Aandelen bvba verkocht restbetaling volgt niet

Vandenbosche
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aandelen bvba verkocht restbetaling volgt niet

#1 , 10 sep 2016 10:20

Allereerst bedankt voor dit forum, naar ik begrijp bieden professionelen hier hun hulp.

Ik val met de eerste post met de deur in huis.
Ik heb een maand geleden mijn bvba verkocht. Heb daar ik verteld dat ik ga emigreren binnenkort.
De koop is gesloten en de betaling zou in drie termijnen worden gedaan. De eerste termijn is betaald. De tweede en derde zijn behoorlijk over tijd. Men reageert nergens meer op en heeft alle administratie en ook de leasewagen.
Wat is nu de snelste weg om mijn geld te krijgen? Ik heb ze gisteren in gebreke gesteld maar verwacht er niet al te veel van.
Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 10 sep 2016 10:34

Hoe is dit beschreven in het aandelen register?

Normaal als de betaling in drie schijven is dan verkoopt men eerst 33% van de aandelen, de volgende betaling terug 33% van de aandelen, en pas na de 3 de betaling de 34 % van de aandelen !!

Een bvba is nog steeds een vennootschap op aandelen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandenbosche
Topic Starter

#3 , 10 sep 2016 11:36

Nee 100% van de aandelen is direct overgedragen. De deelbetalingen hebben te maken met de training die zou geven. Die is daadwerkelijk niet gedaan omdat zij (m+v) nooit tijd hadden.

Reclame

denlowie

#4 , 10 sep 2016 11:45

Men draagt toch geen aandelen over als die niet betaald zijn.

Als dit in de aandelen boek de aandelen afgetekend zijn, en hoogst waarschijnlijk bij veranderen van zaakvoerder ook geschreven in het staatsblad dat al de aandelen overgedragen zijn, dan zie ik er toch niet veel goeds in.

In het slechtste geval ben je u zaak kwijt, en heb je geen tot weinig geld ervoor ontvangen.

Wat moet men doen?
Wel probeer toch deze mensen te bereiken en tot een akkoord te komen, maar als ze hun been stijfhouden dan weet ik niet wie je kan helpen.

P.S ik hoop dat je toch al eens zo een aandelen boek heeft gezien .

Roeland

#5 , 10 sep 2016 12:46

Wat staat er in de overeenkomst tot overdracht bepaald met betrekking tot late of niet betaling?

De training die je moest geven, heb je voldoende bewijzen dat je wel degelijk dikwijls hebt geprobeerd om een afspraak te maken? Hoe werd deze verplichting omschreven in de overeenkomst?

Afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vragen, kan er een beter advies gegeven worden.

Wat denlowie zegt is niet echt correct... Het gebeurt bijzonder vaak dat een betaling niet in éénmaal gebeurt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een vendor loan, te werken met een earn out etc.

Bovendien gaat een overdracht van aandelen nooit in het staatsblad gepubliceerd worden...

Vandenbosche
Topic Starter

#6 , 10 sep 2016 14:04

Er staat niets specifiek vermeld over niet betaling. Ik heb regelmatig gemaild en mij aangeboden voor de training ja. Ze betalen ook geen facturen, lezen geen mail, en de nieuwe zaakvoerder is ook nog niet gepubliceerd.
Waar kan ik een eventuele klacht hierover kwijt, alles staat nog op mijn adres en ik sta nog steeds als zaakvoerder te boek.

denlowie

#7 , 10 sep 2016 15:49

Dit is nog mooier de nieuwe zaakvoerder is nog niet gepubliceerd, dus u bent nog steeds verantwoordelijk voor alles en nog wat !

denlowie

#8 , 10 sep 2016 15:58

vendor loan wie gaat dit doen wanneer je de overnemer niet 100% kent, als men later miserie wenst dan kan je met zulke leningen miserie krijgen zoveel men wil.
Dit word meestal toegepast bij kinderen en familieleden.

Roeland

#9 , 11 sep 2016 19:45

Vendor loan is een perfect normale manier om een vennootschap te verkopen en wordt bijzonder vaak gebruikt.

Het wordt misschien idd minder gebruikt voor overdrachten met een prijs van minder dan 500K EUR maar dat is een segment waarin ik professioneel niet echt actief ben... Dat is meer iets voor de mini-boekhouder van achter de hoek en is ook het segment met het meeste problemen...

denlowie

#10 , 11 sep 2016 20:07

Als je weet hoeveel KMO's er zijn in Belgie dan zal je zeker verstaan dat de over grote meerderheid kleine KMO's zijn, als veel meer kleine zijn dan Grote dan is het maar normaal dat er ook meer miserie is bij het kleine segment .

Aantal KMO's in Belgie in 2014 waren er maar liefst 1.048.000

Waarvan er 531.162 vennootschappen waren

En 577.514 één man zaken !

Dan besluit ik ook dat er een pak meer zo gezegde mini boekhouderkens zijn !

Roeland

#11 , 12 sep 2016 13:11

Het probleem is dat ondernemers met een kleine vennootschap voor de verkoop vaak beroep doen op hun kleine (goedkope) boekhouder en/of een goedkope huis, tuin en keukenadvocaat. Noch die boekhouder, noch die advocaat hebben veel kaas gegeten van vennootschapsrecht / ondernemingsrecht en kunnen bijgevolg ook geen fatsoenlijke overnameovereenkomst schrijven met alle nadelige gevolgen vandien...

Maar ja, mensen willen nu eenmaal vaak niet wat meer uitgeven voor kwaliteit...

Anyway, wat de TS betreft: heb je de kopers al een aangetekende ingebrekestelling gestuurd voor de koopprijs?

Wat je mandaat als zaakvoerder betreft: je kan in principe steeds ontslag nemen (tenzij je bij de oprichting verkeerd bent voorgelicht en je jezelf tot statutair zaakvoerder hebt laten benoemen...). Ben je geen statutair zaakvoerder: publiceer zelf je ontslag.

Ben je statutair zaakvoerder: neem dit mee op in je aangetekend schrijven en zoek een deftige advocaat om een procedure op te starten.

Marcello

#12 , 18 sep 2016 22:10

DRINGENDE TIP : probeer dit ZEER snel te regelen met die personen. heb hetzelfde voor gehad in 2007. proces is nu nog bezig in 2016..... faiissement reeds uitgesproken in 2008. heb het moeten loslaten on financiële redenen. het gerecht is niet recht maar krom !!. Zeer frustrerend en alles gaat op de lange baan wegens niet dringend . Ook advocaten, curatoren, staat, .... zijn aasgieren, niemand steekt zn nek voor jou uit zonder vele dikke Euro's

succes

mava105

#13 , 19 sep 2016 08:51

. Ook advocaten, curatoren, staat, .... zijn aasgieren, niemand steekt zn nek voor jou uit zonder vele dikke Euro's

succes
We leven hier niet in één of ander Oostblokland. En geen gelijk krijgen doet pijn.

Marcello

#14 , 19 sep 2016 10:06

ik heb gelijk gekregen, telkens. maar deze zaken kunnen tot het oneindige getrokken worden beroep, verzet, wraking, cassatie ...

denlowie

#15 , 19 sep 2016 10:19

Een normaal faillissement word reeds afgesloten na 10 a 12 maanden, heb weet van faillissementen die reeds na 12 weken werden afgesloten !

Als er eigendommen in de bvba zitten dan kan dit ook iets langer duren.

Als er fraude in het spel is kan het inderdaad zeer veel jaren duren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”