Mijn vriend en ik bezitten elke de helft van een huis waarin we feitelijk samen wonen. In de verkoopsacte staat een beding van aanwas. aangezien ik meer verdein dan hem en ik 17 jaar jonger ben, heb ik 3/5 van de lening op mijn naam gezet (twee leningen met elk een borgstelling voor elkaar) We moeten beiden nog een aanzienlijk stuk betalen en hebben beiden ook al veel spaargeld geinvesteerd in de aankoop en de verbouwingen. Verder hebben we een samenlevingscontract bij de notaris waarin weinig meer staat dan dat alle roerende goederen in gemeenschap zijn.
Het gaat momenteel erg slecht in onze relatie en ik wil me wat informeren over wat mogelijk is bij een evt scheiding.
We zouden zo wie zo het huis proberen te houden, en hij zou er graag in willen blijven wonen. Voor mij op zich geen probleem, maar ik wil er financieel ook nog aan uit kunnen. Een levenslang vruchtgebruik aan hem verkopen zie ik niet zitten (zou hij ook niet kunnen betalen denk ik)à, maar kan ik dat bijvoorbeeld voor een termijn van 20 jaar doen (hij zou dan 67 zijn)? Of kunnen we dan beter met een huurovereenkomst werken? Blijf ik mijn grotere bedrag aan de lening afbetalen, of horen de leningen ook bij de roerende goederen en wordt deze in twee gelijke delen gesplitst? Zijn er andere mogelijkheden waarbij hij tenminste een bepaalde tijd gegarandeerd in het huis kan blijven wonen, zonder dat ik mijn eigendom verlies en eventueel op lange termijn deze ten gelde kan maken?
Als we niet tot een overeenkomst kunnen komen, zal er wsl uit onverdeeldheid moeten getreden worden. Ik weet dat we ook daar overeenkomsten kunnen sluiten, maar als we niet overeenkomen, kan hij me dan ergens anders toe 'verplichten' dan tot het (openbaar) verkopen van het huis, het effenen van beide hypotheekleningen en de verdeling van de som die over blijft?