extra waarborg voor sleutel

dietervd
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

extra waarborg voor sleutel

#1 , 07 sep 2016 12:13

Beste,

Mijn partner en ik hebben samen een huurovereenkomst getekend voor een appartement in gent.
Dit was voor de overdracht van de sleutels en in het contract staat niets beschreven over de sleutels.
Bij de afgesproken datum van de sleuteloverdracht moesten we vaststellen dat we slechts 1sleutelset (deur ingang, deur appartement + brievenbus) meekregen.
We hebben onmiddellijk een extra sleutel gevraagd maar kregen enkel de sleutel mee voor de ingang (gecodeerd).
Ook werden we verlicht hiervoor een extra borg te geven van €50. De andere moesten we zelf laten bijmaken.

Wij vinden dat wij recht hebben op twee sleutelsets aangezien dit een huurovereenkomst is voor twee huurders en er niet in beschreven staat.

Wat kunnen wij doen tegen deze verdoken kost? De huurwaarborg van €1150 omvat toch ook de borg voor de sleutels indien niet beschreven?

Alvast bedankt,
Dieter V D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus

#2 , 07 sep 2016 13:05

...

Wat kunnen wij doen tegen deze verdoken kost? De huurwaarborg van €1150 omvat toch ook de borg voor de sleutels indien niet beschreven?
...
Volgens mij is er helemaal niets "verdoken" aan deze kost.

...en wat als er een gezin met drie kinderen intrekt ... Denk je dan recht te hebben op 5 sleutelsets?

Bovendien ... wat houdt er jullie tegen om het slot tijdens de huur te vervangen door jullie eigen slot met zoveel sleutels als jullie zelf maar willen?
Op het einde van de huurovereenkomst het origineel netjes terugplaatsen natuurlijk.

sloeberken

#3 , 07 sep 2016 13:28

Indien er niets in huurcontract staat, omtrent waarborg sleutels is dit niet opeisbaar. 2 sleutels zeker van de ingang appartement blok is een minimum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105

#4 , 07 sep 2016 15:54

...

wat houdt er jullie tegen om het slot tijdens de huur te vervangen door jullie eigen slot met zoveel sleutels als jullie zelf maar willen?
Op het einde van de huurovereenkomst het origineel netjes terugplaatsen natuurlijk.
Het gaat hier wel over een appartementsgebouw waar de sleutel van de inkomdeur op het gelijkvloers een codesleutel is. Moeten de andere bewoners dan op straat blijven staan?

mava105

#5 , 07 sep 2016 15:55

...

wat houdt er jullie tegen om het slot tijdens de huur te vervangen door jullie eigen slot met zoveel sleutels als jullie zelf maar willen?
Het gaat hier wel over een appartementsgebouw waar de sleutel van de inkomdeur op het gelijkvloers een codesleutel is. Moeten de andere bewoners dan op straat blijven staan? Uw oplossing gaat enkel maar op voor de deur van het appartement zelf.

ChristophePaus

#6 , 07 sep 2016 17:06

Ik had het hier dus wel over de sleutel van hun appartement; dat moet toch voor iedereen duidelijk geweest zijn!

Ook is het niet echt nodig om jezelf te herhalen ...

mava105

#7 , 07 sep 2016 19:50

Ook is het niet echt nodig om jezelf te herhalen ...[/quote]
Gewoon verkeerde manipulatie van het toetsenbord. Zeg jij nooit soms x 2 hetzelfde? :cry:

dietervd
Topic Starter

#8 , 07 sep 2016 23:36

Bedankt, voor jullie antwoorden.

het probleem is dat we de €50 betaald hebben toen de werkweek begon.
We konden niet anders omdat we beiden andere werkuren hebben.

Puur voor het geld moeten we het niet doen want normaler wijze krijgen we dit zonder probleem terug.
Maar puur uit principe vindt ik dat ze dit moeten toegeven want voor een immokantoor is dit zeer onprofessioneel.
Hier een mailtje dat ik kreeg als antwoord.

Code: Selecteer alles

Beste Ik heb dit inmiddels reeds besproken met de eigenaar van het pand. Zoals reeds gezegd zijn dit dure sleutels, er wordt er steeds 1 meegegeven (en normaal wordt hier ook een borg voor gevraagd) Een tweede is steeds op vraag van de huurders en daarom wordt dan ook een waarborg voor gevraagd. Op het moment dat u het pand verlaat en de sleutel opnieuw overhandigd dan zal tevens ook de borg worden terugbetaald. Voor verdere vragen kan u ons steeds contacteren. Met vriendelijke groeten X
Hier halen ze argumenten boven dat dit dure sleutels zijn en er normaal voor elke sleutel een waarborg vragen.
Als dit zo is moet dit gewoon in de huurovereenkomst staan.

Wat kan ik ik hier nog tegen doen?

sloeberken

#9 , 08 sep 2016 08:10

Sleutels horen bij de huurwoning, er kan geen aparte borg voor gevraagd worden, dit zit vervat in de huurwaarborg.
Zo kan je voor 100 en 1 zaken een aparte borg vragen.
Even dreigen dat je klacht zal indienen bij BIV.

http://www.biv.be/tuchtrechtspraak/klac ... edmakelaar

JPV
Juridisch actief: Ja

#10 , 08 sep 2016 08:36

Gelieve geen namen van tegenpartijen te publiceren, zie onze algemene voorwaarden.

Heb nu zelf de naam van het betrokken immokantoor verwijderd.

dietervd
Topic Starter

#11 , 10 sep 2016 09:29

Staat dit ergens zwart op wit?

Code: Selecteer alles

Sleutels horen bij de huurwoning, er kan geen aparte borg voor gevraagd worden, dit zit vervat in de huurwaarborg.
Ik heb eens de huurwet doorgenomen maar zie niets waar dit beschreven staat.
http://www.belgium.be/nl/publicaties/publ_de_huurwet

Als ik dat zwart op wit heb staan kan ik melden dat ik een klacht ga indienen bij BIV anders zal het niet echt lukken denk ik.

sloeberken

#12 , 10 sep 2016 09:45

Er is maar één soort waarborg, dat is de huurwaarborg, al de rest is nietig. Hier ga je niets van terug vinden omdat het onbestaande is.
De huurwet is van dwingend recht waar niet van afgeweken mag worden.

Terug naar “Huren”