50 km/h te hard op autosnelweg

Marriot
Topic Starter

50 km/h te hard op autosnelweg

#1 , 16 sep 2016 09:05

Beste Leden,

Ik ben 2 weken geleden geflitst geweest op de autosnelweg.
Dit tegen een snelheid van 128 km/h waar ik maar 70 km/h mocht rijden. Later gecorrigeerd naar 120 km/h.
Het was op een zaterdag om 05h30 's morgens.
De reden waarom men maar 70 km/h mocht rijden is, omdat er werkzaamheden waren.

Ik heb naar de politie van Charleroi gebeld en ze wisten me te vertellen dat dit naar parket gaat.
Hoogstwaarschijnlijk zal ik dit mogen gaan uitleggen aan de rechter.

Gemeten snelheid -> 128km/h
Na correctie -> 120 km/h
Maximale toegelaten snelheid -> 70 kmh
Dus 50 km/h te hard. Dit vind ik, al zeg ik het zelf, veel te hard als je dit als momentopname ziet.
Ik had het bord echt niet gezien. In het weekend zal ik er terug voorbij rijden en ga ik er eens op letten ofdat dit bord wel goed staat.

Nu vrees ik ervoor dat mijn rijbewijs zal worden ingetrokken + fikse boete. (want rechters zijn niet mals als het over werkzaamheden gaat, alhoewel werf leeg was en autostrade leeg was op dat moment)

Indien rijverbod --> hoop ik dat de rechter mij dit laat uitdoen in het weekend.

Ik heb enkel een PV ontvangen, maar nog niets van het parket.

Dien ik mijn rechtsbijstand al te contacteren of moet ik wachten tot brief van parket?

Heeft er iemand ervaring met bovenstaande?

Alvast dank voor comments :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2016 10:02

[quote="MarriotIk had het bord echt niet gezien. [/quote]
Meestal staan er bij dergelijke werken op een autostrade meerdere borden.
En iets niet zien is geen wettelijk excuus. Als je dat gaat zeggen aan de politierechter kan uw straf mogelijks nog verhogen.
Beken dus gewoon schuld.

Gebruiker21

#3 , 16 sep 2016 11:35

Inderdaad best contact opnemen met uw verzekering om te zien of u rechtsbijstand kan inschakelen voor deze overtreding (in de meeste gevallen kan dit wel). Bespreek dan met je advocaat wat je gaat zeggen in de politierechtbank.

Ik denk dat je inderdaad best beleefd toegeeft dat je te snel gereden hebt op die plaats en dat je hier geen geldig excuus voor hebt. Als de markering van de werken zodanig was dat je er niet kon naast kijken, zou ik ook zeker niet beweren dat je deze niet gezien had. Je zou kunnen zeggen dat het zaterdag was en er niemand aan het werk was. Dat dit zeker geen excuus is, maar dat je absoluut niet zo snel zou gereden hebben moesten de werken aan de gang geweest zijn.

Als dit uw eerste overtreding is en je voor de rest een voorbeeldig chauffeur bent, denk ik wel dat een rechter zal toestaan om uw rijverbod in het weekend te leggen, zeker als je bijvoorbeeld niet via het openbaar vervoer op het werk kan geraken... Ik dacht dat een rechter sowieso een rijverbod moet uitspreken als je meer dan 40 km/u te snel gereden hebt, tenzij de rechter héél goed kan motiveren waarom hij dit niet doet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Maxime03

#4 , 16 sep 2016 12:00

Uw boete bedraagt tussen de 60 en €3.000. De rechter moer overigens een rijverbod uitspreken van minimum 8 dagen tot 5 jaar.
U kan idd steeds vragen om uw rijverbod in het weekend Te krijgen indien u deze nodig hebt voor uw werk of dergelijke.

Marriot
Topic Starter

#5 , 16 sep 2016 12:44

@ Gebruiker21 -> Ik ben ook van mening om dit beleefd toe te geven. Dat was zowiezo mijn eerste gedachte.
Overtreding is overtreding.

Bedankt voor de comments.
Ik zal een update plaatsen van zodra ik mee info heb over deze zaak

Groeten allemaal

Terug naar “Verkeersongevallen”