
- instructeur begint om 16u15 ipv 16 uur met les geven en stopt vroeger;
- bij elke les: bellen met gsm
- tijdens de lessen zegt de instructeur niets over de fouten die mijn zoon maakt maar pas erna (hoe kan hij zo leren rijden???) dus hij laat mijn zoon de fouten maken;
- geen les over de "knoppen" in auto van licht, mistlampen, spiegels, ruitenwissers...(hij weet het nog steeds niet)
- geen enkele manoeuver (parking) oups :?: :?:
wat zeggen jullie daarvan mannen????
wat te doen?
onaanvaardbaar

-

erika2222
Topic Starter

#18 , 17 sep 2016 18:52

hallo,
gelieve het vervolg te lezen bij mijn andere post (over die autorijschool)
na 20 uur kan mijn zoon nog steeds niet rijden: alles werd in het werk gesteld om na 20 uur nog bijkomende lessen te volgen)
niet alles werd hem uitgelegd en geen les over parkeren!!
dus geen tijdelijke rijbewijs
schande :evil:

Reclame

jef007

#19 , 17 sep 2016 19:47

stap dan toch naar de directie van die autorijschool en neem contact met Ministerie van Verkeer ( of hoe dat tegenwoordig)

denlowie

#20 , 17 sep 2016 19:54

In Belgie is de rijschool normaal niet verplicht, leer je zoon zelf rijden, wat men zelf doet , doet men beter !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus

#21 , 18 sep 2016 13:07

Je bedoelt: de fouten die je zelf maakt kan je ook aan je kinderen aanleren?

De vrije rijopleiding is zonder meer een aanfluiting van alle inspanningen die worden geleverd om ons verkeer veiliger te maken.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21

#22 , 19 sep 2016 08:44

Je bedoelt: de fouten die je zelf maakt kan je ook aan je kinderen aanleren?

De vrije rijopleiding is zonder meer een aanfluiting van alle inspanningen die worden geleverd om ons verkeer veiliger te maken.
Tja, tenzij je met een instructeur te maken hebt zoals in dit topic. Geen idee of de vrije rijopleiding dan zoveel slechter is... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#23 , 19 sep 2016 09:30

Ben jij zeker dat die ook pedalen had? Moet een dergelijke wagen nog zien. Bij mijn eigen rijles 50 jaar geleden als deze van mijn 2 kinderen (20 jaar geleden) waren en alvast geen pedalen voor de begeleider. Hij had hooguit 1 of 2 supplementaire achteruitkijkspiegeltjes. Was nochtans een grote erkende rijschool met minstens 15 leswagens.
Rijles 50 jaar geleden? Was dat niet den tijd dat je uw rijbewijs kreeg bij het koppen van een pak koffie en alles kon aanvinken waarmee je wilde rijden? :mrgreen:

giserke

#24 , 19 sep 2016 09:31

Wat "zwart schaap" betreft: uiteindelijk is het een "onafhankelijke" examinator die zal bepalen of de zoon van de topic stater al dan niet zijn rijbewijs krijgt. De autorijschool kan daar zo goed als geen enkele invloed op uitoefenen. Geen idee welke formule van lesgeven er gebruikt wordt. Als er nog een "stageperiode" volgt met een eigen begeleider (vader / moeder /...) dan is die stageperiode véél belangrijker dan de lessen, om aan uw rijbewijs te geraken. Het is in die stageperiode dat het rijgedrag / verkeersinzicht / enz... moet getraind worden. En zelfs dan nog. Toen ik geslaagd was voor mijn rijbewijs, kon ik zeker nog niet deftig rijden, als ik daar nu op terugkijk. Ondertussen rij ik meer dan 15 jaar (en vrij veel kilometers) en durf ik toch stellen dat ik een veilige, defensieve chauffeur ben. Nog nooit betrokken geweest in een ongeval (wel al een héél pak ongevallen vermeden door vooruitziend te zijn en in te schatten wat voor idiote maneuvers bepaalde chauffeurs weer zullen uitvoeren) en tot nu toe maar één snelheidsovertreding (gecorrigeerd 72 waar ik 70 mocht), en één parkeerretributie op de teller.
Het probleem is dat die mannen elkaar maar al te goed kennen. Examinator en rij instructeur zijn 2 handen op 1 buik. De een geeft de ander werk.

giserke

#25 , 19 sep 2016 09:37

Bevestigen zal de TS moeten doen, maar er bestaan zo'n wagens.
De VAB rijdt alvast met zo'n wagens.
Ook zit er een audiosysteem aan de rechtse pedalen zodat de examinator weet wanneer de instructeur deze zou gebruiken.
In mijn tijd had die ook pedalen, maar geen audiosysteem. Ik weet nog goed tijdens mijn examen dat hij geregeld gas bij haf als ik te traag de weg opreed, en remde als ik te snel begon te rijden tijdens mijn examen.

denlowie

#26 , 19 sep 2016 09:41

Wat betreft u kinderen en kleinkinderen leren rijden geen probleem, maar men zou eerst een test moeten afleggen, want inderdaad er zijn zeer veel mensen die niet perfect kunnen rijden, mijn inwonende zoon heeft een brevet van rijinstructeur en wij rijden veel te samen en hij let enorm op de andere weggebruikers wat ze verkeerd doen, heb zelf 3 maanden zijn proef persoon geweest in zijn opleiding.
Hij oefent dit niet meer uit, word te slecht betaald voor je verantwoordelijkheid dat men heeft, +/- 1500 a 1600€ net per maand.

denlowie

#27 , 19 sep 2016 09:42

In de jaren 50 had men zelfs twee sturen !!

giserke

#28 , 19 sep 2016 17:40

In ieder geval, leren aan uw ouders: niet de beste keuze als je geen ambras wil hebben :)

Gebruiker21

#29 , 20 sep 2016 09:24

In de jaren 50 had men zelfs twee sturen !!
En de auto ging dan de kant op van diegene die het hardste aan het stuur trok? ;-). De servo bestond toen nog niet, neem ik aan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#30 , 20 sep 2016 09:28

Ja ik heb dit nog gezien al kind en het was van de Brugse rijschool en ik heb nog van deze school nog een cursusboek van 1941

Terug naar “Consumenten Koop”