stiefvader wil mij en zus onterven!

Fabi
Topic Starter

stiefvader wil mij en zus onterven!

#1 , 19 nov 2008 16:52

Mijn moeder heeft kanker en zal er jammer genoeg niet lang meer zijn, nu dreigt mijn o zo lieve stiefvader, die gehuwd is met ons ma, een gewoon wettelijk stelsel, dat we op ons kin kunnen kloppen wat erfenissen aangaat, nu moet meneer echter ook zelf nog zijn kopje leggen, maar soit!
Hij zegt dat hij genoeg ziekenhuiskosten en dergelijke heeft en straks nog de begrafenis (erg), ik krijg er de kriebels van!
Hij gaat alles aan hun zoon(15) en dochter(18) schenken, het huis op hun naam zetten enz...
Ik zit er niet mee in dat hij en hun 2 andere kinderen(waar we geen contact mee hebben)dit zouden doen, mijn moeder was een zieke vrouw, en ja hij heeft er idd alleen voor "gewerkt", ons moeder lag steeds in bed en er was wel altijd iets mee. Jammer voor haar dat ze geen levensvreugde gekend heeft, bij ons vader heeft ze denk ik een beetje te hard gewerkt!
Nu kan hij hun huis mits haar goedkeuring "schenken aan de 2 andere kinderen?
Dank voor je antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 nov 2008 17:55

Hallo Fabi ,

binnen deze situatie moeten we eerst ons afvragen : van wie is het huis? Indien het de gemeenschappelijke eigendom is van uw moeder en uw stiefvader , kan hij jullie niet onterven. Jullie erven hoedanook, zij het voorlopig in blote eigendom , steeds het deel van uw moeder. Dat kan hij niet afpakken.
Stel dat het huis van beiden is , dan verdelen jij en je zus de helft van de woning. Uw stiefvader houdt , voorlopig, zijn helft en bekomt bovendien het vruchtgebruik op de andere helft. Dat wil zeggen dat hij kan blijven wonen zonder dat jullie hem uit het huis kunnen laten zetten.
Hetzelfde geldt voor de aanwezige gelden : de helft is normaal van uw moeder , zoals steeds in het wettelijke stelsel.
Indien er kinderen zijn van uw moeder en stiefvader , wordt moeders helft gelijk verdeeld tussen al haar kinderen.
Raadpleeg ten gepasten tijde een notaris!

Sterkte!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 21 nov 2008 10:35

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Ik ga ervan uit dat het huis behoort tot het gemeenschappelijk vermogen van uw moeder en stiefvader(onderzoek dit echter) en dat er ook twee kinderen zijn uit uw moeders eerste huwelijk.

‘Hij gaat ALLES aan hun zoon(15) en dochter(1 schenken’ kan hij slechts met wat HEM toebehoort. De kinderen uit moeders eerste huwelijk zijn zijn erfgenamen niet.

Bij moeders overlijden blijft uw stiefvader dan volle eigenaar van zijn helft en erft hij het vruchtgebruik van moeders helft. De blote eigendom van moeders helft komt voor 1/4 toe aan elk van haar vier kinderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”