Datum ondertekening notariële akte in compromis

CarlBerg
Topic Starter

Datum ondertekening notariële akte in compromis

#1 , 18 nov 2008 22:12

We kochten onlangs een appartement. De verkoopster stond erop de notariële akte binnen de twee maanden (zijnde 20/11) te tekenen. Zij heeft immers het geld nodig om haar nieuwe huis te financieren. Die datum staat dan ook als streefdatum in de compromis.
Nu zijn de twee maanden om en is mijn notaris niet klaar met zijn werk.

Wat hangt er ons mogelijk boven het hoofd ? Er staat een clausule in de compromis die stelt dat men na de voorgestelde datum 15 dagen de tijd heeft om mij in gebreke te stellen en de verkoop te annuleren, mits ik 10% betaal van de aankoopsom. Maar dat wil ik uiteraard niet.

Wijzelf hebben al het nodige gedaan om de lening zeer snel te verkrijgen, wat gelukt is. De papieren liggen getekend bij de notaris.
Zou het mijn zaak helpen als ik op 20/11 een ingebrekestelling naar de notaris stuur ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 19 nov 2008 08:35

Ik begrijp het niet goed. JOUW notaris is niet klaar met zijn werk? Welk werk? De opzoekingen,... ivm de verkoop zijn toch dingen die de notaris van de verkoper op zich neemt?

CarlBerg
Topic Starter

#3 , 19 nov 2008 09:27

Ik begrijp het niet goed. JOUW notaris is niet klaar met zijn werk? Welk werk? De opzoekingen,... ivm de verkoop zijn toch dingen die de notaris van de verkoper op zich neemt?
Blijkbaar moet mijn notaris op het einde van de rit ook nog dingen opvragen : kadaster, stedebouwkundige voorschriften etc.
Misschien omdat ik in het Vlaams Gewest woon en het pand zich in het Brussels Gewest bevindt.

In alle geval : in de compromis zeggen beide partijen dat ze zich op 20/11 ter ondertekening naar de notaris zullen begeven. Als dat 14 dagen na die datum het geval niet is, kunnen allerlei boeteclausules beginnen spelen.
En ik wil niet het slachtoffer worden van de traagheid van de betrokken notaris(sen).

Reclame

dieke

#4 , 19 nov 2008 15:38

Blijkbaar moet mijn notaris op het einde van de rit ook nog dingen opvragen : kadaster, stedebouwkundige voorschriften etc.
Misschien omdat ik in het Vlaams Gewest woon en het pand zich in het Brussels Gewest bevindt.

In alle geval : in de compromis zeggen beide partijen dat ze zich op 20/11 ter ondertekening naar de notaris zullen begeven. Als dat 14 dagen na die datum het geval niet is, kunnen allerlei boeteclausules beginnen spelen.
En ik wil niet het slachtoffer worden van de traagheid van de betrokken notaris(sen).
Als wat jij hier nu weergeeft inderdaad de letterlijke weergave is van wat er het/de (?) compromis staat, begeef je je toch gewoon die dag naar het kantoor van de notaris en laat je die notaris ter plaatse een papier ondertekenen waarop melding van jouw aanwezigheid en eventueel melding van datum waarop notaris denkt wel klaar te kunnen zijn met de paperassen? U houdt zich in dat geval alvast aan de afspraak en kan m.i. dan ook niks ten laste gelegd worden.

Terug naar “Kopen”