Uitkering krijgen en fokker zijn

Kaydra
Topic Starter

Uitkering krijgen en fokker zijn

#1 , 06 sep 2016 09:29

Beste,

X vraagt na diagnose MS uitkering aan bij mutualiteit. Alhoewel ze wel wilden dat X werk zou zoeken, kreeg ze na een aantal maanden onderzoek een basisuitkering van €300. Partner Y krijgt ook uitkering gelijk aan een voltijds werkende "daar diens toestand niet meer kan verbeteren". X wilt geen werk zoeken daar Y dan een deel uitkering verliest en ze door te gaan werken dan "maar €200 meer zouden krijgen".
X fokt ook wel honden waar ze ook shows mee doet en verkoopt de pups via haar website en facebook.

Deze informatie heb ik van X zelf die ze gepost heeft op een forum.

Ik denk wel dat ze max 2 nesten per jaar heeft en dus nog valt onder occasioneel fokker waarvoor je je niet moet registreren. Ze doet het in ieder geval wel gewoon in haar woning.
Volgens een kennis vraagt ze €500 per pup.

Mag ze dit in combinatie met haar uitkering? Het gaat uiteindelijk wel om een mooie bijverdienste. Net had ze een nestje van 8 pups waarvan ze er nog maar 1tje overheeft. Dat is toch maar eventjes €3500. Ookal moet je een deel van dat geld weer in voeding en verzorging investeren...
en wat als je denkt dat ze de inkomsten van haar kennel niet aangeeft? Kliklijn gebruiken?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2016 10:14

Je vergeet wel wat meer kosten die bij verkoop van pups komt komen kijken. Als het "netjes" gebeurd, en het zijn rashonden, ben je per pup een paar honderd euro kwijt aan vaccinaties, aanvraag stamboom, etc...

Je kan altijd de kliklijn gebruiken, natuurlijk, maar om eerlijk te zijn: iemand die de diagnose van MS gekregen heeft, dat is niet niks! De vooruitzichten voor deze persoon zien er dan echt niet zo mooi uit. Ik zie echt niet in wat jij er bij wint om die mensen hun leven nog een beetje donkerder te maken, door te gaan klikken over dit akkefietje... De RVA zal wel opvolgen of X genoeg naar werk zoekt of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#3 , 06 sep 2016 10:48

Vraag is natuurlijk of hij geregistreerd staat als zelfstandige en correct belastingen betaalt. Maar dat kan TS onmogelijk weten.

Reclame

WP002

#4 , 06 sep 2016 10:50

Da's een zaak voor de fiscus en niet voor de TS.

MS is overigens een ziekte die zich in verschillende gradaties voordoet. Zonder een precies ziektebeeld zal denk ik hier niet kunnen worden uitgemaakt of de uitkering terecht is of niet.

Gebruiker21

#5 , 06 sep 2016 11:04

Los daarvan, zelfs indien de MS patiënt nu nog "goed" is, de vooruitzichten voor deze persoon zijn zo slecht dat je deze mensen echt niet de stempel van "profiteur" moet opplakken (zoals de TS wil doen, blijkbaar). MS-patiënten zijn nu eens mensen waarvoor onze sociale voorzieningen opgezet zijn. OK, ze kunnen nog enkele jaren arbeidsgeschikt zijn en in principe kunnen gaan werken, maar als ik mijn pijlen moet richten op mensen die het "systeem" misbruiken, zullen mensen met dergelijke zietkes wel de allerlaatsten zijn die ik viseer, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00

#6 , 06 sep 2016 16:12

Je vergeet wel wat meer kosten die bij verkoop van pups komt komen kijken. Als het "netjes" gebeurd, en het zijn rashonden, ben je per pup een paar honderd euro kwijt aan vaccinaties, aanvraag stamboom, etc...

Je kan altijd de kliklijn gebruiken, natuurlijk, maar om eerlijk te zijn: iemand die de diagnose van MS gekregen heeft, dat is niet niks! De vooruitzichten voor deze persoon zien er dan echt niet zo mooi uit. Ik zie echt niet in wat jij er bij wint om die mensen hun leven nog een beetje donkerder te maken, door te gaan klikken over dit akkefietje... De RVA zal wel opvolgen of X genoeg naar werk zoekt of niet.
Een pup van 500 euro?
Stamboomhonden kosten altijd minstens 1000 euro (populaire rassen meer)
Dus neen, dit is waarschijnlijk een kweker die een teefje bij elke loopsheid laat dekken.
niks netjes dus....

