appartement in Gent huren als student

Krypton123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

appartement in Gent huren als student

#1 , 06 sep 2016 19:16

Beste,

Ik weet dat hierover al meerdere discussies zijn geweest, maar ik geraak me er ondanks deze echt niet wijs uit. Dus even mijn persoonlijke situatie:

Mijn zus en ik studeren allebei in Gent en zouden graag daar ook "op kot" gaan. Mijn ouders zouden dan een appartementje van 2 kamers huren. Maar blijkbaar gaat dit niet zomaar in Gent. Wat ik nu voorlopig versta, is dat als je een appartement wilt huren in Gent, je van 1 iemand de domicilie er moet plaatsen. Of is het van beide personen? Wat ik ook niet zo goed begrijp: kan je als student je domicilie in Gent aanvragen? Sommigen zeggen van wel, anderen van niet. Ik hoor van velen dat ze samen op kot zitten in een appartement in Gent, maar hoe doen die dat dan? Zijn er speciale regelingen? Wat is die studententaks?

En wat als mijn ouders beslissen een appartement te kopen in Gent? Mogen mijn zus en ik daar dan wel gaan wonen zonder problemen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2016 09:32

https://kot.gent.be/verhuurder/woonkwal ... t-huren%3F

Gent wil de huizen voorbehouden aan niet-studenten. In principe kan je dus niet zomaar een huis huren met 3 studenten. Je kan dat omzeilen door iemand het huis te laten huren als "niet-student", dus door het plaatsen van zijn domicilie.

Echter, in Gent zijn ze redelijk streng op het vlak van het plaatsen van je domicilie. Dit is vaak niet mogelijk als je niet voldoende financiële middelen hebt (lees: vast inkomen). Dit is om misbruik tegen te gaan (student woont officieel niet meer thuis, heeft geen inkomen, vraagt een uitkering aan).

Ze gaan daar redelijk ver in. Een vriend die nog studeerde en samen met zijn vriendin die werkte een huis had gekocht in Gent, mocht zijn domicilie daar niet plaatsen omdat hij geen inkomen had. Het inkomen van zijn vriendin was niet "voldoende" om in het onderhoud van beide partijen te voorzien. Ergens wat vreemd dat je niet "officieel" in je eigen huis mag wonen.

Als je een concrete vraag hebt kan je altijd eens bellen naar de dienst wonen van de stad Gent.

bosprocureur

#3 , 07 sep 2016 10:54

Of "ze" in Gent zover kunnen gaan om eigenaars niet meer toe te laten om hun domicilie te hebben in hun eigen woning in Gent ?

Ze proberen het alvast, maar als ze eens op iemand stoten die ver genoeg verder wil gaan om domicilie op te eisen, vrees ik toch dat ze hun standpunt gaan moeten herzien.

Gisteren een interessant artikeltje omtrent dezelfde vraag gelezen; het artikeltje blijkt gemaakt in samenwerking met studentenverenigingen uit Leuven en ..... Gent.
http://www.zimmo.be/blog/2016/09/05/mog ... mpaign=art

Reclame

Krypton123
Topic Starter

#4 , 07 sep 2016 12:43

Of "ze" in Gent zover kunnen gaan om eigenaars niet meer toe te laten om hun domicilie te hebben in hun eigen woning in Gent ?

Ze proberen het alvast, maar als ze eens op iemand stoten die ver genoeg verder wil gaan om domicilie op te eisen, vrees ik toch dat ze hun standpunt gaan moeten herzien.

Gisteren een interessant artikeltje omtrent dezelfde vraag gelezen; het artikeltje blijkt gemaakt in samenwerking met studentenverenigingen uit Leuven en ..... Gent.
http://www.zimmo.be/blog/2016/09/05/mog ... mpaign=art
In het artikel staat dat broer en zus ook als gezin worden beschouwd en dat zij daar hun domicilie niet moeten hebben. In welke mate klopt dit en is dit van toepassing op mijn situatie?

bosprocureur

#5 , 08 sep 2016 13:16

Dat artikeltje is blijkbaar mede gemaakt op basis van info, verstrekt door studentenverenigingen uit Gent. Die maken de dagelijkse realiteit mee, en hebben er geen belang bij onjuiste informatie te verschaffen.

Ik heb de laatste tijd de indruk dat op dit gebied de druk wat van de ketel is, en dat "ze" enkel nog na klacht reageren, en niet meer zo fel, terwijl ze vroeger echt zwaar konden gaan intimideren.

Als broer en zus -studenten- en zonder andere inwoners, zou ik me alvast weinig zorgen maken.

Gebruiker21

#6 , 08 sep 2016 13:58

Misschien een ideetje: mijn oom en tante hebben vroeger een appartementje GEKOCHT om hun twee kinderen op kot te laten gaan in Gent. Nadat ze beiden afgestudeerd waren (ééntje studeerde voor dokter, dus het appartement heeft wel een aantal jaren dienst gedaan), hebben ze dit terug kunnen verkopen met redelijk wat winst. Al die jaren hebben ze huur voor twee koten uitgespaard (uiteraard wel brandverzekering / KI / energie, water en telecom,... moeten betalen). Uiteraard moeten de ouders dan wel kapitaalkrachtig genoeg zijn om een appartementje in Gent te kunnen kopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”