Tja, tenzij je met een instructeur te maken hebt zoals in dit topic. Geen idee of de vrije rijopleiding dan zoveel slechter is...Je bedoelt: de fouten die je zelf maakt kan je ook aan je kinderen aanleren?
De vrije rijopleiding is zonder meer een aanfluiting van alle inspanningen die worden geleverd om ons verkeer veiliger te maken.
Rijles 50 jaar geleden? Was dat niet den tijd dat je uw rijbewijs kreeg bij het koppen van een pak koffie en alles kon aanvinken waarmee je wilde rijden?Ben jij zeker dat die ook pedalen had? Moet een dergelijke wagen nog zien. Bij mijn eigen rijles 50 jaar geleden als deze van mijn 2 kinderen (20 jaar geleden) waren en alvast geen pedalen voor de begeleider. Hij had hooguit 1 of 2 supplementaire achteruitkijkspiegeltjes. Was nochtans een grote erkende rijschool met minstens 15 leswagens.
Het probleem is dat die mannen elkaar maar al te goed kennen. Examinator en rij instructeur zijn 2 handen op 1 buik. De een geeft de ander werk.Wat "zwart schaap" betreft: uiteindelijk is het een "onafhankelijke" examinator die zal bepalen of de zoon van de topic stater al dan niet zijn rijbewijs krijgt. De autorijschool kan daar zo goed als geen enkele invloed op uitoefenen. Geen idee welke formule van lesgeven er gebruikt wordt. Als er nog een "stageperiode" volgt met een eigen begeleider (vader / moeder /...) dan is die stageperiode véél belangrijker dan de lessen, om aan uw rijbewijs te geraken. Het is in die stageperiode dat het rijgedrag / verkeersinzicht / enz... moet getraind worden. En zelfs dan nog. Toen ik geslaagd was voor mijn rijbewijs, kon ik zeker nog niet deftig rijden, als ik daar nu op terugkijk. Ondertussen rij ik meer dan 15 jaar (en vrij veel kilometers) en durf ik toch stellen dat ik een veilige, defensieve chauffeur ben. Nog nooit betrokken geweest in een ongeval (wel al een héél pak ongevallen vermeden door vooruitziend te zijn en in te schatten wat voor idiote maneuvers bepaalde chauffeurs weer zullen uitvoeren) en tot nu toe maar één snelheidsovertreding (gecorrigeerd 72 waar ik 70 mocht), en één parkeerretributie op de teller.
In mijn tijd had die ook pedalen, maar geen audiosysteem. Ik weet nog goed tijdens mijn examen dat hij geregeld gas bij haf als ik te traag de weg opreed, en remde als ik te snel begon te rijden tijdens mijn examen.Bevestigen zal de TS moeten doen, maar er bestaan zo'n wagens.
De VAB rijdt alvast met zo'n wagens.
Ook zit er een audiosysteem aan de rechtse pedalen zodat de examinator weet wanneer de instructeur deze zou gebruiken.
En de auto ging dan de kant op van diegene die het hardste aan het stuur trok?In de jaren 50 had men zelfs twee sturen !!