Gebruiker21

#7 , 06 sep 2016 16:18

Dus neen, dit is waarschijnlijk een kweker die een teefje bij elke loopsheid laat dekken.
niks netjes dus....
Als die honden niet als rashonden verkocht worden, zie ik niet in wat hier niet netjes aan is. Hoe jij uit het verhaal van de topic starter opmaakt dat de persoon het teefje bij elke loopsheid laat dekken, weet ik niet. De topic starter "denkt" veel, maar het enige "feit" is één nestje van 8 pups...

Anyway, waar steken we onze tijd in, zeg? TS kan gerust de kliklijn gebruiken (hoewel ik zelf niet inzie wie er daardoor geholpen is. Misschien de TS zelf die enige vorm van frustratie kan bekoelen hiermee). Daarvoor dient ze ook: om te "klikken". Juridisch gezien case gesloten, zou ik zo zeggen...

Kaydra
Topic Starter

#8 , 07 sep 2016 20:19

@Gebruiker21:
mijn vraag was simpel en alle bijkomende info die ik gaf was eigenlijk niet relevant: moet een hobbyfokker zijn inkomsten aangeven en mag dit eigenlijk in combinatie met een ziekte-uitkering? Dat was het eigenlijk.

Het feit van het éne nestje was ter illustratie voor het mogelijke bedrag van inkomsten en dat dit niet zomaar gaat over een enkel borduurwerkje dat ze verkoopt op een braderij. Ik heb weet van meerdere nestjes. Ze staan op haar website.
Ik onderschat MS niet, zeker niet. Maar als haar MS momenteel zo erg is dat ze niet in staat is om enige vorm van werk uit te voeren dan zie ik persoonlijk ook niet in hoe ze een 5-tal volwassen honden houdt, ze traint en kapt voor shows én daarboven nog eens nestjes kan verzorgen. Lijkt me ook behoorlijk wat til en buk werk. En ja misschien zitten er persoonlijke gevoelens bij waardoor ik naar hier de vraag ben komen stellen; X en ik hebben inderdaad geen al te beste relatie dus ja misschien zocht ik eigenlijk uit of het gerechtvaardigd zou zijn om haar te laten controleren. Als ik simpelweg uit was om haar leven te verknoeien dan had ik sowieso de kliklijn al gebruikt me dunkt. Als het wettelijk gezien ok is dat ze met maar 2 nesten per jaar die inkomsten niet aangeeft in combinatie met haar uitkering dan doet ze juridisch niets fout en dan is het wat het is. Maar het wilt ook niet zeggen dat je MS hebt dat je met je "hobby" zomaar alles in't zwart mag regelen. Als ik "borduurwerkjes" zou maken zou ik ze ook niet mogen verkopen zonder de winst aan te geven en mijn hobby brengt zoveel niet op hoor.

Maar toch bedankt voor de antwoorden

WP002

#9 , 07 sep 2016 21:03

Daar hebt u uiteraard een punt, maar volgens mij is toch een fiscus, eventueel in samenspraak met een controlegeneesheer, beter geplaatst om daarover te oordelen.

asperger

#10 , 07 sep 2016 21:09

Ik vraag me af of het niet beter is zich te concentreren op de grote vissen ipv op de sukkelaars.
Ik vind dit gedrag dan ook schrijnend en typisch voor het "plebs" dat zich onderling benijdt om een centime meer maar geen oog heeft voor wat er ECHT misgaat bij de patriciërs....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV

#11 , 07 sep 2016 21:30

dat is een politieke discussie en hoort hier niet.

Gebruiker21

#12 , 08 sep 2016 10:48

mijn vraag was simpel en alle bijkomende info die ik gaf was eigenlijk niet relevant: moet een hobbyfokker zijn inkomsten aangeven
ALLE inkomsten, hobbyfokker, kantklosser of glasblazer, moeten in principe aangegeven worden. Die vraag werd reeds beantwoord denk ik.
en mag dit eigenlijk in combinatie met een ziekte-uitkering?
Daar kan niemand echt op antwoorden. Zal allemaal afhangen van de situatie... Iemand met een ziekteuitkering die éénmalig een nestje pups verkoopt, daar gaat niemand naar kraaien. Iemand met een ziekteuitkering die een grote kennel heeft en pups aan de lopende band verkoopt, die gaat een probleem hebben. Maar tussen die twee zit veel grijs...

De rest van uw betoog is irrelevant...

JPV

#13 , 08 sep 2016 11:31

en mogelijks heeft de zieke expliciet toelating gevraagd én gekregen.

Terug naar “Andere”